جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
عید غدیر

حوزه / امام جمعه بهار گفت: پیام امروز غدیر بعد از ۱۴۰۰ سال این است که باید پیرو ولی فقیه باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، حجت الاسلام محمدعلی ارزنده امام جمعه بهار، عصر امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه آیت الله آخوند(ره)، با تبریک عید غدیر به تشریح این سؤال پرداخت که چرا با وجود آنکه علی بن ابی طالب(ع) در میدان نبرد حریفی نداشت، اما بعد از رحلت پیامبر گرامی اسلام برای گرفتن حق خود، دست به شمشیر نبرد؟ اظهار داشت: برای پاسخ به این سؤال باید بدانیم که در بین مسئولیت‌های جوامع بشری هیچ مسئولیتی بالاتر از مدیریت و رهبری در جامعه نیست و در بین مسئولیت‌ها، بالاترین آن رهبری در جوامع ادیان الهی است.

وی با بیان اینکه در جمع ادیان الهی، بالاترین اهمیت را دین اسلام به خود اختصاص داده است، گفت: گاهی ممکن است شرایطی برای رهبر جامعه اسلامی به وجود بیاید که مجبور شود تا از بین حفظ رهبری و یا حفظ هدف یکی را انتخاب کند.

امام جمعه بهار افزود: امیرالمومنین(ع) با چنین شرایطی در دوران خود روبرو بود و اگر رهبری را حفظ می‌کرد، هدف از بین می‌رفت و اگر هدف را انتخاب می‌کرد، این رهبری بود که از بین می‌رفت.

وی با اشاره به اینکه جامعه اسلامی در آن دوران دچار اختلاف شدیدی شده بود، یادآور شد: حفظ رهبری در آن شرایط توسط امام علی(ع) منجر به درگیری شدید و جنگی طولانی در مدینه می‌شد و در این جنگ نیز قطعا یاران خاص حضرت که همان اهل بیت بودند به شهادت می‌رسیدند.

حجت الاسلام ارزنده با تاکید بر اینکه عدم اتحاد در بین مسلمانان آن دوران سبب شد تا حضرت از تعبیر جام زهر استفاده کند، خاطر نشان کرد: وقوع جنگ داخلی و پس از آن نیز حمله مشرکین و عدم توانایی داخلی برای مقابله با آنها باعث می‌شد تا برای همیشه ندای توحید در جهان خاموش شود و حضرت با این کار مانع از این اقدام شد.

وی با بیان اینکه باید با مطالعه تاریخ از آن درس بگیریم و آن را با زمان خود تطبیق دهیم، اظهار کرد: با مشاهده تاریخ است که متوجه می‌شویم چون مردم از علی(ع) اطاعت نکردند، حضرت فرمودند "استخوان در گلو و خار در چشم زندگی کردم و تحمل کردم".

عضو شورای حوزه استان همدان در ادامه با بیان اینکه برای سربلندی این کشور و اسلام هزاران جوان جان خود را فدا کرده‌اند، ابراز کرد: چگونه ممکن است مسئولی این شهدا و جوانان را دیده باشد و با عملکرد خود پا روی خون آنها بگذارد.

امام جمعه بهار، مشکل اصلی جامعه اسلامی در طول تاریخ را عدم تبعیت بی چون و چرا از رهبران واقعی دین دانست و گفت: فردی که درک درستی از شرایط ندارد، همانند رزمنده خط مقدمی است که می‌گوید اگر لازم به تیراندازی باشد خود فرمانده قرارگاه باید اقدام به تیراندازی کند و سپس من نیز پشت سر او این کار را انجام خواهم داد.

وی ادامه داد: متاسفانه در مسائل انقلاب نسبت به امام و رهبری برخی از مواقع اینگونه عمل شده است و با وجود شعار "از تو به یک اشاره، از ما به سر دویدن" اما شاهدیم که برخی ها برعکس این شعار حرکت می‌کنند.

حجت الاسلام ارزنده با بیان اینکه گاهی با ده‌ها اشاره و سخنرانی رهبر معظم انقلاب، بازهم برخی متوجه نمی‌شوند، یادآور شد: پیام امروز غدیر پس از ۱۴۰۰ سال این است که باید پیرو ولی فقیه باشیم.

وی با اشاره به اینکه زنده کردن غدیر در گرو پشت سر ولایت فقیه بودن است، اظهار کرد: امروز به معنای واقعی کلمه لازم است تا عالمانه شعار "از تو به یک اشاره، از ما به سر دویدن" را در جامعه اجرا کنیم.

امام جمعه بهار با تاکید بر اینکه اگر کسی رهبری را به معنای واقعی بشناسد، نسبت به ایشان "ان قلت" نمی‌آورد، گفت: امکان ندارد نظام جمهوری اسلامی نه با هجمه‌های خارجی که با هجمه‌های داخلی و نفوذی‌های داخل کشور ۴۰ سال روی پای خود با قدرت بایستاد، اما با وجود رهبری بحمدالله کشور به آرامی در حال حرکت است.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم تابع رهبر باشیم، باید به معنای واقعی کلمه در اطاعت از رهبری استقامت کنیم، یادآور شد: قطعا هر جامعه‌ای دارای افکار مختلفی است و لازم است تا همه با هم رو به جلو حرکت کنند، نه سریع و نه کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha