جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/مراسم جشن دهه کرامت در مصلی قدس با حضور خانواده زندانیان

حوزه/ استاد مشاوره خانواده گفت: پیامبر(ص) فرمودند وای به حال بچه‌های آخر الزمان؛ از ایشان پرسیدند چرا؟ ایشان جواب دادند به خاطر پدرانشان که آداب دینی را به آنان یاد نمی‌دهند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام صنعتی زاده در محفل سخنرانی حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه در نظام تربیتی آیات و روایات بر روی اکرام اولاد تأکید شده است، اظهار کرد: برای هر کاری باید مهارت آموزی داشته باشیم و بلای تربیت جایی است که والدین رفتاری که با بچه خردسال باید داشته باشند با نوجوان خود دارند و رفتاری که با نوجوان باید داشته باشند با جوان خود دارند و به همین خاطر نمی‌توانند با فرزند خود ارتباط بگیرند.

وی با اشاره به دقت اهل بیت(ع) در مسائل تربیتی و فرزند پروری گفت: امیرالمؤمنین(ع) فرزند خردسال خود یعنی امام مجتبی علیه السلام را به مسجد می‌فرستند و وقتی به منزل بر می‌گردند حضرت زهرا(س) با ایشان در رابطه با مطالبی که در مسجد گفته شده است گفت‌وگو می‌کنند.

استاد مشاوره خانواده با بیان اینکه هرچه بتوانیم خود را به سبک زندگی اهل بیت(ع) نزدیک کنیم زندگی توأم با صمیمیت و موفقیت خواهیم داشت، افزود: مشکلاتی که در خانواده وجود دارد به خاطر عدم ارتباط است و مسائل اقتصادی به قدری اولویت پیدا کرده است که وقتی برای ارتباط با همدیگر در خانه نمی گذاریم.

وی با بیان اینکه اگر در خردسالی برای فرزندان خود وقت نگذاریم در بزرگسالی باید برای آنها هزینه کنیم، گفت: خیلی از هزینه ها ممکن است مادی نباشد بلکه برخی هزینه ها معنوی است؛ برای مثال بسیاری از فراد مراجعه می کنند و می گویند فرزند ما حاضر نیست در کنار ما غذا بخورد و مانند انسان های غریبه در خانه هستیم.

حجت الاسلام صنعتی زاده اولین نیاز تربیتی بچه‌ها را تربیت در امور دینی دانست و گفت: پیامبر(ص) فرمودند وای به حال بچه‌های آخر الزمان؛ از ایشان پرسیدند چرا؟ ایشان جواب دادند به خاطر پدرانشان که آداب دینی را به فرزندان خود یاد نمی‌دهند.

وی با بیان اینکه حضور در مراسم و محافل دینی برای فرزندان مفید است، ادامه داد: تربیت در امور دینی از خردسالی شروع می شود و حتی در اموری مثل نظافت بچه‌ها و استحمام باید مسائل دینی را به آن‌ها آموزش داد و در سنی که استقلال بچه در حال شکل گیری است که حدود ۳ سالگی است دیگر بچه نباید با والد جنس مخالف خود به حمام برود.

استاد مشاوره خانواده افزود: در سنین سه سالگی به بعد باید نظافت در دستشویی را به فرزند خود آموزش دهیم و در امور شخصی فرزندان خود مراقبت کنیم و دخالت نکنیم.

وی تربیت اجتماعی را دومین نیاز تربیت فرزندان در خردسالی دانست و گفت: فرزندان خود را باید اجتماعی بار بیاوریم و اجازه ارتباط با دیگران را به فرزندان خود بدهیم ولی حدود ارتباط را به او آموزش دهیم و می‌توانیم با بازی‌های اجتماعی این ارتباط اجتماعی را در خانواده ایجاد کنیم و اجازه دهیم که فرزندان ما برای ما خیالبافی کنند.

حجت الاسلام صنعتی زاده با بیان اینکه پیامبر(ص) در روایتی فرمودند فرزند خود را تا هفت سالگی رها کن تا بازی کند، گفت: بچه ای که رشد اجتماعی داشته باشد در بزرگسالی اعتماد به نفس پیدا می کند و احساس مثبتی نسبت به خود خواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha