یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام سروری

حوزه/ استاد حوزه یادآورشد: غدیر، یک رخداد تاریخی صرف یا تنها یک گذرگاه جغرافیایی نیست، بلکه یک سرفصل اعتقادی است که درون مایه همه طاعت‌ها از آن منشأ می‌گیرد، رسالت همه پیامبران در آن مفهوم می‌یابد و همه رشدها و تعالی‌ها از آن‌جا آغاز می شود.

حجت الاسلام والمسلمین سروری نویسنده کتاب «غدیر ، تجلی نعمت‌های الهی» در گفت گو با خبرگزاری حوزه، با تبریک عیدالله الاکبر، گفت :واقعه‌ی  عظیم غدیر از  ابعاد مختلف و از جهات متفاوت دارای درخشندگی و برجستگی خاصی در تاریخ اسلام می باشد از لحاظ سند، اطمینان از اصل و فرع آن، کثرت راویان و اعتماد بزرگان و علمای مسلمین، دارای قدرت و استحکامی بی‌نظیر است.
وی تصریح کرد: مدافع کبیر ولایت علامه امینی در ابتدای جلد نخست الغدیر می‌فرماید: «در نظر خردمندان ارج و شرف هر چیز وابسته به نتیجه و به اندازه ثمر آن است.
در تاریخ اسلام دو حادثه مهم و بزرگ خودنمایی می‌کند که از یکی رسالت و از دیگری امامت به‌وجود آمد. نخستین حادثه نزول وحی بر قلب مبارک پیامبر اسلام بود که رسالت پیامبر(ص) را در پی داشت و دومین حادثه غدیر بود که امامت را به‌وجود آورد و در حقیقت ادامه رسالت بود یعنی روز غدیر همان قدر اهمیت دارد که روز بعثت در رسالت پیامبر اعظم.
این نویسنده اظهارکرد:اهمیت این مطلب را از نزول آیه ۶۷ سوره مائده به‌خوبی درک می‌کنیم “یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکافِرین”، همه مفسران شیعه معتقدند آیه فوق در غدیر خم درباره ولایت و جانشینی ‌علی(ع) نازل شده و حدود ۳۶۰ تن از دانشمندان اهل سنت من جمله، واحدی در کتاب اسباب، سیوطی در کتاب الدرالمنثور، فخر رازی در تفسیر رازی، نیشابوری در تفسیر نیشابوری، قندوزی در ینابیع الموده، آلوسی در تفسیر آلوسی، المنار ج ‌۶، تاریخ بغداد، ج ۸، تاریخ یعقوبی ج ۲، شبلنجی در نور الابصار، مسند احمد بن حنبل، نسائی در خصائص، عقدالفرید، سیوطی در تاریخ خلفاء، اسعاف الراغبین، مصابیح السنه، حلیه‌الاولیاء، نثر اللیالی، واحدی در اسباب النزول، فخرالدین رازی در تفسیر مفاتیح الغیب، ترمذی، در صحیح، ابن کثیر در بدایه و النهایه و... و اشاره کرده اند.
وی افزود: یا پیامبر امر خداوند متعال را به امت ابلاغ طبق آیه ۳ سوره مائده : «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً» ابلاغ کردند.
حجت‌الاسلام والمسلمین سروری گفت: بنا براین واقعه غدیر یکی از مهم‌ترین پیام‌های دین اسلام است که تعیین‌کننده خط مشی مسلمین بوده و نشان از ضرورت ولایت و تداوم خط نبوت دارد. غدیر تنها برای نسل‌های گذشته نبوده، بلکه متعلق به تمام اعصار است.
این استاد حوزه یادآورشد: غدیر، یک رخ داد تاریخی صرف یا تنها یک گذرگاه جغرافیایی نیست، بلکه یک سرفصل اعتقادی است که درون مایه همه طاعت‌ها از آن منشأ می‌گیرد، رسالت همه پیامبران در آن مفهوم می‌یابد، و همه رشدها و تعالی‌ها از آن‌جا آغاز می شود. از این رو، شناخت غدیر، از ضروری‌ترین وبنیادی ترین شناخت‌های اعتقادی است. امام رضا(ع) در کلامی زیبا درباره شناخت غدیر فرموده‌اند: «به خدا سوگند، اگر مردم ارزش روز غدیر را شناخته بودند، روزی ده بار، فرشتگان با آنان مصافحه می‌کردند، و اگر به درازا کشیدن سخن برای من ناگوار نبود، درباره ارج‌مندی این روز و فضیلت‌هایی که خداوند متعال به کسانی داده که آن را شناخته‌اند، چنان بسط سخن می‌دادم که به شمار نیاید.
وی افزود: نکته قابل توجه در مقابل کسانی که می گویند :مولا به معنی دوستی هست، پس چرا  غدیر با این مقدمات و در برابر صدها هزار نفر بیان ‌شد. درهمان مدینه نیز می‌توانست ‌بفرماید: هر که من دوست او هستم، علی هم دوست اوست، بعلاوه دقت در خطبه کامل پیامبر اسلام(ص) نشان‌دهنده آن است که ایشان علی(ع) و یازده امام معصوم(ع) را دقیقا بعنوان جانشین و امام و پیشوای مسلمین بعد از خود معرفی نموده‌اند و اطاعت از آن‌ها همانند اطاعت از خودشان واجب معرفی کرده‌اند.
وی گفت: نکته دوم اینکه قضیه غدیر چنان مهم است که اگر پیامبر(ص) کوتاهی می‌کرد و خبر را به مردم نمی‌رساند، «فمابلغت رسالته» رسالت و۲۳  سال ‌تبلیغ حضرت ناتمام و ناقص می‌ماند.مساله غدیر آن قدر مهم است که تکمیل ‌۲۳ سال زحمت پیامبر به این حادثه وابسته است و منهای غدیر دین ناقص و ناتمام‌ خواهد بود.
حجت الاسلام والمسلمین سروری یادآورشد: پس بنا براین هدایت انسان‌ها در سایه دین است و این خود از بزرگترین ‌نعمت‌هاست، تمامیت این نعمت ‌به جریان روز غدیر وابسته است. که‌ منهای روز غدیر و نصب ولایت علی(ع) نعمت هدایت ناتمام‌ خواهد ماند و کار ناتمام هم نتیجه کاملی نخواهد داشت، زیرا نتیجه کامل یک عمل، به تمامیت و تکمیل آن عمل وابسته است و گرنه کار ناقص و بی‌نتیجه خواهد بود، یا نتیجه ناقص می‌دهد.
وی گفت: بنا براین می توان گفت یکی از بدترین فراموشی‌هایی که تاریخ بشریت به خود دیده، فراموش کردن یک دستور مهم و الهی بوده با ۱۲۰ هزار شاهد.   چرا که  در این ۱۴ قرن وقتی به دقت انسان می اندیشد سرمنشا تمامی  انحرافات ،کج رویه‌ها، اضمحلال ها ومشکلات بشریت و جامعه مسلمان وبشریت فراموشی غدیر است که به نوعی انگار تاریخ بشریت به یک آلزایمر دینی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی  بعد از وفات نبی مکرم اسلام (ص) مبتلا گردیده ، آلزایمر مرگباری که جامعه بشری را در یک وجدان خاموش فرو برده که هنوز این بیماری بر پیکره جامعه بشریت نمایان است.
این نویسنده حوزوی بیان کرد: حضرت زهرا علیهاالسلام فرمود: «الیک عنّی فما جعل اللّه لأحد بعد غدیرخم من حجّة و لاعذر؛ مرا به حال خود بگذار، که خداوند بعد از جریان غدیرخم برای هیچ کس عذر و بهانه ای قرار نداده است.»غدیر حجت را بر همه تمام کرده وتا منتهی الیه مسیر، چراغی روشن برای هدایت  همه ی انسان ها در تمام ادوار است .
وی عنوان کرد: در پایان در اهمیت غدیر استناد به این دو حدیث می کنم:حضرت زهرا در مسجدالنبی در دفاع از ولایت به این حدیث استناد کرد و فرمود: «هَل تَرَکَ أبی یَوم غدیرخم لاحدٍ عُذرا»پدرم در روز غدیر برای هیچ کسی عذری باقی نگذاشت. امام باقر در اهمیت حادثه غدیر در اثبات امامت میفرماید: هیچ صدائی برای اثبات ولایت رساتر از ندای روز غدیر نبود: «لم یناد بشی ءٍ مثل ما نُودی بالولایةِ یَوم الغَدیر».

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • جواد IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    0 0
    بسیار عالی ممنون