جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
دفاع پایان نامه 3

حوزه/ پایان‌نامه سطح سه حوزه علمیه خراسان با عنوان «بررسی تطبیقی آیات ولایت از دیدگاه علامه طباطبایی و ابن عاشور»، به همت مدیریت مدارج علمی معاونت آموزش استان، به‌صورت مجازی دفاع شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، جلسه دفاعیه پایان‌نامه سطح سه حجت‌الاسلام محسن الوانی، طلبه مدرسه علمیه امیرالمؤمنین(ع) بیرجند، با عنوان «بررسی تطبیقی آیات ولایت از دیدگاه علامه طباطبایی و ابن عاشور»، توسط حجج‌اسلام والمسلمین حسن نقی زاده و سید محمود حسنی واشان، امروز به‌صورت مجازی برگزار شد.

تدوینگر این پایان‌نامه با اشاره به اینکه یکی از خاستگاه‌های تفسیر تطبیقی در میان مفسران شیعه و اهل سنت، آیات ولایت است، گفت: پیگیری آیات ولایت در تفسیر علامه طباطبایی و ابن عاشور، اثبات‌کننده این نکته است که شأن نزول و روایات تفسیری، تأثیر بسزایی در کشف مراد خداوند از آیات دارند.

وی بابیان اینکه در قرآن مجید آیات فراوانی در بحث امامت آمده، تشریح کرد: بعضی از آیات مستقیماً از ولایت ائمه اطهار(ع) و برخی آیات هم غیرمستقیم به ولایت ایشان اشاره دارد و می‌توان این آیات را در سه دسته «آیات فضائل اهل‌بیت(ع)»، «آیات فضائل مخصوص حضرت علی(ع)» و «آیات ولایت اهل‌بیت(ع)»، تقسیم کرد.

حجت‌الاسلام الوانی با اشاره به اینکه در تحقیق حاضر، آیاتی که به ولایت اهل‌بیت(ع) پرداخته است را به‌صورت تطبیقی از دیدگاه علامه طباطبایی و ابن عاشور به‌طور خاص مورد بررسی قرار می‌دهیم، تصریح کرد: بی‌توجهی به معنای لغوی الفاظ در سیاق، عدم توجه به همخوان نبودن سیاق آیات با آیات قبل و بعد، هم سیاق گرفتن آیات ولایت با جملات پیوسته، بی‌توجهی به اسباب نزول آیات، ضعیف شمردن روایات سبب نزول و فی‌الجمله تعصب عامل اصلی عدم کشف ولایت امیرالمؤمنین علی(ع) در تفسیر ابن عاشور است.

وی افزود: علامه طباطبایی با دقت در مفاهیم الفاظ و ارتباط گرفتن از روایات شأن نزول در تفسیر آیات، به‌خوبی و دقیق مراد خداوند از آیات را بیان کرده و در موارد متعدد با دفع شبهات موجود با دلایل صحیح، عامل کج‌فهمی از مسیر آیات را کنار گذاشته است.

طلبه سطح سه حوزه علمیه خراسان ادامه داد: دقت در سبک تفسیری علامه طباطبایی، توانمندی ایشان در موضوع آیات ولایت را نشان می‌دهد و هم‌تراز قرار دادن مفاهیم تفسیری ایشان با مطالب ابن عاشور، به‌صورت تطبیقی، قدرت و دقت علامه طباطبایی را در کشف مراد آیات اثبات می‌کند.

وی گفت: در این نوشته با گزینش آیات اثبات امامت و آیات فضائل اهل‌بیت و بیان مبانی خاص مفسران در موضوع شأن نزول و سیاق آیات و همچنین تحلیل و بررسی مبانی کلامی آنان در غالب تفسیری می توان نقاط افتراق و اشتراک دو مفسر درآیات امامت را به‌صورت دقیق محک زد و برجستگی‌های مفسران در غالب تحلیل‌ها را بیان کرد.

حجت‌الاسلام الوانی، محک زدن نقاط افتراق و اشتراک علامه طباطبایی و ابن عاشور به‌عنوان دو مفسر برجسته شیعه و اهل سنت درآیات امامت و بیان برجستگی‌های مفسران در غالب تحلیل، بیان کاربردی بودن تفسیر تطبیقی با رویکرد کلامی در موضوع آیات امامت و همچنین، دفع شبهه بی‌اثر بودن موضوع امامت از جانب معاندین در علم کلام و تفسیر را به‌عنوان ضرورت این تحقیق برشمرد و در پایان ابراز کرد: این تحقیق در راستای پاسخگویی به سؤال «آیات امامت از دیدگاه علامه طباطبایی و ابن عاشور به‌صورت تطبیقی چه تمایزی دارند؟»، اهداف «مفهوم شناسی ولایت و آیات مرتبط با موضوع امامت در قرآن»، « شناسایی دیدگاه‌های کلامی ابن عاشور در موضوع تفسیر آیات امامت»، «بررسی و تطبیق دیدگاه ابن عاشور و علامه طباطبایی درآیات امامت» و همچنین «چگونگی کشف و نقد نواقص نظرات ابن عاشور با تمرکز به دیدگاه علامه طباطبایی»، را موردبررسی قرار داده است.

گفتنی است، تدوینگر این پایان‌نامه از هدایت و راهنمایی دکتر محمدمهدی دیانی در مقام استاد راهنما و حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا محمّدزاده به عنوان استاد مشاور، بهره برده است.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • کاظم IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
    0 0
    سلام می خواستم از متن این اثر استفاده کنم میشه راهنمایی بفرمایید