پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
سید محمد سعیدی

حوزه/ نماینده ولی فقیه در استان قم با بیان اینکه همه برنامه‌ها و فعالیت‌ها باید در چارچوب ولایت الهی و عمل به احکام دین باشد، گفت: ملاک علم‌آموزی باید خدا و ولی خدا باشد نه مقررات و چارچوب‌های بین المللی؛ همه تلاش معلمان و مربیان باید این باشد که هر آنچه به دانش‌آموزان می‌آموزند در مسیر ولایت و با جوهره ولایت الهی باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله سید محمدسعیدی در دیدار مدیرکل آموزش و پرورش و جمعی از فعالان سوادآموزی استان قم که در سالن محراب حرم مطهر بانوی کرامت انجام شد، با بیان اینکه همه فعالیت‌ها و برنامه‌های ما باید در چارچوب ولایت الهی باشد، اظهار کرد: نهضت و انقلاب ما در چارچوب ولایت الهی شکل گرفته است و همه ما باید خود را در ذیل ولایت الهی بدانیم.

وی با بیان اینکه ما نباید قالب و شکل ولایت الهی را در برنامه‌های خود نادیده بگیریم، افزود: در ولایت طاغوت که مقابل ولایت الهی قرار دارد برای اشخاص، احکام دین و ضوابط شرع مطرح نیست و اگر ما هم دین را در فعالیت‌های خود نادیده بگیریم فرقی با ولایت طاغوت نخواهیم داشت.

نماینده ولی فقیه در استان قم با بیان اینکه خداوند به اسم نگاه نمی‌کند بلکه به رفتار ما نگاه می‌کند، افزود: ما باید در هر برنامه‌ای از سطح کلان گرفته تا کارهای جزئی و فرعی در چارچوب ولایت الهی عمل کنیم.

وی با اشاره به تشکیل حکومت الهی توسط پیامبر(ص) در مدینه، دلیل اصلی انحراف از اسلام و مشکلاتی که برای مردم به وجود آمد را فراموش کردن ولایت دانست و گفت: سلمان فارسی که به دعوت مردم فرماندار مدائن شد به جای کسب تکلیف از حاکم وقت از امیرالمؤمنین(ع) اجازه گرفت و در مدائن هم بلندگوی ولایت بود و از امیرالمؤمنین(ع) دم می‌زد.

آیت الله سعیدی با بیان اینکه ما باید از سلمان فارسی درس بگیریم، خاطرنشان کرد: هر کدام از ما در هر کجا که باشیم اگر مسئول و مدیر بالادستی ما چیزی را بر اساس حق و ولایت الهی از ما خواست بدون قید و شرط باید آن را انجام دهیم اما اگر چیز خلافی خواست با نگاه به دستور دین نباید انجام دهیم.

وی افزود: باید همه تلاش معلمان و مربیان ما این باشد که هر آنچه به دانش آموزان می‌آموزند در مسیر ولایت و با جوهره ولایت الهی باشد و ملاک علم آموزی ما خدا و ولی خدا باشد نه مقررات و و چارچوب‌های بین‌المللی.

در ابتدای این دیدار حمیدرضا شیخ الاسلام مدیرکل آموزش و پرورش استان قم با اشاره به افزایش ۸۹ دهم درصدی میانگین معدل کتبی دانش آموزان استان قم در امتحانات خرداد ماه سال ۹۹ و بعد از شیوع ویروس کرونا، ابراز کرد: در حالی که در ماه‌های اول شیوع کرونا بسیاری از مدارس کشور تعطیل شد در استان قم همه همکاران پای کار آمدند و نگذاشتند آموزش تعطیل شود و یا کیفیت آموزش تغییر کند.

وی با تأکید بر اینکه از شروع شکل گیری آموزش در فضای مجازی و نرم افزار شاد، استان قم رتبه اول را در زمینه آموزش مجازی در  کشور داشته است، گفت: در استان قم ۲۷۰ هزار دانش آموز داریم و برای شروع سال تحصیلی جدید هم ۱۰ هزار  دانش آموز جدید اضافه خواهند شد که در مجموع ۲۸۰ هزار دانش آموز خواهند شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم افزود: ما در سال ۹۲ متأسفانه در زمینه فضای آموزشی رتبه ۳۲ کشور را داشتیم و در این  8 سال به همت مجمع خیران بیش از ۱۶۰ واحد آموزشی ساخته شده و رتبه ما از ۳۲ به ۲۶ ارتقاء پیدا کرده است.

وی با اشاره به تراکم بالای دانش آموزان در شهر مقدس قم، گفت: ما در استانی هستیم که بیش از ۹۸ درصد دانش آموزان در شهر هستند که در این زمینه هم غیر از تهران هیچ استانی را نداریم که این تراکم دانش آموزان را در شهر داشته باشند.

در ادامه حجت‌الاسلام قاسمی‌نیا معاون سواد آموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان قم با اشاره به آموزش‌های حضوری، نیمه حضوری، مجازی، رادیویی و تلویزیونی نهضت سواد آموزی در استان قم ابراز کرد: ما در استان برای اولین بار از ظرفیت رادیو قم برای آموزش استفاده کردیم و آموزش رسمی خود را در برنامه‌ای با عنوان «صدای دانایی» روی آنتن بردیم و تاکنون دو هزار و ۹۴۰ دقیقه برنامه را با استفاده از بستر رادیو قم منعکس کرده‌ایم.

وی با اشاره به تولید محتوای آموزشی در نهضت سوادآموزی استان قم گفت: در ابتدای شیوع کرونا طی ۲۰ روز حدود دو هزار دقیقه برنامه آموزشی را ضبط و در اختیار سوادآموزان قرار دادیم و علاوه بر آن حدود ۷۵۰ دقیقه برنامه آموزشی ویدیویی در قالب برنامه «لوح و قلم» روی آنتن شبکه استانی قم رفته است.

معاون سواد آموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان قم با بیان اینکه امسال آمادگی ارائه آموزش به ۶ هزار و ۳۰۰ سواد آموز را در استان قم داریم، افزود: هشت مرکز یادگیری محلی با هدف پیوند سواد، زندگی و مهارت آموزی در استان قم داریم و پنج سال است که همزمان با سراسر کشور آموزش ICDL را به منظور آموزش مقدمات کار با رایانه در استان قم دنبال می‌کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha