پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
تصاویر/ نشست خبری همایش کتاب سال حکومت اسلامی

حوزه/ قائم مقام مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی گفت: دوره های ولایت فقیه با هدف ارتقای توان اساتید نخبه و برگزیده برگزار می شود.

حجت الاسلام امین رضا عابدی نژاد در گفت گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در خصوص برگزاری دوره های ولایت فقیه اظهارکرد: دوره های ولایت فقیه که براساس برنامه مصوب مرکز تحقیقات می‌باشد که در واقع در راستای یک طرح کلان با نام شبکه استانی اساتید ولایت فقیه برگزار می گردد.

قائم مقام مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی افزود: هدف از برگزاری این دوره‌ها، آنست که تا در اعماق کشور و در شهرها و شهرستان ها بتوانیم توان اساتید نخبه و ورزیده را در حوزه مباحث و ولایت فقیه و حکومت اسلامی افزایش دهیم و کمک به ارتقای دانشی و آگاهیهای عمومی و تخصصی آنان کنیم.

وی تصریح کرد: به این منظور برای شبکه استانی ولایت فقیه، سه لایه برنامه پیش بینی شده است که لایه اول؛ آموزش های عمومی است و عمدتا با همکاری حوزه علمیه اتفاق می افتد و در آن مباحث کلی و عمومی ولایت فقیه مطرح می شود.

حجت الاسلام عابدی نژاد بیان کرد: لایه دوم؛ به مسأله چالش های فکری برمی گردد که ممکن است در این حوزه وجود داشته باشد، که عمدتا کارگاهی است، یعنی سوالات، شبهات و چالش ها مطرح می شود و کسانی که توانستند دوره عمومی را بپیمایند وارد این دوره می شوند و با شبهات، سوالات و جنس مطالبی که مطرح است آشنا می شوند.

وی عنوان کرد: لایه سوم؛ تربیت استاد است، یعنی وقتی مراحل اول و دوم پیموده شد، خروجی این است، که این افراد رها نمی شوند و برای توسعه مسائل ولایت فقیه از آنها استفاده می شود.

برگزاری دوره تخصصی کردن رویکردهای ولایت فقیه بزودی

قائم مقام مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی خاطرنشان کرد: اقدام دیگری با همکاری معاونت آموزش حوزه آغاز کرده ایم که شامل تخصصی کردن رویکردهای مربوط به ولایت فقیه است و به صورت دوره های دانش افزایی که مقدمات آن فراهم شده به زودی آغاز می شود و متناسب با رشته های تخصصی ولایت فقیه، رشته های متناسب پیدا می کند.

استاد حوزه علمیه قم گفت: گاهی تحت عنوان دانش افزایی فقهی مباحث ولایت فقیه با سرفصل های ویژه خودش بحث می شود و گاهی وقت ها نیز دانش افزایی دانش کلام تحت عنوان کلام سیاسی در ولایت فقیه مطرح می گردد و یا تحت عنوان دانش افزایی رشته های عقلی مانند فلسفه و تحت عنوان فلسفه سیاسی این مباحث دنبال می گردد.

حجت الاسلام عابدی نژاد افزود: دراین باره مقدمات آماده شده و به زودی این مرحله را اجرایی می کنیم، در درجه اول جامعه هدفمان اساتید سطح عالی حوزه هستند چون معتقدیم که حوزه مانند منبع جوشان و بی پایان است و هر چه در حوزه به خصوص روی اساتید سرمایه گذاری کنیم از این ها بهتر می توان در توسعه بحث استفاده کرد.

وی عنوان کرد: در این رابطه مرحله کارگاهی در استان های مختلف اجرا می شود و این فعالیت با برنامه آموزش در برنامه دیده شده و امسال عملیاتی می شود.

قائم مقام مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی تصریح کرد: این برنامه در سال ۹۹ شروع شده و تاکنون ۱۰ استان را پوشش داده ایم و امسال نیز ۸ تا ۱۰ استان دیگر به این برنامه اضافه خواهند شد. در این باره دوره های عمومی را بسیاری از استان ها گذرانده اند و در حال سپری کردن دوره های کارگاهی هستند.

وی بیان کرد: یکی دیگر از کارهای مهمی که در این مرکز به صورت هفتگی برگزار می شود مباحث مرتبط با فضای مجازی و رسانه ودر کل مساله رصد است که به حوزه های مربوط به حکومت اسلامی و ولایت فقیه مربوط است.

حجت الاسلام عابدی نژاد خاطرنشان کرد: بخشی از رصد در حوزه کارگاهها و برخی از رصدها در حوزه وبینارها باید انجام شود در این خصوص نشست های علمی برگزار می شود و تاکنون ۳۰ وبینار و نشست علمی براساس شبهات و رصد در جامعه انجام شده است که بستگی به جنس مساله دارد.

وی گفت: برخی در این عرصه به سراغ تولیدات رسانه ای و فضای مجازی می روند و این رصد عمومی است و برخی مسائل به سمت پاسخگویی حرکت می کند و انواع پاسخ گوئی متفاوت است، تعدادی از مسائل باید در کارگاه حل و یا در نشست های علمی ارزیابی شود که خروجی آن در سایت قرار دارد و خبر وبینارها و دوره ها درج شده است.

گفت وگو از پوست چیان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • شهناز رجبی IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    0 0
    با سلام و تشکر از زحمات شما. بنده طلبه سطح ۲ میباشم و عنوان مقاله پایانی اینجانب نگاه انتقادی به همه پرسی گذاشتن اصل حکومت اسلامیست. آیا میتوانم از راهنمایی شما بزرگواران کمک بگیرم. سوالات زیادی دارم ولی نمیدانم پاسخ آنها را در کجا بیابم. ممنون میشوم بابت همکاری شما.