شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
غدیر

حوزه/ عضو هیئت علمی دانشگاه قم از رسانه های جمعی خواست که اهمیت و عظمت عیدسعید غدیر خم را برای مردم تبیین و تشریح کنند.

حجت الاسلام والمسلمین سید رضا مؤدب در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه ضمن تبریک این عید بزرگ بر همه مسلمین و به خصوص شیعیان و محبان امیرالمؤمنین(ع) ابراز داشت: در روایات متعدد از عید غدیر به عنوان عیدالله الاکبر یادشده، ضمن آن که تجلیل و بزرگداشت آن از جمله مهم ترین سفارشات و توصیه های ائمه اطهار(ع) خطاب به همه ما می باشد.

وی همچنین با بیان این که اهمیت غدیر باید مورد توجه قرار گرفته و مؤلفه های اصلی آن به طور خاص تحلیل و تبیین شود، افزود: برگزاری مجالس شعرخوانی، تبیین خطبه غدیر به ویژه در عرصه رسانه و فضای مجازی، همچنین برگزاری مراسم ها و سخنرانی های جذاب، نشست ها و کرسی های علمی و فرهنگی با رعایت پروتکل های بهداشتی در این راستا حتماً باید مورد توجه باشد.

عضو انجمن قرآن پژوهی حوزه علمیه قم در ادامه بیان داشت: ما نمی توانیم و حق نداریم که دست از اعتقادات خود به خصوص بحث غدیر برداریم. البته بعد از شیوع کرونا، متأسفانه برگزاری محافل به مناسبت دهه ولایت و عید غدیر تا حدودی کمرنگ شده از جمله حضور مردم در منازل سادات که رسم بسیار ارزشمند و زیبایی است اما با این حال باید کاری کنیم که مساله غدیر و عید ولایت همچنان پررنگ و مورد توجه عامه مردم باشد.

وی تأکید کرد: در روایات داریم که پیامبر اکرم(ص) با دیدن آقا امیرالمؤمنین(ع) بسیار خوشنود می شد و این سخن را می فرمود که انا مدینه العلم و علی بابها و یا در جای دیگر روایت شده که انا مدینه الفقه و علی بابها و این قبیل روایت ها در منابع شیعی و اهل سنت بارها تکرار شده و مهم نیز این است که ما این مباحث مهم را برای جامعه امروز به درستی تبیین و تشریح کنیم تا اندکی از شأن و جایگاه والای امام علی(ع) بر همگان روشن شود.

حجت الاسلام و المسلمین مؤدب همچنین گفت: احیای غدیر باعث زنده نگه داشتن عاشورا و نهضت حسینی می شود و به قول برخی بزرگان، ما در قضیه غدیر، تا حدودی کمرنگ عمل کردیم و این غفلت باعث شد که بعدها تردیدهایی در اصل واقعه غدیر صورت گیرد.

وی افزود: مرحوم علامه امینی، تلاش و زحمت بسیاری در تدوین الغدیر کشیدند و باید این کتاب گرانسنگ در جامعه ما و دیگر جوامع به خوبی در محافل علمی و عمومی معرفی و تبیین شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha