جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
قرآن منسوب به حضرت علی

حوزه/ ورق قرآنی دست‌نوشته امیرالمؤمنین(ع) که به خط کوفی بر روی پوست نوشته شده است در گنجینه اسلام و شیعیان موزه حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها به نمایش گذاشته شده که بعد از بهتر شدن شرایط از نظر شیوع ویروس کرونا علاقه‌مندان می‌توانند از آن بازدید کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، یکی از آثار بسیار نفیس قرآنی موزه فاطمی که هم از نظر تاریخی و هم از نظر معنوی ارزش بالایی دارد ورقی از قرآن کریم است که منسوب به امام علی علیه السلام و متعلق به قرن اول هجری قمری است.

آیات نوشته شده بر یک طرف این ورق قرآنی از انتهای آیه ۱۰۸ تا انتهای آیه ۱۰۹ سوره مبارکه هود شامل «رَبُّکَ عَطَاءً غَیْرَ مَجْذُوذٍ ﴿۱۰۸﴾ فَلَا تَکُ فِی مِرْیَةٍ مِمَّا یَعْبُدُ هَؤُلَاءِ مَا یَعْبُدُونَ إِلَّا کَمَا یَعْبُدُ آبَاؤُهُمْ مِنْ قَبْلُ وَإِنَّا لَمُوَفُّوهُمْ نَصِیبَهُمْ غَیْرَ» و آیات نوشته شده بر روی دیگری این ورق ادامه آیه ۱۰۹ تا پایان آیه ۱۱۰ سوره مبارکه هود است که شامل «مَنْقُوصٍ ﴿۱۰۹﴾ وَلَقَدْ آتَیْنَا مُوسَی الْکِتَابَ فَاخْتُلِفَ فِیهِ وَلَوْلَا کَلِمَةٌ سَبَقَتْ مِنْ رَبِّکَ لَقُضِیَ بَیْنَهُمْ وَإِنَّهُمْ لَفِی شَکٍّ مِنْهُ مُرِیبٍ ﴿۱۱۰﴾» می شود.

این اثر نفیس بر جای مانده از امیرالمؤمنین(ع) در ابعاد ۱۸ در ۱۲ سانتیمتر است و در هر طرف این ورق قرآنی ۷ سطر به خط کوفی و بر روی پوست نوشته شده است.

یک طرف این اثر به خاطر گذشت زمان کمرنگ شده است ولی بخش انتهایی سوره هود که بر روی دیگر این ورق نوشته شده است کاملا واضح و پر رنگ است، این اثر در بخش ورودی و در گنجینه اسلام و شیعیان برای بازدید عموم قرار داده شده است.

این ورق قرآنی در سال ۱۲۶۱ هجری قمری توسط بهمن میرزا صاحب اختیار آذربایجان به حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها وقف شده و متن وقفنامه این اثر نیز در حاشیه تابلو آن نگاشته شده است و نشان دهنده احترام و ادب رجال سیاسی دوره قاجار نسبت به قرآن است.

متن وقفنامه بدین شرح است که « این چند کلمه مبارکه که خط جناب حضرت امیرالمؤمنین علی ابن ابی طالب صلوات الله و سلامه علیه است که محض تیمن و تبرک، نواب بهمن میرزا صاحب اختیار آذربایجان وقف نموده که مناظرین را چشم از خط مبارک علی بن ابی طالب صلوات الله علیها روشن شود. فی سنه ۱۲۶۱».

در حال حاضر این اثر قرآنی در گنجینه اسلام و شیعیان در ورودی تالار عترت موزه فاطمی در حال نمایش است و علاقه‌مندان می‌توانند پس از بازگشایی موزه فاطمی و بهتر شدن وضعیت کرونایی در شهر مقدس قم این آیات را زیارت کنند و علاوه بر حظ بصری از فیض معنوی زیارت آن بهره‌مند شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha