پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
بهروز مینایی

حوزه/مشاور مدیر حوزه های علمیه در هوش مصنوعی و فضای سایبر گفت: یکی از الزامات حوزه این است که درس های خارج فقه هوش مصنوعی در حوزه راه اندازی شود، حتی از بعد اخلاقی هم باید بررسی های لازم صورت گیرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، بهروز مینایی عصر امروز در سلسله نشست های آینده علوم اسلامی با موضوع هوش مصنوعی که در مرکز پشتیبانی از نوآفرینان حوزوی برگزار شد، عنوان کرد: چهار دوره شکار، کشاورزی، صنعت و اطلاعات در طول تاریخ طی شده و عصر پنجم عصر هوش مصنوعی خواهد بود.

وی افزود: هوش مصنوعی از سال ۱۹۵۶ به عنوان شاخه جدیدی از دانش در آمریکا مطرح شد و از همان زمان فناوری هوش در کامپیوتر مطرح شد که آیا می تواند جای انسان بازی کند یا خیر.

رئیس دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: کامپیوترهای قدرتمند توانسته سلسله اعصاب انسان را شبیه سازی کند و با افزایش توان قدرت سخت افزاری و نرم افزاری کامپیوتر ها، کارهای مربوط به شبکه عصبی عمیق به خوبی پیش رفت.

مینایی ادامه داد: از ابتدای طرح مسئله هوش مصنوعی، این نگاه که ماشین می تواند وجدان و حیات داشته باشید یا خیر، به بحث های فلسفی راه یافت.

وی تصریح کرد: هوش مصنوعی در تمام شئون راهبردی یک کشور اعم از کشاورزی، صنعت، صنایع دفاعی و غیره می تواند کاربرد داشته باشد.

مشاور آیت الله اعرافی در هوش مصنوعی و فضای سایبر عنوان کرد: با پیشرفت تکنولوژی های ماشینی گفت و گوی بین انسان و ماشین مسائل در عمل حل شد؛ ماشین های خودران گوگل، ماشین های بدون سرنشین تسلا و غیره از نمونه هایی از پیشرفت شبکه عصبی عمیق بود.

مینایی یادآور شد: بیگ دیتاهایی که در الگوهای سنگین استفاده از تکنولوژی جمع شد، داده های تحلیلی فراوانی را در اختیار کاربران قرار داد، در این بین که تکنولوژی پیشرفت محسوسی داشت، علوم انسانی از این حرکت عقب مانده است.

وی اضافه کرد: با استفاده از هوش مصنوعی حجم داده های موجود با هزینه کمتر افزایش ۲۰ برابری داشته و ذخیره ابری آمازون امکانی بود که می توانست تمام اطلاعات را برای کاربر ذخیره سازی کند.

مشاور آیت الله اعرافی در هوش مصنوعی و فضای سایبر ابراز کرد: سنسورهای هوشمند اینترنتی دنیا که با هم شبکه جامع تشکیل خواهند داد، در ۲۰۵۰ چند برابر تعداد انسان های روی زمین خواهد بود؛ هوش مصنوعی و زنجیرهای ارتباطی نیز از دیگر ابعاد این مثلث هستند که در آینده شیوه های حکمرانی را تغییر خواهد داد.

مینایی ابراز کرد: در بسیاری از شبکه های پیام رسانی موبایلی که روی فضای اینترنت متحرک ایجاد شد، ابعاد مخاطب سنجی، مخفی کردن هویت، بازی های هوشمند و امکان تجارت پیشرفت بالایی داشت و علوم انسانی نتوانسته خود را به آن ها برساند.

رئیس دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت ایران مطرح کرد: هوش مصنوعی برای ما سبک زندگی جدیدی ایجاد خواهد کرد و این سبک زندگی جدید در اخلاق و باورهای ما تاثیرگذار خواهد بود؛ حال اینکه ما چه مواجهه ای با این پدیده ها داشته باشیم بسیار مهم است.

وی خاطرنشان کرد: در آینده نزدیک دارنده های تکنولوژی هوش مصنوعی حکمرانان مهم دنیا خواهند بود و این پدیده در پیشرفت و چگونگی کار علوم انسانی نیز تاثیرگذار خواهد بود.

مینایی ادامه داد: امروز دیگر حافظه قوی داشتن چندان مطرح نیست، چرا که مجموعه اطلاعات در بسته های مختلف با قالب های متفاوت جمع شده و مقدمات دسترسی آسان تر به این اطلاعات در حال فراهم شدن است.

مشاور آیت الله اعرافی در هوش مصنوعی و فضای سایبر اضافه کرد: شئون یک فقیه مباحث آموزش، پژوهش، تبلیغ، افتاء و قضاوت بوده و هوش مصنوعی در همه این ابعاد می تواند تحول ایجاد کند.

مینایی افزود: اگر طلاب را به ابزار لاگینی و منابع دیجیتالی متصل کنیم، ماشین می تواند الگوهای ثابت که به نتایج مشخص منتج می شود را ثبت کند تا در تحقیقات مشابه دیگر نیز مورداستفاده قرار گیرد.

وی تصریح کرد: در«پروژه نجف»امکان بررسی اینکه کدام فقیه در مبانی اصولی خود برای رسیدن به یک حکم دچار اشتباه شده یا خیر، با استفاده از ابزارهای ماشینی در حال آماده سازی است.

مشاور آیت الله اعرافی در هوش مصنوعی و فضای سایبر عنوان کرد: علت اینکه سینمای ما از دنیا عقب افتاده است، این است که کارگردانان ما به موضوع گیم یا بازی توجهی نداشته اند، اما کارگردانان غربی به این پدیده توجه کردند و پیشرفت های خوبی برای آن ها حاصل شد.

مینایی گفت: طبق یکی از نظریه ها، ماشین ها یک روزی از انسان ها برتر خواهند شد، من نسبت این پدیده بدبین هستم، البته فوبیای ایجاد فساد نسبت به آن نداریم، اما واقعیتی که وجود دارد این است که کاربرد تجاری آن به قدری بالا است که گریزناپذیر است؛ باید روی این تکنولوژی ها سوار شویم تا بتوانیم اهداف خود را با آن ها دنبال کنیم.

وی خاطرنشان کرد: فقیه برای فتوا دادن نسبت به پدیده های نو، باید سازوکار آن را به طور دقیق بفهمد، برای این کار لازم است استاد هوش مصنوع در کنار استاد فقهی به صورت ترکیبی فعالیت کنند.

مشاور آیت الله اعرافی در هوش مصنوعی و فضای سایبر اضافه کرد: اینکه ماشین چه تحولاتی را در شیوه تبلیغی دین اسلام ایجاد خواهد کرد، باید به دقت بررسی شود؛ با پیوندهایی که توسط ماشین ایجاد می شود، اصطلاحات مفهومی در بین متخصصان حوزوی به راحتی می تواند قابل رصد کردن باشد و امکان داوری بهتری درباره سخنان دقیق در اختیار ما قرار می دهد.

مینایی اظهار داشت: یکی از الزامات حوزه این است که درس های خارج فقه هوش مصنوعی در حوزه راه اندازی شود، حتی از بعد اخلاقی هم باید بررسی های لازم صورت گیرد.

وی با بیان اینکه باید تلاش کنیم که معرفت فدای حجم انبوه اطلاعات هوش مصنوعی نشود، تاکید کرد: امکانات جدید باید در بخش های مختلف تبلیغی اعم از منبر و دیگر صورت ها راه یابد؛ چرا که به رغم توجه بالای رهبر انقلاب به هنر و رسانه، فقها کمتر به این موضوع توجه می کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha