شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
ازدواج آسان به معنای بی دقتی در انتخاب همسر نیست

حوزه/ مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی فاطمه معصومه (س) بندرعباس گفت: ازدواج آسان، به معنای آسان گیری و بی دقتی در انتخاب همسر نیست و این امری دور از ذهن است که کسی چنین برداشتی از این کلمه داشته باشد.

خانم مریم جعفری سراجی، مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی فاطمه معصومه(س) بندرعباس ، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به سخن مقام معظم رهبری، مبنی بر اینکه «ازدواج پیوند قلب ها و جسم ها و سرنوشت هاست» بیان کرد: زمانی که دو نفر با هم ازدواج می کنند، جسم، قلب و سرنوشت خود را به یکدیگر سپرده و این بدان معناست که مسئله ازدواج، مسئله ساده ای نیست.

وی معنای کفویت را این چنین بیان کرد: کفویت، کارآمدی، استقلال، مسئولیت پذیری، اخلاق محوری، تدین و بسیاری از شروطی است که در کتب و مقالات، فراوان آورده شده؛ بنابراین ازدواج آسان به این معنا بوده که بعد از احراز صلاحیت ها، زوجین درگیر حواشی مانند مهریه بالا، خانه گران قیمت، جهیزیه گران و غیره نشوند.

مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی فاطمه معصومه(س) بندرعباس، خاطرنشان کرد: ازدواج، خود، اصل بوده و مکتب انسان ساز است و هدف اصلی تکمیل شدن و آرامش دادن زن و شوهر به یکدیگر بوده و این شاخص ها به ازدواج معنا می دهد.

وی در ادامه افزود: ازدواج حافظ دین و پایه تشکیل دهنده خانواده بوده و خانواده تربیت کننده انسان و نفس است.

مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی فاطمه معصومه(س) بندرعباس، با بیان اینکه بر طبق عقل، شرع و عرف نباید سخت گیری در امر ازدواج وجود داشته باشند، اظهار کرد: درگیر حواشی و امورات ظاهری و تشریفات شدن دال بر این است که اشخاص درک پا بینشی نسبت به مسئله ازدواج داشته که ضرر دهنده به این سنت با شکوه بوده و الگویی غلط برای دیگران است. 

وی با اشاره به ازدواج ساده حضرت زهرا و امیرالمومنین(ع) بیان کرد: ازدواج حضرت زهرا و امیرالمومنین(ع) در نهایت سادگی اتفاق افتاده که نه خانه و نه جهاز آن چنانی بوده و حتی جهزیه حضرت از اموال حضرت علی(ع) بود، بر خلاف ازدواج‌های امروزی که در نهایت سختی و زحمت شکل گرفته و به امر مقدس ازدواج که برای آرامش و رحمت بوده دقت نمی شود.

جعفری در ادامه اظهارداشت: رفتار این زوج آسمانی با یکدیگر در نهایت زیبایی بوده، در همه حال کمک کار یکدیگر بوده و فرزندانی تربیت کرده که هر کدام از آن ها تربیت ساز بودند و این امر ثمره یک ازدواج آگاهانه و آسان است.

وی معرفت و آگاهی را شرط اصلی ازدواج خواند و افزود: پدر و مادری که با معرفت و آگاهی وارد یک مشارکت شده، این مسئله را درک خواهند کرد که هدف از تشکیل خانواده چیست و به اصطلاح چه مهارت هایی باید داشته باشند و چگونه به هم آرامش دهند و چه نسلی را باید تربیت کنند؛ چرا که خانواده باید نسل ساز باشد.

جعفری در پایان خاطرنشان کرد: اگر نگاه همه خانواده‌ها به ازدواج و تشکیل خانواده چنین نگاهی بود، پیشرفت اسلام افزون‌تر و مسلمین از لحاظ ایمانی، تقوایی، فرزانگی و فرهیختگی به رشد می‌رسیدند.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha