جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام و المسلمین حیدری ، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری

حوزه/ حجت‌الاسلام‌والمسلمین حیدری با بیان اینکه مطالبه گری راه و روش دارد، گفت: بنده و دیگر نمایندگان خوزستان در مجلس خبرگان همواره در مورد مشکلات آب خوزستان نظر واحدی داشته‌ایم، هر نامه و گزارشی که نوشته شد این علمای بزرگوار امضا کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن حیدری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، در نشست مطالبه گری علما، روحانیون و طلاب در مورد بحران آب در خوزستان که در مدرسه علمیه امام مهدی (عج) زرگان اهواز برگزار شد، با اشاره به بحران کم‌آبی خوزستان، اظهار داشت: راه‌حل برای مدیریت بحران آب در خوزستان وجود دارد اما این راه‌حل در اختیار مسئولان استانی ازجمله استاندار و مدیرعامل سازمان آب ‌و برق خوزستان نیست؛ زیرا آن‌ها مسئول مدیریت منابع داخل استان هستند و آب‌ها باید از خارج استان به سمت سدهای خوزستان رهاسازی شود، پس عملاً راه‌حل آن از طریق مرکز است.

عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: عوارض این بحران آن است که اولاً مشکلات کشاورزی به وجود آمده، کشاورزان بیکار شده‌اند و معیشت آن‌ها به خطر افتاده است. ثانیاً احشام آن‌ها در اثر بی‌آبی یا استفاده از فاضلاب و آب‌های آلوده بیمار شده‌اند و احتمال مرگ آن‌ها می‌رود.

وی به دیگر پیامدهای اوضاع بی‌آبی اخیر اشاره کرد و گفت: برخی از دامداران و کشاورزانی که نتوانستند کشاورزی کنند یا احشامشان از بین رفته به حاشیه شهرها مهاجرت کرده‌اند و افزایش مهاجرت مشکلات حاشیه‌نشینی و مخاطرات امنیتی خود را به همراه دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه گفت: خشک‌سالی واقعیتی است که کسی نمی‌توان آن را انکار کند، اما دو عامل انسانی و عوامل غیرطبیعی این وضعیت رودخانه‌های خوزستان را رقم می‌زند.

وی اظهار کرد: بهانه تأمین آب شرب برای استان‌های فلات مرکزی دلیل انتقال آب‌های خوزستان به اصفهان و دیگر استان‌ها بود اما عملاً این آب‌ها برای توسعه صنایع، کشاورزی و فضای سبز مورداستفاده قرارگرفته است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حیدری تصریح کرد: راه‌حل برون‌رفت از  این بحران این است که اولاً حتی اگر شده برای مدت موقت انتقال آب به فلات مرکزی را قطع کنند یا کاهش دهند تا سدهای خوزستان آبگیری شوند و ثانیاً از آن ۳۴ سدی که بالادست کرخه ایجادشده، آب را به سمت کرخه در خوزستان رها کنند که ما این راه‌حل‌ها را از طریق نامه به شورای امنیت ملی و مسئولین ارائه کردیم و حجت را تمام کردیم و امیدواریم عمل کنند.

وی  در ادامه گفت: طرح انتقال آب به باغات پسته رفسنجان با حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب در حال اجرا بود و اکنون به ۴۰۰ میلیون مترمکعب افزایش‌یافته است. قبلاً این طرح‌ها مجوز محیط زیستی نداشت، اما اکنون با تصویب مخفیانه مجوز زیست‌محیطی، این طرح‌های خطرناک را به‌نوعی قانونی کردند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، خواستار تکمیل پروژه انتقال آب از خلیج‌فارس به فلات مرکزی شد و گفت: تحقق این امر بهانه انتقال آب از سرشاخه‌های رودخانه‌های خوزستان را از بین می‌برد.

وی تأکید کرد: ما طرح‌های آب اجرا شده در دیگر استان‌ها را به علت سوءنیت مسئولین نسبت به خوزستان یا قومیت خاصی نمی‌دانیم، شاید آن‌ها با حسن نیت برای حل مشکلات مناطق بالادست رودخانه‌ها این طرح‌ها را اجرا می‌کنند، اما سوء تدبیر و عدم مطالعه صحیح برای آینده این طرح‌ها عامل ایجاد مشکلات شده است، اما این را هم منتفی نمی‌دانیم که برخی مسئولین به‌صورت مافیای آب دنبال اجرای طرح‌های خاص انتقال آب هستند تا به صنایع موردنظر خود سود برسانند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حیدری در خصوص نحوه‌ی مطالبه گری بیان داشت: مطالبه گری راه و روش دارد؛ مطالبه گری باید مستند به حقایق باشد، امیدوارکننده باشد، اصل نظام را زیر سؤال نبرد، راه‌حل را ارائه بدهد و در مطالبه گری باید بین اصل نظام با مجریان و متصدیان تفکیک قائل شد؛ چراکه نظام از این بی‌عدالتی‌ها مبری است همچنین مطالبه گری نباید به ضرر کشور و نظام تمام شود چراکه این‌گونه مطالبه گری شرعاً حرام بوده و به اسلام ضربه می‌زند.

وی اظهار کرد: وقتی‌که افرادی که منتسب به‌نظام اسلامی هستند عَلَم مطالبه را به دست بگیرند، مردم حق را از درون نظام و به‌صورت قانونی پیگیری می‌کنند و به سمت ضدانقلاب نمی‌روند و جلوی موج‌سواری ضدانقلاب بر مطالبات مردم را می‌گیرد؛ لذا باید به‌گونه‌ای عمل شود که پای دشمنان کشور، اسلام و سلطنت‌طلب‌ها به ناراحتی و اعتراض مردم وارد نشود.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در پایان گفت: بنده و دیگر نمایندگان خوزستان در مجلس خبرگان همواره در مورد مشکلات آب خوزستان نظر واحدی داشته‌ایم، هر نامه و گزارشی که نوشته شد این علمای بزرگوار امضا کرده‌اند و چه در مجلس خبرگان و چه در شورای امنیت ملی از حق خوزستان دفاع کردند و این حقیقتی است که باید بیان شود.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    0 0
    خیلی زحمت کشیده‌اند علما درد خوزستان را فریاد زده‌اند‌ حتما سر نماز دعا هم کرده‌اند. واقعا دستشان درد نکند.