پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 967849
۲۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۲
سعید اوحدی

حوزه/ همایش سراسری عفاف و حجاب در سالروز پیوند آسمانی حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) و روز بزرگداشت عفاف و حجاب، با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، دوشنبه ۲۱ تیرماه، در سالن شهید رسول‌زاده بنیاد شهید و امور ایثارگران و به شکل وبیناری در سراسر کشور برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، همایش سراسری عفاف و حجاب در سالروز پیوند آسمانی حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) و روز بزرگداشت عفاف و حجاب، با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، دوشنبه ۲۱ تیرماه، در سالن شهید رسول‌زاده بنیاد شهید و امور ایثارگران و به شکل وبیناری در سراسر کشور برگزار شد.

در این مراسم، سعید اوحدی، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، به‌ویژه بانوان شهید کشور و تبریک سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) گفت: امسال هفته عفاف و حجاب که یادآور آن واقعه دلخراش و جنایت و کشتار بی‌سابقه رژیم پهلوی در صحن گوهرشاد در حمایت از حفظ حجاب است، با ایام آغازین ذی‌الحجه و سالروز پیوند آسمانی حضرت زهرا(س) و امیرالمومنین (ع) هم‌زمان شده و موجبات برگزاری چنین برنامه‌هایی را فراهم کرده است.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه ایام ذی‌الحجه در تاریخ هم روزهای بسیار زیبا و مبارک و هم جنایت‌هایی از جنایتکاران را شاهد بوده است، اضافه کرد: روز عرفه و عید قربان از بزرگترین هدیه‌های الهی به بشر در ایام ذی‌الحجه قرار دارد و هشت روز بعد از آن عید بزرگ ولایت و عید غدیر را در پیش‌رو داریم که از اعیاد بزرگ مسلمین است. در کنار آن در همین ماه ذی‌الحجه فاجعه حج خونین در سال ۶۶ و فاجعه منا در سال ۹۴ را داریم که براثر بی‌کفایتی آل سعود تعداد زیادی از هم‌وطنان ما مظلومانه به شهادت رسیدند.

معاون رئیس جمهور در ادامه پیرامون علت نام‌گذاری سالروز کشتار مردم در صحن گوهرشاد به‌عنوان روز عفاف و حجاب و اصرار برای گرامیداشت روز و هفته‌ای با عنوان عفاف و حجاب گفت: یک فلسفه بزرگ و قوی پشت این نامگذاری است؛ زیرا در آن زمان یک جریان بسیار خطرناک در جوامع اسلامی برای هدف قراردادن ریشه‌های فرهنگ اسلامی قد علم کرده بود و نه‌تنها در ایران که در ترکیه و الجزایر و... هم مساله کشف حجاب در دستور کار قرار گرفته بود.

اوحدی در ادامه با اشاره به عدم رعایت آزادی حریم شخصی زن در مقام حجاب در کشورهای مدعی آزادی حقوق و بیان مثل فرانسه و اتریش و... عنوان کرد: این محدودیت‌ها برای حجاب زنان نشان می‌دهد که نقش زن در جوامع بشری یک نقش مهم و تأثیرگذار است.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در ادامه به بیان جایگاه و نقش زن در ادوار مختلف تاریخ اشاره کرد و گفت: یک برهه تاریخی مهم برای زنان ظهور اسلام است، با ظهور اسلام و الگوهایی مانند حضرت خدیجه کبری(س) به عنوان اولین کسی که به اسلام گروید، حضرت زهرا به عنوان فرزند پیامبر و خیر خلق‌الله و حضرت سمیه(س) به عنوان اولین شهید تاریخ اسلام زن کرامت ویژه‌ای پیدا می‌کند که اوج این شکوه و کرامت و تعالی مقام زن را در عاشورا و مقام حضرت زینب (س) و همسران و مادران شهدا می‌بینیم.

معاون رئیس جمهور در ادامه دوره انقلاب اسلامی ایران را از برهه‌های مهم برای تبیین جایگاه و ارزش زن خواند و افزود: انقلاب ما، انقلاب ارزش‌ها بود. در این برهه علاوه بر ۱۷ هزار زن شهید، جانباز و آزاده، مادران و همسران شهدا را داریم که جگرگوشه‌های خود را در راه حفظ کشور، ولایت و دین هدیه کردند و همچنان استوار پای عقیده خود و دفاع از ارزش‌ها ایستادند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با تاکید بر اینکه نقش زن پس از انقلاب همان نقشی شد که حضرت زهرا(س) فرمودند «الام مدرسه الکبری»؛ اضافه کرد: امروز هم مادران و همسران شهدای مدافع حرم همان نقش مهم و انسان‌پرور را ایفا می‌کنند و هدف ما از برگزاری این مراسم‌ها فقط یادآوری این جایگاه عظیم است؛ وگرنه تجلیل واقعی از مقام زن را پیامبر گرامی اسلام، حضرت زهرا(س) و ائمه معصوم(ع) ما انجام داده‌اند.

همچنین سردار یعقوب سلیمانی، معاون فرهنگی و آموزشی و رئیس ستاد عفاف و حجاب بنیاد شهید و امور ایثارگران، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و حضرت امام(ره) و تبریک سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) عنوان کرد: در سالروز این ازدواج آسمانی و سالروز سرکوب خونین قیام مردم علیه کشف حجاب در مسجد گوهرشاد توسط رضاخان که به‌عنوان روز عفاف و حجاب نام‌گذاری شده است؛ لازم بود برنامه‌ای تدوین و تدارک دیده شود.

سردار سلیمانی اضافه کرد: برنامه بزرگداشت روز عفاف و حجاب برای جمعیت بزرگ‌تری از اعضای جامعه هدف تدارک دیده شده بود، اما به جهت محدودیت‌های کرونایی و تاکیدات معاونت بهداشت و درمان بنیاد این برنامه با محدودیت برگزار شد، زیرا نمی‌شد برنامه‌ای نداشته باشیم.

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد با تکیه بر سخنان مقام معظم رهبری در بیان جایگاه و ارزش حجاب و عفاف، عنوان کرد: به بیان ایشان، حجاب، وقار، متانت و ارزش‌گذاری زن و سنگین شده کفه‌ی آبرو و احترام زن است. او را باید خیلی قدر دانست و از اسلام باید به‌خاطر مسئله حجاب تشکر کرد. این جزو نعمت‌های الهی است.

سلیمانی با اشاره به این فرمایش مقام معظم رهبری که «حجاب مایه تشخص و آزادی زن است، برخلاف تبلیغات ابلهانه و ظاهربینانه مادی‌گرایان مایه اسارت زن نیست» اضافه کرد: حضرت مولی‌الموحدین، علی بن ابی‌طالب(ع) در وصف صیانت زن می‌فرمایند: «صیانت زن به‌وسیله عفاف و حجاب، او را شاداب‌تر و زیبایی‌اش را پایدارتر می‌کند».

رئیس ستاد عفاف و حجاب بنیاد در پایان گفت: امیدواریم خداوند به همه ما توفیق دهد در این مناسبت‌ها، با نگاهی تعالی‌بخش در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، با بصیرت و بینش کارها را دنبال کنیم.

بر اساس این گزارش، در ادامه فریده اولادقباد، مشاور امور زنان و خانواده و دبیر ستاد عفاف و حجاب بنیاد شهید و امور ایثارگران، ضمن تقدیر از همکاری مسئولان بنیاد در بخش‌های مختلف برای برگزاری این همایش، عنوان کرد: مقوله حجاب در ایران باستان، روم و یونان قدیم موضوعیت داشته، اما متأسفانه به‌دلیل نگاه‌هایی که در ادوار مختلف تاریخ به موضوع زن و مسئله عفاف و حجاب شده، این مسئله را به‌ویژه در کشورهای اروپایی بسیار کم‌رنگ می‌بینیم.

مشاور امور زنان و خانواده بنیاد با بیان اینکه ورود اسلام به کشور ما، موجب تقید مردم عزیز ما به آموزه‌های اخلاقی دین مبین اسلام شد، اضافه کرد: در آیات مختلف قرآن کریم هم به‌خوبی به رعایت عفاف و حجاب و پاداش‌هایی که هم برای مردان و هم زنان در رعایت عفاف و حجاب درنظر گرفته شده، اشاره شده است.

اولادقباد در ادامه در رابطه با اختیار داشتن افراد در رعایت حجاب عنوان کرد: عدم رعایت حجاب هیچ‌گونه جایگاهی در نظام اسلامی ما ندارد، زیرا جزو آموزه‌های اخلاقی و دینی کشور است و نه‌تنها برای زنان که برای مردان هم الزام آور است.

دبیر ستاد عفاف و حجاب بنیاد شهید و امور ایثارگران ضمن تشکر از مدیران استانی بنیاد برای همکاری و ارسال گزارش عملکرد خود در حوزه عفاف و حجاب، اضافه کرد: لازم است در راستای امر به‌معروف و نهی از منکر و براساس دستورالعمل مربوطه عفاف و حجاب را در ادارات بنیاد تقویت و فرهنگ‌سازی کنند.

وی در پایان گفت: امیدواریم همه دولت‌مردان نگاه و توجه ویژه‌ای به مسئله عفاف و حجاب داشته باشند، در هر صورت ما پیرو مکتبی هستیم که حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) الگوی آن هستند که عفاف و حجاب از اصول اصلی آنان است.

در پایان این مراسم از خانم‌ها «فریده ترکاشوند»، مادر شهید مدافع حرم، مجید قربانخانی، «سوگل زارع»، همسر شهید مدافع حرم محمد عبدالهی، «مهدیه جهان‌آرا»، جانباز ۳۰ درصد و خواهر شهید والامقام محمد جهان‌آرا، «زهرا عباسیان»، همسر جانباز ۷۰ درصد یدالله عباسیان و «اشراق هاشمی»، فرزند شهید والامقام سید محمد هاشمی و خواهر چهار شهید والامقام از جامعه ایثارگری تجلیل شد.

همچنین خانم‌ها «فریده مردانه»، فرزند جانباز از حوزه معاونت تعاون و امور اجتماعی، «شهرزاد محبی» از معاونت حقوقی و امور مجلس، «شیلا ابوالحسن‌نیا» از حوزه معاونت توسعه مدیریت و منابع، «رقیه حسینی طباطبایی»، همسر جانباز از حوزه معاونت بهداشت و درمان، «آذر طاهری»، همسر جانباز از حوزه معاونت فرهنگی و آموزشی، «لیلا بختیاری» پرستار بیمارستان ساسان، «ایناس خزعلی» از حوزه ریاست، «نعیمه نعیمی»، فرزند شهید و همسر جانباز از دفتر نمایندگی ولی فقیه و «معصومه اسکندری» از حوزه مشاور امور زنان و خانواده بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز مورد تقدیر و تجلیل قرار گرفتند.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha