سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
کتاب

حوزه/ کتاب «رویکردهای رقیب در مسئله شرّ» به همت گروه کلام پژوهشکدۀ فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب «رویکردهای رقیب در مسئله شرّ» به قلم ذوالفقار ناصری صدر و به همت گروه کلام پژوهشکدۀ فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد.

مسئله شرّ، یکی از مسائل مطرح در فلسفه دین معاصر است و رویکردهای مختلفی نیز در پاسخ بدان وجود دارد؛ امروزه فیلسوفان دین این مسئله را در قالب دو مسئله منطقی و قرینه‌ای صورت‌بندی کرده و گونه‌های مختلفی نیز برای شرور در عالم برشمرده‌اند. برایان دیویس از الهی‌دانان معاصر است که بر مبنای رویکرد تومیستی، هم نوع طرح مسئله شرّ  در الهیات جدید و هم برخی تئودیسه‌ها و دفاعیه‌ها در پاسخ به مسئله شرّ را نقد می‌کند و راه‌حل اصلی مسئله شرّ را در اصلاح رویکرد الهیاتی فیلسوفان دین می‌داند.

در این کتاب، با نگاهی تحلیلی و انتقادی به آرای برایان دیویس، رویکردهای رقیب در مسئله شرّ شناسایی شده و پاسخ متفکران مسلمان به این مسئله نیز تبیین شده است.

نویسنده این اثر با طرح مبحث «پارادایم‌های الهیاتی» کوشیده‌ است دلایل تقابل‌ رویکرد سنتی آکوئیناس و برایان دیویس با رویکردهای الهیاتی جدید و معاصر در مسئله شرّ را بررسی کرده و تأثیر هرکدام از این دو نظام معرفتی را در تبیین شرور در عالم نشان دهد.

در این کتاب، پس از تبیین بحث خدا و شرّ در اندیشه برایان دیویس، تلاش شده است که فهم خاص دیویس از برخی مفاهیم الهیاتی مانند الهیات سلبی، نفی عامل‌ اخلاقی‌بودن خدا، متفاوت‌دانستن اخلاق خدا و انسان‌ها، ‌نگاه استقلالی به عقل و ... و نیز راهکار برگزیدۀ وی در حل مسئله شرّ یعنی تئودیسه «عدمی‌بودن شرّ»، نقد و بررسی گردد؛ همچنین در فصل پایانی، با ‌عنوان راهکار پیشنهادی در حل مسئله شرّ، با طرح مفهوم «عدالت وجودی» و تفصیل دیدگاه استاد مطهری درباره نظریه عدل الهی کوشش شده است راهکار اندیشمندان مسلمان به مسئله شرّ را تبیین شود. 

این کتاب که به قلم ذوالفقار ناصری صدر «دانش‌آموخته دکتری فلسفه دین» و از سوی نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی روانه بازار نشر می‌گردد، به مهم‌ترین مسائل فکری و دغدغه‌های متفکران مختلف درباره مسئله شرّ پرداخته و رویکردهای مختلف در این مسئله الهیاتی را کاویده است.

کتاب «رویکردهای رقیب در مسئله شرّ»در شش فصل با عناوین کلیات و مفاهیم، رویکردهای رقیب، نقدهای برایان دیویس بر رویکردهای رقیب، برایان دیویس و رویکرد مبنایی به مسئله شر، بررسی انتقادی رویکرد دیویس به مسئله شر، و عدالت وجودی و مسئله شر و در ۵۰۰ صفحه، در شمارگان ۴۰۰ نسخه از سوی نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تقدیم علاقه‌مندان شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha