جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
علیرضا رئیسی

حوزه/ سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: ان‌شاءالله روز دوشنبه از گروه ۷۰ ساله‌ هایی که قبلا برای واکسیناسیون فراخوان شده بودند، دو سال پایین تر خواهیم آمد و واکسیناسیون گروه سنی ۶۸ سال به بالا، شروع خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه جلسه امروز ستاد با ریاست دکتر روحانی و حضور همه اعضا تشکیل و وضعیت ویروس جهش یافته دلتا در سطح دنیا مرور شد، اظهار کرد: در بیش از ۶۵ کشور دنیا این ویروس شناسایی شده است و همچنان کشورهای دیگری را هم در برمی‌گیرد. این ویروس با قدرت سرایت بالاتر بوده و اکنون در سراسر کشور در حال چرخش است؛ ردپای این ویروس در استانهای مختلف وجود دارد.

وی با اشاره به بررسی وضعیت بیماری در دنیا عنوان کرد: اکنون بیشترین ابتلا و مرگ و میر در کشور برزیل، هند، اندونزی و بعد روسیه است که درگیری زیادی عمدتا با ویروس دلتا دارند؛ روند بیماری در ۲۵ استان کشور صعودی است. در حال حاضر ۱۴۳ شهرستان قرمز، ۱۸۶ شهرستان نارنجی و ۱۱۹ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند. ۱۶ شهر در کرمان، ۱۳ شهر در فارس، ۱۳ شهر در تهران، ۱۳ شهر در مازندران، ۱۲ شهر در هرمزگان، ۱۰ شهر در سیستان و بلوچستان، ۸ شهر در بوشهر و ۸ شهر در یزد بیشترین شهرهای درگیر بیماری هستند. بین ۵ تا ۶ شهر استان های گلستان، گیلان و اصفهان هم درگیر هستند. در برخی از استان ها هم یک یا دو شهر درگیر بیماری هستند که به معنی تغییر رنگ به سمت قرمز است.

میزان رعایت پروتکل ها حدود ۶۶ درصد است

 رئیسی ادامه داد: این نکته را مد نظر قرار دهیم که یکی از جاهایی که باید عدم رضایت خود را اعلام کنیم، بحث رعایت پروتکل ها است؛ متاسفانه با این هشدارهایی که داده می شود میزان رعایت پروتکل ها حدود ۶۶ درصد است که بسیار جای تاسف دارد و حتما نیاز است مراقبت بیشتری انجام دهیم، پروتکل ها اگر زیر ۸۵ درصد رعایت شوند قطعا کارساز نخواهند بود. ما نه تنها شاهد افزایش رعایت پروتکل ها طی هفته گذشته نبودیم بلکه علی رغم افزایش شیوع بیماری رعایت دستورالعمل ها رو به کاهش است. عادی انگاری و ساده انگاری افزایش یافته که این موضوع می تواند آسیب زا باشد؛ به همین دلیل از مردم خواهش می کنم رعایت دستورالعمل ها را جدی بگیرند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: یکی از موضوعاتی که امروز در ستاد تاکید شد و حتما نیاز است با دقت رعایت شود، این است که از حضور در تجمعاتی که شانس انتقال ویروس را افزایش می دهد همچون رستوران ها، قهوه خانه ها، تالارهای پذیرایی، سالن های سینما و تئاتر، پاساژها و بازارهای سربسته، استخرهای سرپوشیده و باشگاه های بندسازی، باید پرهیز کرد. امروز تاکید شد که همه عزیزان در اصناف، نیروی انتظامی، وزارت بهداشت و وزارت کشور نظارت بسیار دقیق تری بر این اماکن داشته باشند.

وی تصریح کرد: افزایش کنترل مرزها به ویژه مرزهای شرقی کشور موضوع دیگری بود که در جلسه امروز مطرح شد، نیروی انتظامی و نیروهای مسلح کشور تشدید فعالیت ها را انجام می دهند اما مشکل اصلی مرزها و گذرگاه هایی است که رسمی نیستند. با توجه به تحولاتی هم که در افغانستان وجود دارد، حجم مهاجران رو به افزایش بوده که نیاز به مراقبت بیشتری است. مرزهای آبی یکی از دیگر دغدغه های ما هستند، عزیزان ما بعد از بررسی ها متوجه شدند که در ۲۶ کشتی و شناوری که طی دو هفته گذشته به ایران آمدند، افراد کرونا مثبت حضور داشتند که بلافاصله ایزوله شدند. از کشورهای برزیل، آلمان، عراق، امارات، عمان، هند و مالزی کشتی و شناورهایی به سمت ایران فرستاده شده بودند که بعد از کنترل عزیزان متوجه شدیم که ۶۵ نفر از افرادی که در این کشتی ها بودند، کرونا مثبت بودند که به سرعت ایزوله شدند.

روند واکسیناسیون از این هفته در کشور بسیار بسیار بهتر خواهد شد

رئیسی به قطعی برق اشاره و عنوان کرد: اینکه گفته می شود با قطعی برق سی سی یو، آی سی یو، اورژانس و بخش های ما از کار می افتند و بیماران خفه می شوند، درست نیست. باید این شایعات را کنار گذاشت. در بحث اعتبار بخشی بیمارستان ها همیشه یکی از اصول اولیه و اصلی، برق های ژنراتور ذخیره است که همیشه وجود دارد. کاری به قطعی برق های اخیر ندارم، به هردلیلی در هرجای دنیا ممکن است برق قطع شود این به معنی تعطیلی اتاق عمل نیست. در بیمارستان ها برق های اضطراری و پشتیبان داریم و تا الان هم هیچ مشکلی در این زمینه نداشته ایم؛ نه اینکه از قطعی برق دفاع کنم، از این دفاع می کنم که برای مردم تشویش ایجاد نکنید. من این موضوع را تکذیب می کنم و اگر در بیمارستانی با قطعی برق، فعالیت های اتاق عمل تعطیل شود، دیگر بیمارستان نیست و باید بسته شود؛ باید در این زمینه صادقانه برخورد کرد. قطعی برق برای ما دردسر ایجاد می کند اما در این زمینه مدیریت داریم و اجازه نمی دهیم اتفاق بیافتد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: همین موضوع در بحث واکسن ها هم وجود دارد؛ به همه مردم قول می دهم، زنجیره سرد واکسن از زمانی که از کشوری دیگر در هواپیما بارگیری کنیم تا زمانی که این واکسن در دورترین نقطه کشور به دست مردم برسد، رعایت می شود و خیلی هم ربطی به قطعی برق ندارد. زنجیره سرد ما تا سطح روستا پیش بینی شده است و پیش بینی این هم شده است که اگر برق هم قطع شود هیچ مشکلی برای واکسن ها ایجاد نخواهد شد. این روزها باب شده است که پشت هم خبرهای منفی برای اضطراب و تشویش مردم منتشر می شود. در حوزه خود حداقل این اطمینان را به مردم می دهیم که نه در بیمارستان ها و نه در زنجیره سرد واکسیناسیون، هیچ خللی ایجاد نشده و نخواهد شد.

وی بیان کرد: خبر خوب اینکه از این هفته روند واکسیناسیون در کشور بسیار بسیار بهتر خواهد شد. میزان قابل توجهی واکسن دیروز و امروز به دست ما رسیده و در این هفته هم خبر خوبی است که ان شاءالله واکسن دوباره به دستمان خواهد رسید و سرعت واکسیناسیون بالاتر خواهد رفت. از روز دوشنبه ان شاالله از گروه ۷۰ ساله‌هایی که قبلا برای واکسیناسیون فراخوان شده بودند، دو سال پایین تر خواهیم آمد و واکسیناسیون گروه سنی ۶۸ سال به بالا، شروع خواهد شد. از مردم عزیز خواهش می کنم افرادی به مراکز مراجعه کنند که پیامک برای آنها ارسال شده است؛ اینکه بدون فراخوان و دعوت حضور پیدا کنند، تجمع ایجاد می‌شود.

رئیسی عنوان کرد: مراکز تجمیعی واکسیناسیون را افزایش و ظرفیت تزریق روزانه را بسیار بالا برده‌ایم اما تاکیدمان این است که عزیزان بدون نوبت دهی مراجعه نکنند و اینکه ساعت دو و سه صبح بروند و اسم بنویسند، قطعا روشی منسوخ شده است و آن را توصیه نمی کنیم. مردم عزیز هم بدانند اگر واقعا به آنها نوبت داده نشده، مراجعه نکنند. ما به تدریج همه افراد را دو سال دو سال برای واکسیناسیون دعوت خواهیم کرد و هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در پایان گفت: کندی هایی در تامین واکسن داشتیم که خوشبختانه با ورود واکسن های داخلی و خارجی جبران و برطرف می شود. فیلم، عکس و داستان هایی که منتشر شد، مربوط به تهران بود. واقعا در استان ها هیچ مشکلی نداشتیم، در تهران دو تا سه مرکز بود که بدون نوبت برخی مراجعه کرده بودند و درخواست واکسن داشتند. اکنون بیش از ۸۰ مرکز تجمیعی در تهران راه اندازی کرده ایم که دوباره به اطلاع مردم خواهد رسید و با خیال راحت می توانند واکسیناسیون خود را انجام دهند.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha