چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
آیت الله شاهرودی

حوزه/ حجت‌الاسلام و المسلمین شاهرودی گفت: حدیث «من کنت مولاه فهذا علی مولاه»، به معنی دوست نیست بلکه ریاست و امامت حضرت علی(ع) را اعلام می‌کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحسین شاهرودی، استاد حوزه علمیه، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در بندرعباس، اظهار داشت: یکی از دلایلی که پیامبر اعظم(ص) موضوع امامت حضرت علی(ع) در حج اعلام نکردند، نگرانی ایشان از عدم تبعیت مردم از امامت علی(ع) بود.

وی افزود: فرشته جبرائیل چندین بار در خانه خدا بر پیامبر(ص) نازل شده و فرمودند آنچه پروردگارت گفته را ابلاغ کن اما حضرت نگرانی داشتند، بعد از آن خداوند میفرمایند که اگر این کار را انجام ندهی همانند این است که رسالت و پیامبری خود از انجام نداده ای!

حجت‌الاسلام و المسلمین شاهرودی، گفت: اگر  پیامبر امامت حضرت علی(ع) را در حج و در حالتی که همه مردم جمع بودند میگفت، اتفاقی می افتاد و مردم حرف هایی میزدند که امروز که به گوش میرسد، که برخی می‌گویند پیامبر، حضرت علی را مولاه اعلام کردن و معنی مولاه هم یعنی دوست پس معنی آن امامت حضرت علی نیست که البته اشتباه است.

وی افزود: پیامبر اکرم(ص) در جایی که غدیرخم نام داشته ایستادند و دستور دادند که به کسانی که جلو تر رفته اند بگوید بازگردند! این نشان دهنده عمل و کار مهمی است که پیامبر با مردم داشته است؛ زیرا گرمای طاقت فرسای حجاز بسیار سخت بوده همچنین انجام أعمال حج در آن زمان بسیار سخت و طولانی بوده و حضرت صرفا برای اعلام دوستی با علی(ع) دستور بازگشت نمی دادند.

حجت‌الاسلام و المسلمین شاهرودی، خاطر نشان کرد: امر پیامبر بسیار مهم بوده که مردم باید بازمیگشتند وگرنه همه مردم میدانستند که حضرت علی دوست و همراه پیامبر بوده است؛ به همین دلیل دستور پیامبر جهت بازگشت مردم اعلام امامت و ولایت حضرت علی(ع) بوده و لذا حدیث «من کنت مولاه فهذا علی مولاه»، به معنی دوست نیست بلکه ریاست و امامت حضرت علی(ع) را اعلام می‌کند.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha