چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۹ شوال ۱۴۴۵ | May 8, 2024
محمد جواد نوروزی - موسسه امام خمینی(ره)

حوزه/ عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: ساختار باید به گونه ای باشد که شایستگان را در راس هرم جامعه قرار داده و مالیات با آبادانی‌های جامعه تناسب داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام محمدجواد نوروزی در نشست اساتید منتخب علم انسانی اسلامی با عنوان «عدالت اجتماعی؛ از نظریه تا عمل» که به همت مجمع عالی علوم انسانی اسلامی در دانشکده علوم و معارف قرآن کریم برگزار شد، با طرح موضوع شاخص های عدالت سیاسی، اظهار کرد: عدالت سیاسی عدالت در بستر قدرت سیاسی و توزیع قدرت و ارزش ها در جامعه است.


وی با بیان اینکه عدالت مفهومی مورد توجه تمام مکاتب سیاسی است افزود: شاخص های عدالت در عرصه سیاسی در چند بخش هستند که در حوزه بینش و کنش و رفتار و گرایش ها مورد بررسی قرار می گیرند؛ شاخص های عدالت در حوزه بینش به این گونه است که اقامه عدل یکی از اهداف نظام آفرینش است که باید مورد توجه قرار گیرد.


عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بیان کرد: باورمندی به معاد و آخرت یک بعد اساسی شاخص های عدالت سیاسی است که باید مورد توجه قرار گیرد. ساختارهای جامعه باید عادلانه باشد و اگر قرار است ساختار سیاسی ای در جامعه بنا شود باید عادلانه باشد.


وی با بیان اینکه ساختار عادلانه باید سیستم قانونگذاری عادلانه داشته و منطبق بر شریعت باشد و افزود: یکی از شاخص های ساختاری عدالت پاسخگویی به آحاد جامعه و مبارزه با انحرافات است.


حجت الاسلام نوروزی با اذعان به اینکه ساختار باید به گونه ای باشد که شایستگان را در راس هرم جامعه قرار داده و مالیات با آبادانی‌های جامعه تناسب داشته باشد تصریح کرد: حضور در جماعت مسلمین، تناصح و همکاری، صداقت در رفتار، قانون‌مداری، رعایت حقوق دیگران و... نیز از شاخص های عدالت فردی در جامعه است.


وی بیان کرد: این نظریه تلاش می کند عدالت را هم در بعد رفتار و اعتقاد مورد توجه قرار داده و هم در جنبه عام و اجتماع تبیین کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha