جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
فرهنگ

حوزه/ میزگرد موضوعات فرهنگی با حضور مدیر حوزه علمیه فارس و معاونان فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری شیراز و دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در فارس برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، میزگرد عفاف و حجاب در دفتر خبرگزاری فارس با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمد استوار میمندی مدیر حوزه علمیه فارس، بهروز مرامی معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد فارس، مصطفی مشفقیان معاون فرهنگی نهاد نماینده ولی فقیه در فارس و مرتضی جعفری معاون فرهنگی شهرداری شیراز برگزار شد.

تدوین برش نقشه مهندسی فرهنگی نیاز استان فارس بود

بهروز مرامی معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در این میزگرد، گفت: تدوین برش نقشه مهندسی فرهنگی نیاز استان فارس بود، شاهد یک از هم گسیخته گی فعالیت ها و عدم تمرکز در استان هستیم، هر کدام از نهاد ها بودجه ای را برای مسائل فرهنگی در نظر گرفته اند بدون اینکه توجه به نیاز ها باشد، به همین علت شاید برش استانی فرهنگی به گونه ای هدف بندی فعالیت ها و بهینه هزینه کردن اعتبارات فرهنگی را به دنبال داشته باشد.

وی گفت: هم افزایی می تواند هدف گیری کلی این برش باشد، اکنون فعالیت های مختلفی صورت می گیرد که هر کدام جدای از یکدیگر هستند، شاید با در نظر گرفتن این سند بتوانیم مقداری هدفمند حرکت کنیم.

مرامی مطرح کرد: با توجه به اینکه هر نهاد یک سری برنامه هایی را دارد و هر برنامه نیز یک سری پیوست هایی را به دنبال دارد، امیدواریم با اجرای این سند به صورت متحد این کارها را پیش ببریم.

باید برج مراقبت فرهنگی داشته باشیم

همچنین مرتضی جعفری، معاون فرهنگی شهرداری شیراز نیز در ادامه خاطرنشان کرد: مهندسی به معنای اندازه گرفتن است، در مقوله فرهنگی با چند چالش اساسی مواجه بودیم که با توجه به پیگیری ها برای نقشه مهندسی چند چالش وجود دارد در حوزه فرهنگی که نخست آن عمومیت آن است، چالش دوم نامحسوس بودن آن است، در حوزه فرهنگ چالش سوم آثار آن بلند مدت است.

معاون فرهنگی شهرداری شیراز بیان کرد: دغدغه بیشتر مدیران توجه به سطوح رو بنایی بوده که علت آن این است که اگر کار عمقی انجام دهند در چهار سال جواب نمی دهد، حتما باید هشت سال یا بیشتر باشد، مثلا شهر لندن برای ۵۰ سال آینده نیز برنامه دارد، مسئولان ما خیلی انگیزه واقعی برای انجام این امور ندارند، همه اینها را که جمع کنیم به این نتیجه می رسیم که در طول تاریخ به مسائل فرهنگی توجه نکردیم یا کار بنیادی نکردیم، یکی از آفات همین نگاه و نگرش این است که موازی کاری را ایجاد می کند.

وی اضافه کرد: همه مجموعه های استان فعالیت های فرهنگی می کنند اما انگار هیچ کاری نمی کنند و دلیل آن نبود نقشه فرهنگی مهندسی است، از این رو اگر اولیت ها استخراج شود و برنامه ریزی شود همه نهاد ها مانند ارکست سنفونیسک می مانند و نیجه زیبا می شود.

جعفری گفت: اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کار مبارکی است اما به شرط اینکه ضمانت اجرا داشته باشد، همچنین این سند باید حتما دائما بروز باشد، باید کارگروهایی وجود داشته باشد که یک اطلس مانند  برج مراقبت آن را رصد کند، در واقع باید برج مراقبت فرهنگی داشته باشیم.

بابت فقدان عملکرد موثر دستگاه های فرهنگی گلایه مند هستیم

در ادامه این نشست مصطفی مشفقیان معاون فرهنگی دفتر نهاد نماینده ولی فقیه در فارس نیز اینگونه مطرح کرد: اصل ماجرا این است که در استان فارس همه کار فرهنگی می کنند اما این کار فرهنگی ظهور و بروزی که مردم را راضی کند نداشته است، هنگامی از فعالان فرهنگی سوال می کنند عمدتا با یک اعتراضات فرهنگی مواجه هستیم، از این رو باید به این سوال پاسخ دهیم که نقشه مهندسی فرهنگی چه چیزی به ما می دهد؟

وی با بیان اینکه همه از بابت فقدان عملکرد موثر دستگاه های فرهنگی گلایه مند هستیم، عنوان کرد: مهندسی فرهنگی ما را از یک روز مرگی دستگاه های فرهنگی نجات می دهد، و به ما می گوید هر مسئولی باید چه کار کند.

مشفقیان اظهار داشت: با توجه به اینکه در سالروز گرامی داشت عفاف و حچاب هستیم، فعالیت در این خصوص باید هماهنگی میان دستگاه ها باشد که نقشه مهندسی این هدف را برای ما تبیین می کند، حدود ۱۴۰۰ نفر از نخبگان درگیر نقشه مهندسی و فرهنگی هستند، باید به یک جایی برسیم که اگر یک دستگاهی خواست یک ریال هزینه کند بدانیم در کدام مسیر و هدف می خواهد هزینه کند.

وی با تصریح اینکه روزمرگی یک آسیب جدی دستگاه های فرهنگی است، خاطرنشان کرد: یک دهه از تسهیل نقشه مهندسی می گذرد که اگر امروز هم بخواهیم آن را اجرا کنیم با یک تاخیر یک دهه ای مواجه هستیم.

نگرش اهداف بلند مدت از مزایای نقشه مهندسی فرهنگی است

همچنین بهروز مرامی معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز گفت: خوبی نقشه مهندسی این است که در بلند مدت اهداف کوتاه مدت را کنار می گذاریم و یک هدف بلند مدت را در نظر بگیریم که دستخوش تغییرات نشود، البته با توجه به ظرفیت فعلی اداره ارشاد بعید به نظر برسد که به این سادگی این انعطاف را داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد استوار میمندی مدیر حوزه علمیه فارس نیز در ادامه این میزگرد اظهار کرد: بسیاری از ارزش های دینی پیش از آنکه منشأ دینی داشته باشند منشأ عقلی و عقلایی دارد که شارع مقدس نیز بر آن صحه گذاشته و آن را مورد تاکید قرار داده است.

وی افزود: همه گزاره هایی که عقل عملی انسان آن را درک می کند و فاعل آن را می ستاید ارزش های انسانی هستند که جهت ایجاد انگیزه بیشتر در اهل ایمان، شارع مقدس نیز آن را مورد تأیید و تأکید خود قرار داده است و در بسیاری از موارد مصادیق آنها را تبیین نموده است چه حسن و قبح آنها ذاتی باشد و چه اقتضایی، کدام انسان است که عدالت و صداقت را نیکو نشمرد و عاملان آن را مدح نکند؟ و یا ظلم، دروغ و جنایت را تصور کند ولی آن را قبیح نشمارد؟

مدیر حوزه علمیه فارس تصریح کرد: امروز با نگاهی جامعه شناسانه به خوبی در میابیم که پدیده بی حیایی و به دنبال آن بدحجابی آثار مخرّب فراوانی را در جامعه به جا می گذارد که هر فرد ماتریالیست اما دلسوز سرنوشت جامعه را نیز به سمت ترویج حجاب و ایجاد ساختارهای کنترل محرکات جنسی وا می دارد چرا که تحریک جنسی جامعه با رواج بدحجابی و جلوه گری در خیابان ها و اماکن عمومی بالاترین ظلمی است که جبران آن به این سادگی ممکن نیست؛ ظلم به جوانان مجردی که امکان ازدواج ندارند، ظلم به مردان متأهلی که با دیدن این تبرجات آشفته خاطر می شوند، ظلم به زنانی که محبت و صمیمیت شوهران خود را به سبب آشفتگی خاطر آنها از دست می دهند و ظلم به دخترانی که نگاه ماده بودن به آنها بر نگاه انسان بودن به آنها غلبه پیدا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر حجاب به جای اینکه فریضه ای صرفا دینی و مذهبی معرفی شود به عنوان ارزشی انسانی به جامعه معرفی گردد بسیاری از دو قطبی سازی هایی که دشمن به دنبال ایجاد آن است از بین می رود و زنان جامعه ما با چشم دیگری به آن می نگرند و آن را مهم می شمرند.

عضو جامعه روحانیت شیراز گفت: وقتی بانوان این سرزمین بدانند حجاب زنان ریشه در تاریخ چند هزارساله ما دارد تا جایی که در کتیبه های به جا مانده از آن دوران نقش هیچ زن بی حجابی به تصویر کشیده نشده بیشتر پی به حقیقت انسانی آن می برند.

وی اضافه کرد: اگر دختران این سرزمین بدانند حجاب آمده تا نگاه جنسی و حیوانی به آنها را تبدیل به نگاه انسانی کند دیگر هیچ وقت به حجاب با دید محدودیت نمی نگرند.

عضو شورای حوزه علمیه فارس گفت: اگر دختران و زنان ما بفهمند که با جلوه گری و تبرج آنان ممکن است خانواده های زیادی دچار آسیب شوند و سردی و بی مهری و بی وفایی جای مهرورزی و وفا را در خانواده ها بگیرد به این راحتی حاضر به مانور زیور آرایی در خیابان ها نمی شوند.

وی تصریح کرد: آری اگر بانوی حقیقت جوی این سرزمین بداند حجاب آمده تا هویت او را به عنوان رکن مهم جامعه در کنار مرد به رسمیت بشناسد و دوشادوش مردان رسالت های بزرگ اجتماعی را انجام دهد دیگر جامعه غربی که زن را تبدیل به کالای تجاری کرده و نگاهی جز نگاه ابزاری به آنان ندارد را قابل تحمل نمی داند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه فارس بیان کرد: اگر امروز با همه هجمه ها و تبلیغات منفی، گرایش به اسلام در زنان غربی بالا رفته به دلیل همین نگاه انسانی است که کرامت، آزادی، هویت و شخصیت زن را بالا برده است و اسلام را به عنوان دینی مترقی در اذهان اندیشمندان جهان معرفی کرده است.

وی عنوان کرد: ۱۶۷۰ انسانی که در مسجد گوهرشاد مشهد در تیرماه سال ۱۳۱۴ هجری شمسی در اعتراض به قانون کشف حجاب به دست مزدوران رضاشاه به شهادت رسیدند فقط شهیدان مکتب اسلام نیستند بلکه اینان شهیدان راه اعتلای ارزش های انسانی هستند که جان خویش را تقدیم عدالت و آزادگی و انسانیت کردند.

همه ظریفت ها در فرهنگ و تمدن ایرانی وجود دارد

مرتضی جعفری معاون فرهنگی شهرداری شیراز نیز عنوان کرد:  ایران مانند برخی کشور ها نیست که تاریخ شکل گیری آن به سه دهه نرسد، همه ظریفت ها در فرهنگ و تمدن ایرانی وجود دارد، ریشه فرهنگی که در ایران وجود دارد اینگونه نیست که بگوییم آینده تاریک داریم، قطعا آینده ای روشن با توجه به ظرفیت ها داریم.

وی اضافه کرد: در این دوره از شهرداری نخستین کاری را که انجام اداده ایم این بوده که کتاب منشور مقام معظم رهبری را جلو خود گذاشته ایم و سعی کرده ایم نقشه بلند مدت را داشته باشیم، ارزیابی از خودمان خیلی خوب است، حال باید ببینیم آیا ارزیابی مردم از کار فرهنگی شهرداری خوب است، متاسفانه چون اسم شهرداری از شهر گرفته شده مردم متولی همه کارها را از شهداری می بیینند توقعات از شهرداری است حتی آب و برق هم قطع می شود توقع از شهرداری دارند.

معاون شهرداری شیراز خاطرنشان کرد: تنها تفاوت شهرداری با سایر ادارات در این است که دستش در جیب خودش است، اما اختیارات شهرداری محدود است، بودجه فرهنگی شهرداری شیراز ۱۰ درصد از بودجه مصوب است، اگر شش هزار میلیارد تومان بودجه شهرداری بوده ده درصد آن حددود ۶۰۰ یا ۷۰۰ میلیارد تومان است، اما ساختن فرهنگ سرا یک کار عمرانی است نه فرهنگی است در مجموع حدود ۷ الی هشت میلیارد تومان بودجه سالانه فرهنگی شهرداری شیراز است.

در حق عفاف و حجاب ظلم شده است

مشفقیان معاون فرهنگی دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در فارس نیز ادامه داد: همه باید مانند یک چراغی که بر فراز قله بر افروخته شده خود را بسنجند، لذا تصویب و اجرای سند سرآغاز یک کار طولانی و بلند است بنا نیست در یک بازده زمانی کوتاه شاهد یک تغییراتی باشد البته که اهداف کوتاه مدت نیز داریم، نقش نماینده ولی فقیه این است که تمام دستگاه ها را وارد پازل کند، از طریق شوارای برنامه ریزی استان، باید تمام ادارات جای خود را در سند پیدا کنند، اگر این پیوست رقم نخورد نقشه مهندسی نقشی جز بایگانی نخواهد داشت.

رسانه ها از مسئولان در خصوص فعالیت های عفاف و حجاب مطالبه گری کنند

وی همچنین گفت: در حق عفاف و حجاب ظلم شده است، بیشترین ظلم که شده از سوی مسئولان فرهنگی است، کار دشمن یک سو کم کاری مسئولان فرهنگی از سوی دیگر، از این رو مطالبه رسانه ها باید از مسئولان فرهنگی صورت گیرد، شهادت می دهم از سال گذشته تا امسال در موضوع عفاف و حجاب در حد انتشار یک پوستر پیش رفتیم تمام پیوست هایی که باید با حضور دستگاه ها رقم می خورد صورت نگرفته عزم دستگاه ها رقم نخورده است.

موضوع حجاب فرا مذهبی و انسانی است

جعفری معاون فرهنگی شهرداری شیراز نیز مطرح کرد: موضوع حجاب را فرا مذهبی و انسانی دانست و قطعا اگر از این زاویه به این موضع نگاه شود تاثیر گذاری بیشتری می تواند داشته باشد.

حجاب یکی از مظاهر تمدن دینی است

مرامی معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد فارس نیز عنوان کرد: حجاب یکی از مظاهر تمدن دینی است، اما بسیار سطحی با آن برخورد شده است.

گزارش از: حجت کهیاری

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha