جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
امتحان الهی

حوزه/ خداوند همچون معلم نیست که امتحان بگیرد تا از استعدادهای شاگردانش آگاه شود بلکه امتحانات الهی فواید و آثار متعددی دارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در یکی از بخش های کتاب درس هایی از عقائد اسلامی، به این سؤال پاسخ داده شده که «فواید و آثار امتحانات الهی چیست؟ خداوند که از وجود ما آگاه است پس چه لزومی دارد ما را امتحان کند؟» که به انتشار آن خواهیم پرداخت:

    

بله، خداوند همچون معلم نیست که امتحان بگیرد تا از استعداد های شاگردانش آگاه شود بلکه امتحانات الهی فواید و آثار متعددی دارد؛

    

۱. یکی از آنها شناختن مورد امتحان است.

    

۲. فایده دیگر آن است که از طریق امتحان، استعدادهای مورد امتحان کشف و شناخته می شود و با آگاهی از نقاط ضعف و قوت می تواند در رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت خود بکوشد.

قرآن مجید می فرماید: «وَ لِیَبْتَلِیَ اللَّهُ ما فِی صُدُورِکُمْ وَ لِیُمَحِّصَ ما فِی قُلُوبِکُمْ وَ اللَّهُ عَلِیمٌ بِذاتِ الصُّدُور (آل عمران: ۱۵۴)؛ خداوند آنچه در سینه دارید می آزماید تا دل های شما خالص گردد و خدا به اسرار درون شما آگاه است؛

بنابراین دومین فایده امتحان، آگاهی از استعدادها و رشد و تربیت آنها است و این امر تنها در کوره های آزمایش امکان پذیر است.

     

۳. فایده بعدی امتحان، اتمام حجت است.

توضیح اینکه هر چند خداوند از بنده اش و اعمال و رفتار و حتی خطورات قلبی او کاملا آگاه است، ولی صحنه امتحان را ایجاد می کند تا حجت بر بنده تمام شود.

امیرالمؤمنین می فرماید: و إن کان سبحانه أعلم بهم من أنفسهم، ولکن لتظهر الافعال التی بها یستحق الثواب والعقاب...؛ هر چند خدای سبحان از مردم به خودشان آگاه تر است، ولی این امتحان ها به خاطر آن است که افعالی که با آن استحقاق ثواب و عقاب پیدا می شود، آشکار گردد.

پس فایده های این امتحان ها و بلاها به امتحان شونده برمی گردد نه امتحان کننده.

رضا محمدی - درس هایی از عقاید اسلامی ج ۵، ص ۱۰۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha