دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام محسن ملک  پور
حجت‌الاسلام والمسلمین محسن ملک‌پور

حوزه/ امام جمعه شهرستان فارسان گفت: وقتی مهریه و جهیزیه سنگین شد، مراسم جشن کمرشکن شد، مقدماتش خیلی بیشتر و زیادتر از ذی المقدمه شد، غول هفت‌سر مسکن، اشتغال و بیکاری هم به آن اضافه شد، روحیه عدم مسئولیت‌پذیری هم تقویت شد، آن زمان ازدواج عقب می‌افتد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از شهرکرد، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن ملک‌پور، امام جمعه شهرستان فارسان، امروز در خطبه‌های نماز جمعه اظهار داشت: اهل تقوا در زندگی دنیایی خود در مسیری غیر از آنچه خدای تعالی و سفرای الهی ترسیم کرده‌اند، حرکت نمی‌کنند، به دانسته‌ها تا حد توان عمل کرده و در حقیقت خود را مؤدب به آداب و ادب الهی می‌کنند.

امام جمعه شهرستان فارسان با تاکید بر اینکه ادب داشتن آثار فراوانی دارد، بیان کرد: فرد و اجتماع مؤدب، به اهداف عالیه خود می‌رسند و رفاه اجتماعی و حقوق شهروندی به‌خوبی رعایت می‌شود. همه تحت تأثیر شخص مؤدب قرار گرفته، مجذوب او شده و به او به دیده احترام و محبت می‌نگرند.

حجت الاسلام و المسلمین ملک‌پور با بیان اینکه حتی خدای تعالی هم مؤَدِّب است، ادامه داد: درباره رسول خدا داریم که فرمودند: «أدَّبَنِی رَبِّی فأحسَنَ تأدِیبی». پروردگارم مرا تربیت کرد به بهترین تربیت. یا در بیانی دیگر فرمودند: «أنا أدیبُ اللّهِ و عَلِیٌّ أدِیبی». من تربیت‌شده خدایم و علی تربیت‌شده من. یا در کلامی امیرالمؤمنین(ع) فرمود: پیامبر را خداوند تربیت کرد و او مرا و من مؤمنان را تربیت می‌کنم و برای بزرگواران، ادب به ارث می‌گذارم.

وی در خطبه دوم نماز جمعه اظهار داشت: آخرین روز ماه ذی‌ القعده سال ۲۲۰ قمری جوان‌ترین امام یعنی حضرت جواد (ع) توسط همسرش ام الفضل به دستور معتصم عباسی به‌وسیله سم به شهادت رسید.

حجت الاسلام و المسلمین ملک‌پور افزود: دوره امامت حضرت بسیار سخت و پر مشکل بود به‌ویژه اینکه حضرت در ۷ سالگی به امامت رسید؛ و مسائل مختلفی برای امام در دوران کوتاه ۱۷ ساله امامت پیش آمد.

امام جمعه فارسان بیان کرد: یکی از کارهای اساسی حضرت غیر از مدیریت جریانات سیاسی و رهبری فکری، نشر معارف دین و احکام نورانی اسلام و قرآن بود که به‌خصوص درزمینه قرآن فعالیت‌های گسترده داشت.

حجت الاسلام و المسلمین ملک‌پور با بیان اینکه اول ذی‌الحجه سالروز ازدواج امیرالمؤمنین و فاطمه زهرا (س) است، تصریح کرد: در این روز یک خانواده الهی تشکیل شد؛ که آثار آن تا قیامت برای بشر نورافشانی می‌کند.

امام جمعه شهرستان فارسان با تاکید بر اینکه مسئله خانواده و جمعیت مسئله مهمی است، گفت: مسئله خانواده گاهی در تعیین سرنوشت انسان نقش اساسی دارد. ازدواج مسیر زندگی انسان را تغییر می‌دهد. گاهی انسان را بهشتی می‌کند، گاهی انسان را به دوزخ نزدیک می‌کند. باید به این مهم مفصل پرداخت.

حجت الاسلام و المسلمین ملک‌پور ادامه داد: متأسفانه این مهم دچار آفات فراوان و موانع متعدد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شده که لازم است با کار جهادی و فعالیت مضاعف به مبارزه با موانع ازدواج پرداخت تا جامعه به حالت اصیل خودش برگردد.

وی تاکید کرد: معضل موجود با بی‌توجهی خود خانواده‌ها در ایجاد آداب‌ و رسوم بیهوده و پرخرج و متأسفانه کمک رسانه‌ها و صداوسیما در پخش فیلم‌های پرتجمل و پر زرق‌ و برق و عوامل مختلف دیگری به وجود آمده است.

امام جمعه شهرستان فارسان گفت: وقتی مهریه و جهیزیه سنگین شد، مراسم جشن کمرشکن شد، مقدماتش خیلی بیشتر و زیادتر از ذی المقدمه شد، غول هفت‌سر مسکن، اشتغال و بیکاری هم به آن اضافه شد، روحیه عدم مسئولیت‌پذیری هم تقویت شد، آن زمان ازدواج عقب می‌افتد.

ملک‌پور تصریح کرد: باید جِلوی مخارج غیرضروری گرفته شود. پدر و مادر نباید نسبت به ازدواج فرزندان خودشان بی‌تفاوت باشند. به دنبال مراسم ساده بوده و توقعات را پایین بیاورند.

وی افزود: امیرالمؤمنین و زهرای اطهر(س) نیز ابتدای زندگی، خانه نداشتند. در یک اتاق عاریه‌ای که هر دو با هم آن را درست کردند، زندگی مشترک را آغاز نمودند. از اول نباید به دنبال ایده‌آل‌ها بود. لطف زندگی مشترک در ساختن به کمک هم است که زن و شوهر باهم زندگی‌شان را بسازند.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha