جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
بی آبی

حوزه/ سد تیدر بشاگرد که در سیل سال ۹۴ آسیب دیده بعد از ۶ سال هنوز تعمیر نشده، مسئولین به داد سد تیدر برسید.

به گزارش خبرگزاری حوزه از بندرعباس، سد برای یک منطقه فواید زیادی دارد از جمع آوری آب های شیرین پراکنده تا پخش آن به صورت مساوی بین مناطق جهت آبرسانی... سدها باعث مهار سیلاب ها نیز می‌شوند.

فلسفه ایجاد هر چیز استفاده از آن است ، آبی که در پشت سد ذخیره میشود در جهات مختلفی صرف میشود مانند، مصارف صنعتی ، کشاورزی ، پرورش آبزیان ، تولید برق و مهم ترین آن استفاده انسانی است.

امنیت آبی نیز یکی دیگر از فواید مهم سد سازی است اینکه افرادی که ساکن اطراف سد ها هستند خاطرشان از تامین آب منطقه خود آسوده باشد.

از طرفی اگر به درستی به مشکلات حوزه سد و سد سازی توجه نشود میتواند خسارات جبران ناپذیری بوجود بیاورد.

این روزها از سوی مسئولین کشوری، استانی و همچنین کارشناسان هواشناسی می شنویم که هشدار وقوع بلایای طبیعی مانند سیل را گوشزد می کنند سیل یکی از آن بلایای طبیعی است که وقتی که وقوع پیدا کند خسارات بسیار زیادی به بار می آورد.

در روزهای گذشته شاهد سیل در مناطقی از استان هرمزگان، استان کرمان و همچنین استان فارس بوده ایم. خبرها حاکی از این است که فقط در یک فقره از این خسارات ۳۸۰ کیلومتر از راه‌های روستایی استان تخریب شده است.

و نکته جالب این است که هر خسارتی که ناشی از سیل به بار بیاید تقریباً در یک یا دو سال آینده حادثه جبران می شود اما خرابی ها و خساراتی از چند سال پیش هنوز بر جای مانده است که شاید کسی از آن خبر دار نباشد.

یکی از مکان های که بعد از ۶ سال هنوز تخریب ها و خسارات سیل در سال های گذشته تعمیر نشده است سد روستای تیدر  بخش گوهران که از توابع شهرستان بشاگرد در استان هرمزگان است که بعد از سیل سال ۹۴ خسارات وارده هنوز تعمیر نشده است.

با توجه به خشکسالی های اخیر در مناطق جنوبی کشور،  این سد آب شرب و آشامیدنی و همچنین آب کشاورزی روستای تیدر و روستاهای پایین دست از آن را تامین می کند و با توجه به خشکسالی های اخیر این مناطق از نظر کمبود آب مشکلی نداشتند.

نکته مهم و قابل تأمل که مطالبه به حق مردم از مسئولان درباره سد تیدر است، این است که چنانچه خسارت های وارده شده به سد تعمیر نشود ممکن است با یک سیل تخریب عظیمی صورت گیرد و خسارات و ضرر و زیان های بسیاری به ساکنین روستا وارد شود؛ نکته قابل تأمل دیگر گل و لای های جمع شده در پشت سد است که زمین ها را کاملا نابود می کند و نیاز به لایروبی دارد.

مطالبه مردم روستای تیدر و همه ساکنین اطراف این سد تعمیر درست و به جا جهت جلوگیری از خسارت ها بحران‌های عظیم است و در صورت کاهلی و کم کاری مسئولین مربوطه مردم روستای تیدر و روستاهای نزدیک و پایین دست با مشکلات عدیده ای مواجه خواهند شد.


انتهای پیام./

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha