پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
رفیع الدین اسماعیلی

حوزه/ رئیس انجمن سواد رسانه ای طلاب بر لزوم توجه به اصل اقناع رسانه ای در راستای تبیین طرح مجلس مبنی بر صیانت از فضای مجازی تأکید کرد.

دکتر رفیع الدین اسماعیلی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با تأکید بر این که در خصوص تبیین و تشریح طرح صیانت از فضای مجازی، نیازمند فرآیند اقناع رسانه ای در جامعه هستیم، اظهار داشت: طرح اولیه طبعاً ایراداتی داشت که بعد از کارشناسی های دقیق و اعلام نظرات نخبگان و اساتید، اصلاحات مفصلی روی آن صورت گرفت.

وی افزود: در حال حاضر این قانون به عنوان طرح مجلس شامل دو بخش اصلی است که یک بخش آن مربوط به حمایت از شبکه های داخلی و ایجاد شبکه ملی اطلاعات و کمک و همیاری در فضای داخل است تا ما بتوانیم این عرصه ها را حمایت کرده و خدمات این ها را گسترش دهیم که این قطعاً این کار بسیار خوبی است و باید زودتر از این ها این مساله محقق می شد و حقیقتاً نیز این مساله یکی از مطالبات مقام معظم رهبری از دولت ها بوده است.

وی اضافه کرد: بُعد دوم ناظر به بحث فعالیت پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی خارجی است و این را باید بدانیم که اساساً کشورهای مختلف نسبت به فعالیت شبکه های خارجی در درون کشورشان، دغدغه و حساسیت های خاصی داشته و دارند و این طور نیست که هر شبکه اجتماعی و پیام رسانی به راحتی بخواهد در یک کشور فعالیت کند و نظارتی هم بر روی آن وجود نداشته باشد، کما این که کشورها در ابعاد اقتصادی و امنیتی خود نیز این ملاحظات و حساسیت ها را دارند و کاملاً هم طبیعی است.

عضو هیئت مدیره انجمن مطالعات فضای مجازی حوزه همچنین گفت: در این قانون گفته شده که هر کسی که می خواهد در کشور ما خدماتی در بستر فضای مجازی داشته باشد، باید قواعد و قوانین ما را بپذیرد و البته نسبت به خارجی ها و نظارت بر آن ها، چندین مرحله اعم از تذکر، توبیخ و ... را شامل می شود.

وی ادامه داد: فرد یا شرکتی که قوانین و قواعد فضای مجازی ما را قبول نداشته باشد و به ضوابط فرهنگی ما نیز نکند باید با محدودیت هایی روبرو باشد، کما این که به عنوان مثال در حال حاضر پاکستان برای فعالیت فیس بوک در این کشور شرط و شروطی گذاشته و کشورهای دیگری چون روسیه و چین و کره و ژاپن نیز در قبال شبکه های اجتماعی خارجی این حساسیت ها و محدودیت ها را دارند.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: ما اگر بخواهیم شبکه ملی اطلاعات داشته و خدمات پایه کاربردی داخلی را توسعه دهیم، باید به این سمت و سو برویم و البته مهم بحث اجرای قانون است که باید هوشمندانه انجام شود و وزیر ارتباطات و دبیر شورای عالی فضای مجازی در این زمینه باید هوشمندانه رفتار کنند.

وی گفت: در همین راستا، طبق قواعدی که در قانون مورد توجه و تأکید قرار گرفته، باید ابتدا شبکه های اجتماعی و پیام رسان های داخلی تقویت و حمایت شوند تا به این وسیله کسب و کارهای مردم در فضای مجازی آسیب نبیند و در وهله بعد با صبوری به شبکه خارجی بگویند که این قوانین را باید بپذیرید که بی شک اگر آن ها منافع خود را در نظر بگیرند خواهند پذیرفت، کما این که در رابطه با دیگر کشورها نیز این مساله را شاهد هستیم.

وی در خاتمه بیان داشت: در مجموع طرح مجلس، قانون خوبی است و حال آن که مردم با زوایای مختلف این طرح آشنا نیستند و چه بسا بسیاری از مردم تنها به شایعات و جنگ روانی اخیر توجه دارند و حال آن که از فواید و منافع این طرح آگاهی پیدا کنند، به خصوص از منظر اقتصادی و داشتن اینترنت سریع و امن و پاک، قطعاً از آن استقبال خواهند کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha