جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
عبادی

حوزه/ امام جمعه بیرجند اظهار کرد: حوزه های علمیه تولید کننده علم هستند و بقیه مصرف کننده اند، حوزه علمیه ستون فقرات حکومت است، خود حوزه هم باید به خودش بیش از پیش توجه کند، کار حوزه صرفا فراگیری علم نیست، علم را باید به داخل جامعه آورد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در بیرجند، حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی، نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی، در دیدار با حجت الاسلام و المسلمین سید حسن مرتضوی عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، گفت: حوزه علمیه در جامعه و نظام اسلامی پشتوانه امور است، چون ما هر امر و موضوعی را که تصور کنیم باید حکم آن را از دین بگیریم و به همان نسبت باید همه عرصه ها از عالمان دینی پر باشد.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی، بیان کرد: شیعه و اسلام ناب در طول تاریخ در انزوا بوده و با سختی زیاد از پیچ و خم تاریخ رد شده است.

وی افزود: استکبار جهانی بعد از انقلاب هم بیکار نماند و در جهت تضعیف حوزه های علمیه طرح ها و نقشه های شوم خود را اجرا کرد، همچنین دشمنان با جنگ تحمیلی چقدر وقت جامعه ما را سوختند.

حجت الاسلام والمسلمین عبادی، ابراز کرد: در جامعه ما جایگاه عالمان دین تبیین نشده و ناشناخته است، اکثریت مساجد ما وجود دارد که پیش نماز ندارد، در بسیاری از روستاهای ما یک عالم که مسائل اولیه را بداند وجود ندارد، حوزه های علمیه سخت در فشارند، طلبه ای که با ۵۰۰ هزار تومان، ۷۰۰ هزار تومان و یک میلیون تومان بخواهد زندگی کند، اجاره خانه بدهد و نیازهای اولیه خود را بربیاورد چند درجه زیر خط فقر است.

وی افزود: این مشکلات برای حوزه های علمیه متاسفانه در کشور اسلامی ما وجود دارد، امیدواریم شرایط اینگونه نماند اما در عین حال باید خدا را شکر کرد که با همه این مشکلات و عوارض، تحولی و تنوعی که در حوزه های علمیه پیش آمد و رشته های جدیدی ایجاد شد و حضور با قبلا قابل قیاس نیست اما باز هم تا جایگاه اصلی فاصله زیاد است.

حوزه علمیه ستون فقرات حکومت است

امام جمعه بیرجند اظهار کرد: حوزه های علمیه تولید کننده علم هستند و بقیه مصرف کننده اند، حوزه علمیه ستون فقرات حکومت است، خود حوزه هم باید به خودش بیش از پیش توجه کند، کار حوزه صرفا فراگیری علم نیست، علم را باید به داخل جامعه آورد.

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) فرمودند که علم شما نباید تنها در مدرسه باشد و آن را باید به جامعه بیاورید چون جامعه به آن نیاز دارد، مشکلات جامعه باید حل شود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی خراسان جنوبی، گفت: متاسفانه در بخشی از موارد، سیستم سلیقگی، حزبی و سیاسی آنهایی که جایگاه های دولتی را پر کردند با مزاقشان همراه نبوده و بسیاری از مشکلات زاییده آن است.

وی افزود: خدای متعال لطف کرد و به قلب مردم انداخت و شرایط الان پیش آمد که مجلس انقلابی و دولت انقلابی داریم و جایگاه مقام قضایی هم که روشن است، جامعه ما هم که بعد از ۴۳ سال با این همه فشار جنگ های نظامی و روانی پایداری کرد نشان دهنده این است که در آینده زمینه مساعد است.

حوزه علمیه متعلق به یک کشور نیست

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان جنوبی، اظهار داشت: اسلام تنها متعلق به ایران نیست، ایران در حال حاضر پایگاه اسلام ناب است.

وی با اشاره به اینکه حوزه علمیه متعلق به یک کشور نیست افزود: در کشورهای مختلف نیروهای تحصیل کرده حوزوی داریم که مخاطب دارند و حرف برای گفتن بسیار وجود دارد.

حجت الاسلام والمسلمین عبادی اظهار کرد: حوزه علمیه که امروز طلاب را پرورش می دهد باید طلبه را از روز اول با تفکر بین المللی و برای تمام جهان پرورش دهد.
وی افزود: امروز صحنه جهان به صورت دو قطبی و جنگ اسلام و شرک است، اسلام در سراسر جهان رقیب اصلی شرک است که حرف برای گفتن دارد و در گفته خود صادق است.

دولت آینده  تریبون را در اختیار روحانیون و عالمان دین قرار دهد

امام جمعه بیرجند با تاکید بر اینکه دولت آینده  تریبون را در اختیار روحانیون و عالمان دین قرار دهد افزود: شرایط دنیا و منطقه در حال تغییر است، شما در دنیا مخاطب دارید، آنچه که در آینده باید حتما رقم بخورد این است که بشر از حالت کنونی خارج شود.

وی ادامه داد: امروز اکثر تولیدات و درآمدهای کشورهای مختلف خرج مسائل نظامی می شود و درگیری ها به کار می رود که همراه با تخریب و آوارگی و کشتار و… است

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی، خاطر نشان کرد: ما در شرایطی قرار داریم که دنیا تحول جدیدی پیدا می کند و تنها کمبود دنیا هم تفکر مطهری ها است، اگر این خلأ پر شود دنیا کاملا تکلیفش را می داند.

وی ادامه داد: ملت ها نیز اگر تکلیفشان را بدانند امور را تغییر می دهند و دیگر نمی شود با آنها با سلاح هسته ای جنگید و این سلاح هیچ نقشی نمی تواند داشته باشد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی خراسان جنوبی در پایان تاکید کرد: تمام استحکام عقیده مردم متکی به حوزه ها است، در جهت این زیرساخت فرصت ها را غنیمت شمارید و در این مرحله که دولت و مجلس انقلابی و قوه قضائیه ای با عزم راسخ در جهت اجرای عدالت وجود دارند ما باید بتوانیم حرف اسلام را به دنیا تفهیم کنیم.

انتهای پیام/11

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha