سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
موسوعه «تمسّک‌العترة الطاهرة بالقرآن الکریم»

حوزه/ موسوعه «تمسّک‌العترة الطاهرة بالقرآن الکریم» اثری است بدیع و تازه در زمینه شناساندن ارتباط وثیق عترت پیامبر(ع) با قرآن؛ گامی است مهمّ و بلند در عرضه جهانی تفسیر اهل‌بیت(ع) و شیوه استنادات آن حضرات(ع) به آیات قرآن در موضوعات متنوّع اعتقادی، فقهی و اخلاقی و حرکتی است ارزشمند برای «رسیدن به معنا و مراد آیات قرآن در پرتو دانش قرآنیِ معصومان(ع)» است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام محمدعلی مروّجی طبسی در مطلبی به موسوعه «تمسک العترة الطاهرة بالقرآن الکریم» به قلم حجت الاسلام والمسلمین محمد جعفر طبسی پرداخته است که بدین شرح است:

     

"تمسّک العتره‌الطاهره بالقرآن الکریم" عنوان موسوعه‌ای مفصّل در ۷ جلد است. این اثر قرآنی‌ـ‌حدیثی، آن دسته از احادیث اهل‌بیت(ع) را که در تبیین «احکام شرعی»، «اصول عقاید» و «موضوعات اخلاقی»، به آیات قرآن استناد نموده‌اند، گردآوری کرده و با بهره‌گیری از منابع مختلف فقه‌الحدیث مانند: استقصاءالاعتبار نوه ‌شهید ثانی، روضة‌المتقین محمّدتقی مجلسی،‏ مرآة‌العقول و ملاذالاخیار محمدباقرمجلسی، شرح اصول کافی مازندرانی، شرح اصول کافی ملّاصدرا و الوافی فیض کاشانی، به شرح این احادیث همّت گماشته است.

آیت‌الله سبحانی در تقریظ‌شان بر این کتاب، ضمن اشاره به این مطلب که اهل‌بیت(ع) هنگام استدلال به آیات قرآن، در جایگاه معلّمی بودند که با قطع نظر از مقام عصمت و بهره‌مندی ایشان(ع) ازعلوم پیامبر(ص)، وجه دلالت آیات بر مقصود را به دیگران آموزش می‌دادند؛ یکی از آثار و نتایج این کتاب را «تبیین وسعت دلالت آفاق معانی قرآن» در استدلال بر احکام شرعی برشمرده‌اند.

از دیدگاه ایشان باید از نو به قرآن کریم مراجعه کنیم و «آفاقِ» گسترده آیات قرآن را در عالم تشریع، کشف نماییم.

     

کتاب «تمسّک العترة‌الطاهرة» در هفت جلد سامان یافته است:

جلد ۱ و ۲: احادیث مربوط به موضوعات متعدّد فقهی ـ‌از طهارت تا حدود و دیات‌ـ است که با محوریت کتاب ارزشمند «وسائل‌الشیعة» شیخ حرّعاملی، از«طهارت» آغاز و به کتاب«الدیات» ختم شده است.

نویسنده مقدّمه‌اش را با حدیث متواتر ثقلین آغاز کرده و در ادامه، نکات مهمّی را درباره روش کار خود توضیح داده است.

از جمله آنها اشاره به ۳۲ کلیدواژه در متن روایات عترت(ع) است که بیان‌گر کیفیت استدلال امامان(ع) به آیات قرآن است.

به گفته نویسنده، «امام(ع) ابتدا حکم فقهی را مطرح نموده و سپس به آیه شریفه استناد فرموده است.» همچنین مطابق با پژوهش نویسنده، مجموع آیاتی که در تبیین احکام شرعی، مورد استناد اهل‌بیت(ع) قرار گرفته‌اند، ۷۷۴ آیه است.

جلد ۳، ۴، ۵، ۶: دربردارنده احادیث اهل‌بیت(ع) درباره اصول عقائد است. موضوعات اعتقادی مطرح شده در این سه جلد ـ‌که با محوریت کتاب ارزشمند «بحارالانوار» علّامه‌مجلسی(ره) بوده،‌ـ عبارتند از: توحید، عدل، معاد، نبوّت، امامت. بر اساس شماره‌گذاری آیات در مجلدات ۳ـ ۵، مجموعه آیاتی که در موضوعات اعتقادی مورد استناد اهل‌بیت(ع) قرار گرفته، بالغ بر ۶۸۵ آیه است. جلد ششم مقدّمات فنی چاپ را طی می‌کند و هنوز منتشر نشده است.

جلد ۷: مشتمل بر احادیث اهل‌بیت(ع) در زمینه مباحث اخلاقی است. در این مجلّد ـ‌که فعلا در مرحله نگارش و تنظیم است،ـ با محوریت و ترتیب سوره‌های قرآن، آن دسته از روایاتی که با استشهاد به آیه قرآن به تبیین موضوع اخلاقی، پرداخته‌؛ گردآوری شده است.

     

موسوعه «تمسّک‌العترة الطاهرة بالقرآن الکریم» اثری است بدیع و تازه در زمینه شناساندن ارتباط وثیق عترت پیامبر(ع) با قرآن؛ گامی است مهمّ و بلند در عرضه جهانی تفسیر اهل‌بیت(ع) و شیوه استنادات آن حضرات(ع) به آیات قرآن در موضوعات متنوّع اعتقادی، فقهی و اخلاقی و حرکتی است ارزشمند برای «رسیدن به معنا و مراد آیات قرآن در پرتو دانش قرآنیِ معصومان(ع)».

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علیرضا اتش بار IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
    1 0
    بسیار عالی خداوند شما رو حفظ کند ،ان سا تلله شاهد رشد و تعالی احکام دین در جانعه باشیم
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۷
    0 1
    اینها دوباره کاری است. بروید سراغ موسوعه ها و مستندهای ائمه
  • علی فاطمی IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
    0 0
    اگر کتاب را ملاحظه فرموده بودید این سخن را نمیفرمودید و چنانچه مقدمه حضرت آیت الله سبحانی را مطالعه فرموده بودید طور دیگری اظهار نظر میکردید. ایشان در مقدمه بسیار عالمانه خود از این موسوعه کمال تقدیر را به عمل آوردند