شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویر/ مراسم تودیع و معارفه مدیر حوزه استان آذربایجان شرقی با حضور آیت الله اعرافی (2)

حوزه/ مدیر حوزه‌های علمیه کشور، با بیان اینکه هنر استان بزرگ آذربایجان، این بوده که در طول قرن‌های متمادی چهره‌های شاخصی برای ایران و جهان معرفی کرده، گفت: در حوزه علوم عقلی، فلسفی و کلامی، رجالِ درجه‌یک، از آنِ خطه آذربایجان است؛ به همین دلیل حوزه‌های آذربایجان هم به خود افتخار کنند و هم باید احساس مسئولیت در این عرصه‌ها داشته باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در آذربایجان شرقی، آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور، عصر امروز در مراسم تکریم و معارفه مدیر حوزه علمیه برادران و خواهران استان آذربایجان شرقی، ضمن گرامیداشت ایام ماه ذی‌الحجه و تبریک اعیاد پیش رو اظهارداشت: دهه‌ اول ذی‌الحجه، دهه‌ای است که شب‌های آن "والفجر و لیالٍ عشر" می‌باشد و دهه متمم سلوک چهل روزه در مسیر خودسازی و معنوی بوده و در آیات شریفه به آن اشاره شده است.

وی خطاب به روحانیت استان آذربایجان شرقی افزود: ما و شما آنگاه که پا در حوزه نهادیم با خدای خودمان و مولا و شهدای خودمان عهد بستیم تا بر سر آرمان‌ها بایستیم و از همه وجود خود برای آرمان‌های بزرگ بگذریم.

آیت‌الله اعرافی خاطرنشان کرد: ما و شما زمانی می‌توانیم پا جای پای امام راحل و بزرگان دینمان بگذاریم که دهه ذی‌الحجه را بشناسیم، ماه رمضان را درک و قله‌های معرفت را درنوردیم؛ این راه مهم اخلاقی و معنوی است که باید ما بپیماییم.

وی با اشاره به اینکه در آستانه شهادت امام باقر علیه‌السلام هستیم گفت: حوزه‌های ما در تاریخ هزار و چند صدساله از امامین صادقین علیهماالسلام الهام گرفته‌اند؛ این دو امام از منظر معرفتی جایگاه بسیار رفیع و به دلیل شرایطی که پیش آمد، جایگاه نخست در گنجینه معارف اسلامی را دارند.

مدیر حوزه‌های علمیه تصریح کرد: مسند امام باقر و امام صادق علیهماالسلام در آثار مختلفی جمع‌آوری شده است؛ این دو امام در پایان قرن اول هجری و آغاز قرن دوم در کوران حوادث و در یک پیچ تاریخی گنج عظیمی را برای اسلام، امت اسلام و شیعیان به‌جای گذاشته‌اند.

وی با تأکید بر تعداد زیاد احادیث گردآوری شده از امام باقر علیه‌السلام افزود: در مسندی که جمع‌آوری شده تعداد این احادیث بین ۱۵ هزار تا ۲۰ هزار عدد می‌باشد.

آیت‌الله اعرافی بیان داشت: بیش از ۴۰ هزار حدیث، روایت، احتجاج و مناظره و وصیت از سوی امام صادق علیه‌السلام در دست ما موجود است.

وی گفت: مجموعه احادیث شیعه در حدود ۱۵۰ هزار عدد تخمین زده می‌شود که در کتب و مجامع حدیثی نقل شده‌اند؛ بیش از نیمی از کل گنجینه احادیث ما از این دو امام است.

عضو شورای عالی حوزه اظهار کرد: حجم بیش از ۵۰ درصد احادیث شیعه، کیفیت شمول احادیث این دو امام که همه ابواب کلامی، فقهی و تفسیری را در بر گرفته و پرورش هزاران شاگرد در عرصه‌های مختلف تخصصی معارف الهی و غیر معارف الهی از مهم‌ترین ویژگی‌های این نگین ارزشمند صادقین است.

وی با تأکید بر نیاز به پاسخگویی در مقابل نیازهای دینی عصر حاضر از سوی حوزویان عنوان داشت: هیچ عذری از بنده و شما قبول نیست و همه ما باید دست در دست یکدیگر، قله‌های علم، معرفت، اخلاق و بصیرت را به تناسب انقلاب اسلامی فتح و به دنیا معرفی کنیم.

آیت‌الله اعرافی گفت: آذربایجان شرقی جایگاه بزرگی در خطه آذربایجان دارد که با تقسیمات امروزی چند استان را شامل می‌گردد؛ حق تبریز در علم، فرهنگ و ادب ایران و جهان تشیع حق بزرگی است.

وی ادامه داد: مردم این دیار گوهر نابی هستند که توانسته‌اند در میان خود دانشمندان و علمای بزرگی را به‌ویژه در قرن اخیر پرورش دهند.

مدیر حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: هنر این استان بزرگ این بوده که در طول قرن‌های متمادی چهره‌های شاخصی برای ایران و جهان معرفی نماید.

وی گفت: در حوزه علوم عقلی، فلسفی و کلامی رجال درجه‌یک از آنِ خطه آذربایجان است؛ حوزه‌های آذربایجان هم به خود افتخار کنند و هم باید احساس مسئولیت در این عرصه‌ها داشته باشند.

آیت‌الله اعرافی بیان داشت: پیشرفت کمّیِ به دست آمده در حوزه‌های علمیه استان آذربایجان شرقی باید با پیشرفت کیفی تکمیل گردد تا مولد آدم‌های بزرگ برای نظام و جامعه اسلامی باشد.

وی ضمن بیان اهمیت گسترش کمی و پاسخگویی به صد کارکرد روحانیت افزود: در کنار همه این‌ها ما باید آن قله‌ها را فراموش نکنیم.

عضو شورای عالی حوزه اظهار کرد: باید به صد کار کرد روحانیت در آموزش و پرورش، مساجد، دانشگاه‌ها، روستاها و نهادهای مختلف بپردازیم و پاسخ دهیم.

وی با اشاره به حرکات جهادی طلاب گفت: طلاب جهادی حوزه در سیل، زلزله و ایام اوج کرونا به میدان آمدند و این ظرفیت عظیم حوزه است که باید پیشگام شود تا در خدمت به مردم آماده کارهای بزرگ‌تری شود.

آیت‌الله اعرافی عنوان داشت: دوران امروز نسبت به گذشته بسیار متفاوت می‌باشد؛ امروز ۹۰ درصد جامعه ما دارای سواد هستند که این به برکت خون شهدا و انقلاب اسلامی به دست آمده است.

وی ادامه داد: ما برای حوزه برنامه ۵ ساله‌ای را آماده کردیم که امسال به ۳۰ استان و مرکز و منطقه ابلاغ شد.

مدیر حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: حضور ما در آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها تحکمی نیست و عالمه می‌باشد؛ ما امروز پاسخگو هستیم و باید باشیم.

وی افزود: حوزه علمیه در سال‌های اخیر علی‌رغم سختی‌ها و مشکلات متعدد، در بخش آموزش وسیع و منسجم خواهران، تحول بین‌المللی در قلمرو جامعة المصطفی و ورود به قلمروهای جدید فقه معاصر و علوم انسانی تکان خورد که این‌ها پیشرفت‌های بزرگ و درخشانی در حوزه‌های علمیه به شمار می‌روند.

آیت‌الله اعرافی در پایان گفت: حوزه‌های علمیه استان آذربایجان شرقی باید با همبستگی دست در دست هم دهند و در خدمت به مردم این استان پیشگام باشند.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ناشناس IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    0 0
    گند زدین به نظام آموزشی حوزه ،قیامت باید پاسخگو باشید