جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آران

حوزه/ هشتاد و نهمین نشست شورای فرهنگ عمومی شهرستان آران و بیدگل با حضور امام جمعه، فرماندار و اعضای شورا با رعایت پروتکل های بهداشتی در حسینیه الزهرا(س) این شهرستان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در کاشان، هشتاد و نهمین نشست شورای فرهنگ عمومی شهرستان آران و بیدگل با حضور امام جمعه، فرماندار و اعضای شورا  با رعایت پروتکل های بهداشتی در حسینیه الزهرا(س) این شهرستان برگزار شد.

بر اساس این گزارش، دستورالعمل این نشست، هم اندیشی و ارائه نقطه نظرات پیرامون برنامه ترویج فرهنگ مسئولیت پذیری، مشارکت اجتماعی و تقویت اعتماد اجتماعی بر اساس بند های ۲ و ۴ سرفصل ۲ سرمایه اجتماعی ابلاغی از شورای فرهنگ عمومی کشور، اعطای ابلاغ کارگروه های ۸ گانه و تخصصی شورای فرهنگ عمومی شهرستان بود.

در این نشست، حجت الاسلام سلیمانی، امام جمعه آران و بیدگل، با تاکید بر ترویج فرهنگ مسئولیت پذیری، مشارکت اجتماعی و تقویت اعتماد اجتماعی گفت: مسئولیت پذیری یکی از موضوعات بسیار مهم در فرهنگ دینی ما و جزء اصول اولیه و مهم در دین اسلام است که در قرآن و روایات اسلامی نیز مورد توجه قرار گرفته است.

رییس شورای فرهنگ عمومی شهرستان آران و بیدگل، افزود: مسئولیت پذیر نبودن یک فرد، بر روند و نتیجه کار بقیه افراد تاثیرگذار است و در نتیجه در سطح کلان روی نظام  هم تأثیر نامطلوبی می گذارد.

حجت الاسلام سلیمانی، با تأکید بر نظارت بیشتر و دقیق تر در ادارات و اجتماع افزود: مسئولین بایستی مسئولیت پذیری بیشتری راجع به دو مقوله فرهنگ و خانواده به عنوان رکن اساسی جامعه داشته باشند.

همچنین اسماعیل بایبوردی، فرماندار شهرستان آران و بیدگل، در این نشست بیان داشت: مسئولیت پذیری فردی و دیگری مسئولیت پذیری اجتماعی به عنوان یک الزام و تعهد درون سازمانی است که در درجه اول بایستی به مردم و در درجه دوم به مسئولین فرادستی پاسخگو باشیم.

وی، بر نقش مهم خانواده در تقویت حس مسئولیت پذیری فردی و اجتماعی تاکید کرد و گفت: مسئولیت پذیری یک ویژگی شخصیتی است و اولین نهادی که در ایجاد و تقویت حس مسئولیت پذیری نقش دارد خانواده و پس از آن نهاد مدرسه است.

بایبوردی، در ادامه بیان داشت: نقش نهادهایی همچون حوزه و دانشگاه هم در این زمینه بی بدیل است، ضمن آنکه دولت و حکومت آخرین حلقه مسئولیت پذیر بارآوردن مردم در جامعه هستند.

نائب رییس شورای فرهنگ عمومی شهرستان آران و بیدگل، ادامه داد: طرز نگاه و طرز تفکر یک مدیر نسبت به آینده شهر، استان و کشورش حکایت از مسئول بودن آن مدیر دارد و اگر ظرفیت ها و توانمندی های یک منطقه را دیدیم و ساده و عادی از کنارش گذشتیم انسان های مسئولی نخواهیم بود و آیندگان در مورد ما قضاوت خواهند کرد.

بایبوردی، با تأکید بر اینکه هرجا توسعه ای اتفاق افتاده قطعأ حس مسئولیت فردی و اجتماعی وجود داشته است ادامه داد: سرمایه اقتصادی، اجتماعی، فردی و نهادی بایستی وجود داشته باشد تا یک منطقه از توسعه برخوردار شود؛ لذا مشارکت مردم در کنار مسئولین که یکی از ابعاد مسئولیت پذیری فردی است، آران و بیدگل را به قطب تولید فرش ماشینی کشور تبدیل کرده که اگر جز این بود توسعه شهرک های صنعتی در این شهرستان اتفاق نمی افتاد.

بر اساس این گزارش، سعید ضابطی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای فرهنگ عمومی شهرستان آران و بیدگل، در این نشست گفت: مسئولیت‌ پذیری از آموزه‌های مهم ادیان الهی به‌ ویژه دین اسلام است و جامعه امروز نیازمند ترویج فرهنگ مسئولیت پذیری است.

ضابطی، با اشاره به تعریف مسئولیت پذیری و ترویج فرهنگ مسئولیت پذیری گفت: مسئولیت پذیری به عنوان یک الزام و تعهد درونی از سوی فرد برای انجام مطلوب فعالیتهایی است که بر عهده اوست و اهمیت این مسئله راهی به سوی سعادت انسانی و موفقیت سازمان هاست.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آران و بیدگل، ترویج فرهنگ مسئولیت پذیری، مشارکت اجتماعی و روحیه نظم و انضباط اجتماعی را یکی از مصوبات جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان برشمرد و گفت: باید راهکارهای عملی در راستای اجرای این مصوبه از سوی اعضای شورا ارایه شود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی شهرستان آران و بیدگل، بیان داشت: مسئولیت پذیری به عنوان معیاری اخلاقی بر اساس منشور اخلاقی کارکنان در سازمان ها و نقشه راه مدیران و کارکنان برای ایفای نقش است لیکن حس مسئولیت پذیری فراتر از این مباحث است و رسیدن به اهداف سازمانی را دنبال می کند.

ضابطی، با تأکید بر اینکه مسئولیت پذیربودن افراد یکی از ویژگی های مثبت جامعه است ادامه داد: درجوامع امروزی بحث سوددهی و عوامل مادی موجب موفقیت سازمان نمی شود و عوامل معنوی بیشتر حائز اهمیت است وعوامل معنوی کنار عوامل مادی باعث موفقیت سازمان است که یکی از این عوامل حس مسئولیت پذیری است.

وی، با اشاره به شاخص های مهم در مسئولیت پذیری افراد در سازمان ها از قبیل تعهد سازمانی، وقت شناسی، مشارکت، صداقت، انتقادپذیری، عدم طفره رفتن از کار و لجبازی، کینه توزی و پرخاشگری، توجه بیشتر مدیران به این موضوع را خواستار شد و گفت: مسئولیت پذیری و پاسخگویی، از مؤلفه های مهم پیشرفت جامعه و کشور است و مدیران ادارات و دستگاه های دولتی بایستی مسئولیت پذیری و فرهنگ سازی در این خصوص را ملاک ارزیابی دوران مسئولیت خود قرار دهند.

 انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha