پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجاب و عفاف ، حجاب معصومی

حوزه/ استاد حوزه علمیه خواهران، حیا را زیربنای اخلاق معاشرت دانست و گفت: به هر میزان که زن خود را ارزشمند ببیند، رشد شخصیتی او مشخص شده و افرادی که دارای حس خود ارزشمندی هستند، هرگز خود را در برابر نگاه و جلب نظر نامحرم به‌زحمت نمی‌اندازند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خوزستان، نشست مجازی «حیا و عفت، شکر عملی و تجلی بندگی» با تدریس خانم مهران پور، استاد و مشاوره حوزه علمیه خواهران، در گروه فرهنگی پژوهشی مدرسه الزهرا(س) دزفول برگزار شد.

مهران پور، در این نشست مجازی، به شرح نکات اخلاقی و تربیتی پرداخت و با بیان اینکه یکی از زیربناهای مهم اخلاق معاشرت، مسأله حیا است، اظهارداشت: در روایت آمده که اسلام عریان است و پوشش آن حیاست. همچنین در روایت دیگری آمده که امام علی (ع) می‌فرمایند؛ «منشأ تمام نیکی‌ها و ارزش‌ها حیاست».

وی حیا و عفت را صفات پسندیده نفسانی و درونی دانست و گفت: این صفات، انسان را از ارتکاب به اعمال زشت باز می‌دارند؛ چراکه عفت حالتی باطنی است که آثارش در چهره، رفتار، گفتار انسان خودنمایی می‌کند.

این استاد حوزه، به روایتی دیگر از امام علی(ع) مبنی بر اینکه «نتیجه شرم و حیا عفت و پاک‌دامنی است»، اشاره کرد و افزود: عفت و پاک‌دامنی بر سلامت زندگی فردی و اجتماعی تأثیرات خوبی برجای می‌گذارد و از سویی دیگر نیز مورد توصیه و سفارش شرع مقدس اسلام است.

مهران پور، با اشاره به نتایج حفظ حیا و عفت، گفت: «حاضر و ناظر دانستن خداوند در آشکارا و نهان»، «محبت و مهرورزی»، «اجتناب از بدی‌ها و زشتی‌ها»، «گذشت»، «بخشندگی» و «خوش‌نامی میان مردم» از مهم‌ترین نتایجی است که از حیا و عفت نشأت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه شیوع و گسترش بی‌حجابی و بدحجابی از مشخصات جوامع سرمایه‌داری غربی است، اظهارداشت: بی‌حجابی و بدحجابی ابزاری برای تخطیر و بی‌حس کردن اجتماعات انسانی، فی‌الواقع بی‌حجابی سبب می‌شود قوام خانواده از هم پاشیده شود.

این استاد حوزه، با تأکید بر اینکه حجاب سبب استحکام نظام خانواده و تأمین امنیت روانی مردم می‌شود، گفت: یکی از نعمت‌هایی که خداوند به همه انسان‌ها عطا کرده، تجلی بندگی در حُسن ارزشمندی حجاب است، تجلی یعنی ظاهر شدن و آشکار شدن حیا و عفت در خصوص حجاب است و به هر میزان که زن خود را ارزشمند ببیند، رشد شخصیتی او مشخص شده و افرادی که دارای حس خود ارزشمندی هستند، هرگز خود را در برابر نگاه و جلب نظر نامحرم به‌زحمت نمی‌اندازند و افرادی که ارزش و حرمت خود را می‌شناسند، افرادی خلاق با ذهنی بارور، پرتلاش و پیگیر بوده که به اهداف عالیه دست می‌یابند.

وی در پایان سخنان خود، به شیوه صحیح امربه‌معروف و نهی اشاره و بیان داشت: باید با انسان‌های بی‌حجاب برخورد منطقی داشت و با آن‌ها با لحنی لیّن و توأم با مهربانی سخن گفت و به ترویج حجاب پرداخت تا مثمرثمر باشد.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha