پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
غلامحسین محرمی

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه گفت: حدیث غدیر مورد قبول اهل سنت و فریقین است و آنها تنها در معنای مولا اختلاف دارند و بر سر آن بحث می کنند که همین امر مورد وحدت بین شیعه و سنی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محرمی در دومین روز از وبینار مدرسه شبهه پژوهشی  غدیر اظهار داشت: علامه امینی در کتاب کافی به ۱۱۰ تن از صحابه و ۸۴ نفر از تابعین پیامبر که حدیث غدیر را روایت کرده‌اند اشاره می‌کند همچنین ۳۶۰ تن از راویان حدیث غدیر از قرن دوم تا چهاردهم را برمی‌شمارد.


وی افزود: خط غدیر اتحاد بین مسلمانان تا دین خداوند باقی بماند از این رو اتحاد را دین اسلام به ارمغان آورده است.


عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه ادامه داد: پیامبر(ص) فرمودند که هر کسی من مولای او هستم، علی هم مولای اوست تا از این طریق با تمسک به این خاندان عترت و طهارت، مردم متحد باقی بمانند.


 وی با بیان اینکه دین خداوند همچنان استمرار دارد گفت: کسانی که به این دین و خاندان عصمت و طهارت چنگ بزنند متحد باقی خواهد ماند و ضربه نخواهند خورد.
محرمی ابراز داشت: برخی ها عنوان کرده اند که بعد از پیامبر، وصیت ایشان تا حدی بر روی زمین باقی ماند اما اگر نگرشمان به امامت این باشد که امام تنها حاکم سیاسی است باید بدانیم که وصیت پیامبر بر روی زمین ماند.


وی تاکید کرد: اما امام تنها حاکم سیاسی نیست و این یکی از وظایف امام است بعد از پیامبر نیز همه وظایف امام علی(ع) تعطیل نشد ایشان در زمانی که حاکم نبود مرجع علمی بود و مردم برای امور دینی و نیازهای علمی، مسائل قضایی و فقهی به ایشان رجوع می کردند.


استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه اکثریت جامعه امام علی(ع) را به عنوان امام جامعه می شناختند گفت: هر چند حکومت و دولت در دست اشخاص دیگری قرار گرفته بود اما بسیاری از مردم امام علی(ع) را قبول داشتند.


وی خاطر نشان کرد: بعد از واقعه غدیر و رحلت پیامبر اسلام، حضرت علی(ع) مجبور شد تا بیعت کند و از این طریق دین اسلام را محفوظ نگه دارد.


عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه با تاکید بر اینکه دین اسلام با از خود گذشتگی حضرت علی(ع) استمرار یافت: حضرت در نهج البلاغه اشاره کرد که عده ای به پا خاسته اند و می‌خواستند اسلام را از بین ببرند از این رو من از حقم گذشتم و به یاری اسلام برپاخاستم.


وی ابراز داشت: اینگونه نبود که کسی نباشد که با حاکمان جامعه بعد از واقعه غدیر به مقابله بپردازد، همچنین امیر مومنان(ع) می توانست حقش را بگیرد و این مخالفان را سرجای خود بنشاند ولی این امر به مصلحت اسلام نبود.


حجت الاسلام و المسلمین محرمی خاطر نشان کرد: ابوسفیان نیز شخصی بود که از حضرت علی(ع) درخواست کرد تا به پا خیزد ولی حضرت قبول نمی کند این همان ابوسفیانی است که در جنگ خندق ۱۰ هزار نفر را به جنگ برد.

وی با بیان اینکه حضرت علی(ع) جوانی کامل بود گفت: ایشان در آن زمان حدود ۳۵ ساله داشت که ولی از حقش به نفع اسلام می گذرد تا با انحرافی که در امت پیش آمده است این امت پراکنده نشود.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: ایشان متولی اصلی اسلام بود و با کوتاه آمدنش جامعه اسلامی قوت گرفت و توانست در مقابل دشمنان استقامت کند وگرنه این جامعه نمی توانست ایستادگی کند.

وی تاکید کرد: امروز نیز عید غدیر باعث شده است تا مردم اتحاد خود را بازیابند و در مقابل بدخواهان جامعه اسلامی دوام بیاورد و به حیات خود ادامه دهند هرچند که در داخل آن انحرافاتی وجود داشت بر همین اساس بعد از پیامبر اسلام یک آسیبی در دین وجود داشت ولی به زمین نخورد و با تدبیر حضرت علی(ع) ادامه پیدا کرد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه با بیان اینکه حدیث غدیردر بین شیعه و سنی مورد تایید است گفت: در این حدیث مولا به عنوان کسی است که از شخصیت الهی برخوردار باشد و این خاندان پیامبر و امیرالمومنین بودند که شخصیت الهی داشتند.

وی گفت: در این میان منافقین بودند که ولایت امیرالمومنین(ع) را قبول نمی کردند، اما در میان مسلمانان بودند کسانی که با عقیده اسلام، ولایت را قبول داشتند ضمن اینکه امام علی(ع)  شخصیتی دارد که مردم را متحد می کند و مردم او را قبول دارند.

حجت الاسلام و المسلمین محرمی اضافه کرد: بعضی ها هم به صورت جنگ رسانه ای با استفاده از شاعران علیه یکدیگر شعر می گفتند و این تنور داغ می کردند ولی امام علی این فتنه را خاموش کرد.

وی با تاکید بر اینکه ما در مقابل اهل سنت به حدیث غدیر استناد می کنیم گفت: حدیث غدیر حرف جدیدی دارد و آن هم در مورد امامت امام علی(ع) است.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: در برخی از نوشته ها کسانی که بیشتر نگاه سکولاری به تاریخ دارند شبهاتی به واقعه غدیر ایجاد می کنند و میگویند جمعیت غدیر کم بود و یا در خصوص محل غدیرکه مکان جدا شدن مردم عراق، مصر، مدینه و شام و یمن بود مباحثی بیان می کنند.

وی با بیان اینکه فهم تاریخ به این آسانی  ممکن نیست از این رو نباید با یک نقل قول  بدون مستند مباحث را درک کرد بلکه ما باید به نقل قول های مشهور اکتفا کنیم لذا در اینگونه مسایل نباید منکر شویم و شبه ایجاد کنیم.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه گفت: متاسفانه شبهه ایجاد کردن در اخبار مد شده است و این موضوع در مساله غدیر نیز وارد شده است.

۳۱۳/۶۱پ

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha