جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ نشست تخصصی بررسی تحولات اخیر افغانستان

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین ناصری داوودی گفت: آمریکا و وهابیت جریان هایی را برای تحقق اهدافشان نیاز دارند؛ اما این تا زمانی است که این گروه ها همنوا با آمریکا عمل کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری داوودی استاد جامعة المصطفی العالمیة در نشست تخصصی بررسی تحولات اخیر افغانستان که درخبرگزاری حوزه، برگزار شد، ضمن ارائه توضیحاتی در موضوع تاریخ معاصر این کشور گفت: گروه طالبان با حمایت همه جانبه کشورهای خارجی بویژه پاکستان در سال ۱۳۷۵ توانست کابل را فتح نماید و به قدرت برسد؛ این گروه به مدت ۵ سال و تا سال ۱۳۸۰ به حکمرانی در افغانستان پرداخت.

وی افزود: دوران حکومت ملامحمد حسن ربانی به عنوان رهبر سیاسی طالبان ۵ سال سیاه برای افغانستان بود؛ از تعطیلی رادیوها و تلویزیون تا مهاجرت های تعداد زیادی از مردم، نقض حقوق بانوان و اقوام و تعطیلی دانشگاه ها و مراکز علمی تنها بخشی از بحران های این دوره در افغانستان بود؛ از آن دوره به بعد وضعیت بسیار سختی برای مردم قوم هزاره پیش آمده و شیعیان افغانستان تحت فشار شدید قرار گرفتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری خاطرنشان کرد: پس از واقعه یازده سپتامبر و حمله آمریکا به افغانستان، دولت حامد کرزای روی کار آمد؛ در این دوران حکومت طالبان به ظاهر نابود شد، اما این گروه دست از فعالیت های خود در جذب نیرو برنداشت.

استاد جامعة المصطفی العالمیة تصریح کرد: در یک ماه اخیر تقریباً تمام بنادر افغانستان توسط گروه طالبان فتح شده اند.

وی با اشاره به اینکه مطالب ناگفته و زوایای پنهان در مورد گروه طالبان زیاد است، افزود: هنوز اطلاعات دنیا در مورد گروه طالبان کامل نیست و بسیاری از اندیشه های این گروه مورد شناسایی واقع نشده اند.

این استاد حوزه بیان داشت: وجود فساد اداری در دولت حاکم افغانستان موجب دلسردی مردم شده و طرفداران طالبان را روز به روز افزایش داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری داوودی اظهار کرد: آمریکا و وهابیت جریان هایی را برای تحقق اهدافشان نیاز دارند؛ اما این تا زمانی است که این گروه ها همنوا با آمریکا عمل کنند.

وی با ارائه تحلیل در مورد راهکار خروج افغانستان از بحران ادامه داد: تا حدودی مذاکرات بین الافغانی اگر به صورت جدی و در سطح رهبران طالبان و احزاب سیاسی و دولت افغانستان انجام گیرند می تواند نتایج مفیدی را به دنبال داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه طالبان گلوگاه های اقتصادی افغانستان را به تصرف خود درآورده می بایست دولت حاکم این مذاکرات را مهم برشمارد.

 استاد جامعة المصطفی العالمیة بیان داشت: بازنگری قانون اساسی بر اساس عدالت محوری نیز می تواند راهکاری برای کاهش بحران های افغانستان در نظر گرفته شود.

وی افزود: باید ارتش پاکستان و مسئولین این کشور به این نتیجه برسند که امنیت در افغانستان و وجود صلح در این کشور به نفع آن هاست.

حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری داوودی اظهار کرد: برگزاری انتخابات از سوی سازمان ملل نیز می تواند یکی دیگر از راهکارهای حل بحران افغانستان باشد.

وی در پایان گفت: قطعاً با تأسیس امارت اسلامی در افغانستان بحران ها و اختلافات جدیدی به وجود خواهد آمد و مشکلات این کشور افزایش می یابد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha