پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
اعتراض در پاریس

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

عراق بازهم بر طبل خروج آمریکایی ها کوبید

انتصار الموسوی نماینده ائتلاف فتح در پارلمان عراق بر لزوم خروج نظامیان آمریکایی از عراق تاکید کرد و آنرا غیرقابل چانه زنی دانست. وی افزود: علت اصلی بحران‌های پیچیده عراق، دخالت‌های خارجی در امور داخلی آن است و این برای افکار عمومی روشن است. الموسوی تاکید کرد: تصمیم بیرون راندن نیروهای آمریکایی از عراق غیرقابل بازگشت است. وی افزود: خروج نظامیان آمریکایی یا هر نیروی خارجی دیگر، به منزله خلاص شدن عراق از تهدید واقعی است. ممانعت از دخالتهای خارجی و بهبود اوضاع داخلی، سرآغازی مهم برای حل همه بحرانهاست و مسیری غیر از آن به ادامه بحران منجر خواهد شد. الموسوی تصریح کرد: دولت عراق ملزم به اجرای مصوبه پارلمان عراق درباره خروج همه نیروهای خارجی در عراق است و امیدواریم که این روند خیلی سریعاً به پیش برود. گفتنی است که مصوبه پارلمان عراق درباره نظامیان آمریکایی تاکنون از سوی دولت این کشور اجرایی نشده است.

منبع:مهر

هلند به بزرگ‌ترین کشف مواد مخدر دست یافت

پلیس هلند در بیانیه‌ای اعلام کرد تاسیساتی که کشف شد امکان تولید روزانه بیش از ۱۰۰ کیلوگرم مواد مخدر را به ارزش یک میلیون یورو داشته است. پلیس هلند توضیح داد این تاسیسات و آزمایشگاه می‌تواند بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین سایت تولید مواد مخدر صنعتی در هلند باشد. عملیات کشف این آزمایشگاه تولید مواد مخدر زمانی ممکن شد که کارشناسان ما توانستند چت‌های رمزگذاری شده را بشکنند. پلیس هلند همچنین اعلام کرد در این آزمایشگاه یک مرد ۶۲ ساله لهستانی را دستگیر کرده است، ولی به دلیل گستردگی آزمایشگاه و تاسیسات، تحقیقات پلیس همچنان ادامه خواهد داشت. پیشتر موسسه پژوهشی کادراس(تنها موسسه فعال در زمینه مطالعات بین المللی مواد مخدر) اعلام کرد در سال ۲۰۱۸ حدود ۱۸۱ تن کوکائین در کشورهای عضو اتحادیه اروپا کشف و ضبط شده است. بلژیک، اسپانیا و هلند در صدر این لیست قرار دارند. از سال ۲۰۰۹ تاکنون میزان خلوص کوکائین در سطح خرده فروشی‌ها افزایش یافته و در سال ۲۰۱۸ به بالاترین حد خود رسیده است. در مجموع گزارش‌های رسیده از مراکز درمانی شامل بخش اورژانس و آمار فوتی‌ها نشان دهنده نقش پر رنگ کوکائین در بازار مواد مخدر قاره سبز است. بازار کوکائین همچنین نقش مهمی در افزایش خشونت ناشی از مصرف مواد مخدر دارد. کشورهای بلژیک با ۵۳ تن، اسپانیا با ۴۸ تن و هلند با ۴۰ تن در مجموع ۷۸٪ از ۱۸۱ تن کوکائین کشف شده در اتحادیه اروپا، را به نام خود ثبت کردند.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

آمریکا در بغداد پرچم سفید به دست گرفت

قاسم الاعرجی مشاورامنیت ملی عراق در بیانیه ای درباره نتایج دیدارروز شنبه خود با سفیر آمریکا در بغداد گفت که تالر اشاره کرده است کشورش (آمریکا) به هر تلاش دیپلماتیکی که منجر به روابط طبیعی با ایران شود ارج می نهد و واشنگتن رغبتی به تنش با تهران ندارد. الاعرجی و تالر همچنین درباره نتایج گفت و گوهای راهبردی بغداد و واشنگتن، اوضاع سیاسی و امنیتی و امنیت انتخابات پارلمانی آینده عراق گفت و گو کردند. پیش از بیانیه الاعرجی، "فواد حسین" وزیر خارجه عراق درباره ضرورت آغاز گفت و گوهایی با موضوع  روابط ایران با عراق، کشورهای منطقه و آمریکا به رسانه های سعودی گفت که به زودی "برهم صالح" رییس جمهوری عراق راهی تهران می شود. وزیر خارجه عراق تصریح کرد: به زودی و در روزهای آینده، "برهم صالح" رییس جمهوری عراق در راس هیاتی عازم تهران می شود تا با طرف ایرانی درباره موضوع های مختلف گفت وگو کند. وی درباره سفر "مصطفی الکاظمی" نخست وزیر عراق به ایران نیز گفت: «هنوز زمانی برای این سفر مشخص نشده است. ایران از نخست وزیر عراق دعوت کرده و پس از تشکیل دولت جدید در ایران، این سفر نیز انجام خواهد شد».وی افزود: تغییر دولت در ایران، آغاز گفت وگوهای جدید درباره روابط بغداد با تهران ، کشورهای منطقه و آمریکا را می طلبد. حسین درباره گفت وگوهای ایران و عربستان نیز گفت: دور سوم مذاکرات بین دو کشور ایران و عربستان انجام شد و نتیجه آن رضایت بخش بود. وزیر خارجه عراق ادامه داد: مهم تر اینکه، دو کشور ایران و عربستان، بحث درباره مواضع مرتبط با روابط دوجانبه را آغاز کردند و عراق نقش مهمی در این باره ایفا کرد.

منبع:ایرنا

پاریسی‌های معترض به خیابان آمدند

فرانسه در هفته های اخیر صحنه اعتراض های مردمی به تمهیدات جدید دولتی برای ریشه کن کردن شیوع کرونا در سراسر کشور است. از جمله این تمهیدات، صدور مجوزهای سلامت در اماکن عمومی است که نشان می دهد افراد آنتی بادی دارند، واکسینه شده اند یا آزمایش پی سی آرشان منفی است. در همین حال، پاریسی ها امروز (شنبه) در اعتراض به طرح واکسیناسیون اجباری و محدودیت های جدید به خیابان ها آمدند. شنبه هفته گذشته نیز ۱۶۰ هزار نفر در سراسر کشور فرانسه تظاهرات کردند و نسبت به طرح جدید معترض شدند. به موجب این مجوز بهداشتی، هر فرد باید ثابت کند که کاملا واکسینه شده است، آزمایش پی سی آرش منفی است یا از آزمایش آنتی بادی برای ورود به اماکن عمومی از جمله رستوران ها برخوردار است. به رغم اعتراض های فرانسوی ها، این تمهیدات جدید از ۲۱ ژوئیه (۳۰ تیر) به اجرا گذاشته شد. امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه چندی پیش برنامه های گسترده و فراگیری را برای مبارزه با اوج گیری سریع و دوباره ابتلا به ویروس کرونا اعلام کرد که به گفته معترضان، آزادی انتخاب شهروندانی را که به دریافت واکسن تمایل ندارند، مخدوش و نقض می کند. برخی دولت های غربی و اروپایی با توجه به خطر آسیب رساندن گونه های تازه این ویروس به بهبود اوضاع اقتصادی در صورت امکان رشد بدون مهار، با وجود آغاز دوره تعطیلات تابستانی در کشورهایشان، به تجدیدنظر در راهبردهای مبارزه با کووید - ۱۹ وادار شده اند.

منبع:ایرنا

«تابستانه کتاب ۱۴۰۰» آغاز شد

طرح «تابستانه کتاب ۱۴۰۰» از امروز شنبه (۹ مرداد ۱۴۰۰) با مشارکت ۹۵۸ کتاب فروشی از سراسر کشور کار خود را آغاز شد.به نقل از روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، هجدهمین دوره از طرح‌های توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشی‌ها با افزایش ۵۰ درصدی اعتبار همراه است؛ بر همین اساس نیز سقف مجاز خرید برای هر خریدار که در طرح‌های پیشین ۲۰۰ هزار تومان بود، در «تابستانه کتاب ۱۴۰۰» به مبلغ ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافت. در طرح «تابستانه کتاب ۱۴۰۰» خریداران می‌توانند از ۹ تا ۱۵ مرداد با مراجعه به کتابفروشی‌های عضو طرح، کتاب‌های عمومی، کودک و نوجوان و دانشگاهی را با یارانه ۲۰ درصدی خریداری کنند. از مجموع ۹۵۸ کتابفروشی عضو طرح «تابستانه کتاب ۱۴۰۰»، ۱۵۷ کتابفروشی در استان تهران و ۸۰۱ کتابفروشی در سایر استان‌ها هستند. اسامی و مشخصات کتابفروشی‌های عضو طرح به تفکیک هر استان بر روی سایت tarh.ketab.ir قابل مشاهده است.

منبع:شبکه خبر

بورس همه را غافلگیر کرد

سهامداران با رشد ۳۴ هزار واحدی شاخص بورس غافلگیر شدند.در حالی که اغلب سهامداران انتظار داشتند بازار سرمایه معاملات امروز خود را با رشد همراه کند، اما کمتر سهامدارانی انتظار رشد ۳۴ هزار واحدی شاخص بورس را داشتند و از این جهش در پایان معاملات غافلگیر شدند. برپایه معاملات امروز بیش از هفت میلیارد و ۵۴۲ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۵۸ هزار و ۱۸۰ میلیارد ریال داد و ستد شد و شاخص بورس ۳۴ هزار و ۹۶۲ واحد بالا رفت تا شاخص بورس روی عدد یک میلیون و ۳۵۱ هزار واحد بایستد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با چهار هزار و ۱۷۸ واحد افزایش به ۴۰۰ هزار و ۹۲۵ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با دو هزار و ۶۴۱ واحد رشد به ۲۵۳ هزار و ۴۰۱ واحد رسید.شاخص بازار اول ۲۸ هزار و ۶۴۲ واحد و شاخص بازار دوم ۶۰ هزار و ۹۶۱ واحد افزایش داشتند. امروز شاخص فرابورس نیز بیش از ۳۹۸ واحد افزایش داشت و بر روی کانال ۱۹ هزار و ۷۹۴ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار یک میلیارد و ۸۳۷ میلیون برگه سهم به ارزش ۲۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال دادوستد شد.

منبع:شبکه خبر

"نورا" به مرحله پایانی فاز اول انسانی رسید

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله گفت: تزریق دز اول واکسن " نورا " به تمام داوطلبان انجام شد و دز دوم هم به نیمه تزریق رسیده است.دکتر حسن ابوالقاسمی افزود: طبق برنامه ریزی انجام شده طول دوره مرحله اول آزمایش انسانی ۲ ماه است، تاکنون بیش از یک ماه از این دوره سپری شده است. وی گفت: هرچند نظارت کامل بر روند کارآزمایی بالینی انجام می‌شود، اما در این شرایط حساس ادغام مراحل می‌تواند سرعت دسترسی مردم به واکسن را فراهم کند. ابوالقاسمی افزود: امیدواریم اجازه همپوشانی مراحل اول و دوم آزمایش انسانی صادر شود. این واکسن در مرحله حیوانی هم از نظر بی خطری و ایمنی زایی به اثبات رسیده است.

منبع:شبکه خبر

پرسپولیس حاکم مطلق لیگ برتر شد

هفته پایانی مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران با تمام فراز و نشیب‌ها برگزار شد تا پرونده لیگ بیستم بسته شود. پرسپولیس در نهایت عنوان قهرمانی لیگ برتر را کسب کرد. این اتفاق در شرایطی رخ داد که اکثر لیگ‌های معتبر اروپایی خیلی وقت پیش به پایان رسیده بود. البته هنوز پرونده جام حذفی ایران بسته نشده است و یک تیم از بین فولاد، ملوان، گل گهر و استقلال عنوان قهرمانی را کسب خواهند کرد. با توجه به پایان مسابقات لیگ برتر به‌ ترین‌های هر بخش نگاهی خواهیم انداخت.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

دلتا تمام کشو را درگیر کرد

علیرضا رئیسی در حاشیه هفتاد و هشتمین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد: جلسه امروز آخرین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با حضور آقای روحانی بود که طی این جلسات با حضور اعضای سه قوه، ۵۷۳ مصوبه به مرحله اجرا گذاشته شده است. وی افزود: امروز مروری بر وضعیت کرونا در کشورها شد، بیش از ۱۶۴ کشور دنیا گرفتار موج کرونا با ویروس دلتا شده‌اند، ویروس جهش‌یافته دلتا با قدرت سرایت بسیار بالا حتی در کشورهای با پوشش واکسیناسیون بسیار بالا، باعث افزایش موارد ابتلا به بیماری شده است؛ افرادی که واکسن کرونا تزریق کرده‌اند میزان بستری و مرگ‌ومیر پایین‌تری دارند بنابراین خواهش می‌کنیم افراد بالای ۵۵ سال حتماً برای دریافت واکسن کرونا اقدام کنند. رئیسی ادامه داد: با توجه به بالا بودن درصد ابتلا در کشورهایی که میزان واکسیناسیون کرونا بالاست، واکسن زدن به‌تنهایی کافی نیست و باید پس از تزریق واکسن نیز پروتکل‌های بهداشتی افزایش یابد، در کشورهایی که واکسیناسیون به‌میزان بالایی انجام شده است نیز اگرچه میزان ابتلا بالاست اما درصد مرگ‌ومیر و بستری بسیار پایین‌تر است. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با تأکید بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی کنار واکسیناسیون، تصریح کرد: تا زمانی که درصد بالایی از کشورهای جهان واکسیناسیون را انجام دهند باید پروتکلهای بهداشتی به‌خوبی رعایت شود. وی خاطرنشان کرد: متأسفانه در زمان حاضر ۲۹ استان ما درگیر موج دلتا شده است و میزان بستری و ورودی بیمارستان‌های کشور به‌شدت در حال افزایش و تخت‌های بیمارستانی در حال پرشدن است، این یک هشدار جدی است؛ اگر بخواهیم میزان رعایت پروتکل‌ها را به همین روال ادامه دهیم، طی هفته آینده درگیر موج سهمگین‌تری خواهیم شد. این روند صعودی هنوز به قله خود نرسیده است و این در حالی است که میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی به زیر ۴۰ درصد رسیده است. معاون بهداشت وزارت بهداشت هشدار داد: پروتکل‌های بهداشتی به‌خوبی رعایت نمی‌شود. یکی از جاهای بسیار خطرناک و با قابلیت سرایت بالا، رستوران‌ها است و افرادی که دوز اول واکسن کرونا را زده‌اند مستعد ابتلا به کرونا هستند؛ همچنین مردم از حضور در اماکن سرپوشیده پرهیز کنند. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره واکسیناسیون کرونا تصریح کرد: میزان ورودی واکسن کرونا قابل قبول است و در دو روز گذشته ۲.۵ میلیون دوز واکسن کرونا به دست ما رسید و فردا نیز یک‌میلیون دوز واکسن کرونا به دست ما می‌رسد و این مسئله تا آخر این هفته ادامه خواهد داشت. تا پایان مردادماه ۷ میلیون دوز واکسن به دست ما خواهد رسید. وی ادامه داد: سرعت واکسیناسیون قابل قبول است، از امروز افراد بالای ۵۵ سال می‌توانند با مراجعه به سامانه salamat.gov.ir ثبت‌نام و صرفاً بر اساس نوبت‌دهی خود مراجعه کنند. امکان انتخاب کردن محل، ساعت و روز تزریق واکسن کرونا وجود دارد. برای گروه‌های اعلام‌شده واکسن به‌میزان کافی وجود دارد. همزمان با عید سعید غدیر خم؛ بر اساس فاز سه سند ملی واکسیناسیون کرونا، واکسیناسیون گروه‌های پرخطر را نیز شروع کردیم، اساتید حوزه، دانشگاه‌، معلمان، کارمندان بانک‌ها، زندانیان، شاغلین سیستم حمل‌ونقل ریلی، هوایی و دریایی نیز آغاز شده است. پیش‌بینی ما این است که تا پایان شهریورماه، فاز سوم واکسیناسیون کرونا را به اتمام برسانیم. وی یادآور شد: بانک اطلاعاتی افراد مبتلا به دیابت که انسولین تزریق می‌کنند موجود است و از طریق مراکز بهداشتی و درمانی فراخوان می‌شوند و فعلاً ثبت‌نام آن‌ها صورت نمی‌گیرد.

منبع:تسنیم

عملیات «النصر المبین» از تکفیری ها تلفات سنگین گرفت

سرلشکر یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن در نشست خبری جزئیات مرحله دوم عملیات « النصر المبین» را تشریح کرد. وی با اعلام اینکه مرحله دوم این عملیات از ۲۰ ژوئیه آغاز شده و چندین روز به طول انجامیده،  افزود: همه اهداف مرحله دوم که مهمترین آنها آزادسازی مناطق دیگر استان البیضاء است، محقق شده است. وی گفت: عملیات النصر المبین در مرحله دوم،  آزادسازی مناطق «نعمان» و «ناطع» در استان البیضاء به مساحت ۳۸۰ کیلومتر مربع  را به همراه داشت. سرلشکر یحیی سریع تاکید کرد که مجموع مناطق آزاد شده طی دو مرحله عملیات «النصر المبین» بالغ بر ۵۰۰ کیلومتر مربع می‌شود. همچنین طی این دو مرحله علاوه بر مناطق «نعمان» و «ناطع»، مناطق الصومعة و الزاهر( در مرحله اول عملیات) در استان البیضاء نیز آزاد شدند. وی گفت: در این عملیات گروه‌های تروریستی داعش و القاعده متحمل تلفات سنگینی شدند، شمار تلفات این گروه به ۱۶۰ نفر رسید و بیش از ۲۰۰ تروریست نیز مجروح شدند. خسارت های گروه‌های تکفیری طی این دو مرحله از عملیات بالغ بر ۵۰۰ کشته و ۷۶۰ زخمی است. ده‌ها تکفیری نیز در این عملیات به اسارت گرفته شدند. سخنگوی ارتش با اعلام اینکه «یگان‌های مختلفی از نیروهای مسلح ما در  مرحله دوم عملیات مشارکت داشتند»  ادامه داد: طی عملیات «النصر المبین» ده‌ها خودرو خسارت دیده و در آتش سوخت و مقادیر مختلفی سلاح کشف و ضبط شد. وی افزود: نیروی هوایی پهپادی یمن ۱۹ عملیات شامل عملیات‌های شناسایی و هجومی انجام داد و طی آن پایگاه‌های داعش و القاعده را هدف قرار داد.

منبع:تسنیم

رهبر انقلاب نامه عفو و تخفیف محکومان را امضاء کردند

به‌مناسبت فرا رسیدن اعیاد سعید قربان و غدیر خم، رهبر انقلاب اسلامی با عفو یا تخفیف و تبدیل مجازات دو هزار و هشتصد و بیست و پنج تن (۲۸۲۵) از محکومان محاکم عمومی و انقلاب، سازمان قضایی نیروهای مسلح و تعزیرات حکومتی موافقت کردند. حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه در نامه‌ای به رهبر انقلاب اسلامی پیشنهاد عفو یا تخفیف و تبدیل مجازات این محکومان را که پرونده‌های عفو آنان در کمیسیون عفو و بخشودگی بررسی شده و واجد شرایط لازم تشخیص داده شده‌اند، ارائه کرد که این پیشنهاد در اجرای بند ۱۱ اصل ۱۱۰ قانون اساسی مورد قبول حضرت آیت‌الله خامنه‌ای قرار گرفت.

منبع:ایسنا

حملات طالبان به شهرهای بزرگ دفع شد

"میرویس استانکزی"، سخنگوی وزارت کشور افغانستان  روز شنبه به خبرنگاران گفت که  ۳۴ عضو گروه طالبان  از جمله یک فرمانده مهم این گروه در شهر لشکرگاه کشته شده‌اند. وی افزود که حملات طالبان به  شهر قندهار نیز شدت گرفته و آنها با سنگر گرفتن در منازل مردم از شهروندان به عنوان سپر انسانی استفاده می کنند. استانکزی گفت که حملات طالبان به شهر هرات نیز شکست خورده و تلفات این گروه در هرات نسبت به مناطق دیگر بیشتر است. وی   در باره تلفات نیروهای دولتی اظهار نظری نکرد. وزارت دفاع افغانستان نیز با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد نیروهای ارتش در استانهای هرات، قندهار، هلمند و تخار در حال پیشروی هستند. «فواد امان»، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به رسانه های محلی در این کشور گفت که نیروهای دولتی با حمایت نیروهای مردمی مناطقی را از وجود طالبان در این استانها پاکسازی کرده اند. منابع خبری از استان بامیان افغانستان هم اعلام کردند که شهرستان «تاله و برفک» در این استان امروز شنبه از وجود طالبان پاکسازی شد. روز گذشته حین درگیری در نواحی شهر هرات، دفتر سازمان ملل در این ولایت هدف حمله قرار گرفته که به گفته این سازمان، یک نفر کشته و چندین نفر زخمی شده‌اند. دفتر والی هرات شب گذشته اعلام کرد که نیروهای دولتی حمله طالبان را مهار کرده و این گروه از شهر متواری شده‌اند. دفتر والی هرات گفته است که براساس اطلاعات منابع موثق، حدود ۲۰۰ طالب کشته و یا زخمی شده اند. همزمان فواد امان؛ معاون سخنگوی وزارت دفاع ملی می‌گوید، نیروهای دولتی شهرستان گذره هرات را از طالبان پس گرفته‌اند.

منبع:ایرنا

جزایر حوار آتش تنش بحرین و قطر را شعله ور کرد

بحرین و قطر دهها سال است که بر سر مزرهای آبی از جمله حاکمیت بر جزایر «حوار»، «الزبارة»، «جنان»، «فشت الدیبل » و منطقة «جرادة» در حاشیه جنوبی خلیج فارس با یکدیگر اختلاف دارند.  دو کشور در سال ۲۰۰۱ با حکم نهایی دیوان بین المللی دادگستری برای پایان دادن به اختلاف‌ها قانع شدند، زیرا این دیوان به حاکمیت منامه بر جزایر «حوار» و منطقه «جراده» و حاکمیت دوحه بر جزایر «الزبارة»، «جنان» و «فشت الدیبل» رای داد.    اما تقریباً پس از گذشت ۲۰ سال از آن حکم، اختلاف‌های دو کشور بر سر جزایر و مناطق یاد شده از سرگرفته شده است و منامه، دوحه را به طرح ادعاهای جدید درباره حق حاکمیت بر جزایر «حوار» متهم کرده است. پایگاه اطلاع رسانی «ارم نیوز» امارات امروز (شنبه) در این باره نوشت که «خالد بن احمد آل خلیفه» مشاور شاه بحرین به ادعاهای قطر درباره حق حاکمیت بر جزایر حوار پاسخ داده است.  این سیاستمدار و دیپلمات بحرینی در توئیتی نوشت که هرکس امروز آمده، دیروز نبود، [جزیره ] «حوار» و «الزبره» برای مردم بحرین است و مردم ما حقوقی در آن‌ها دارند که از دست نخواهد رفت. وی که در گذشته حدود ۱۵ سال در مقام وزیر خارجه بحرین بود، در توئیت خود افزود: ما ۸۳ سند جعلی داریم که شما می‌خواهید [ با آن‌ها ] ادعا کنید، اما دادگاه بین‌المللی دادگستری حکم به بحرینی بودن «حوار» داد و [ بر اساس این حکم ] «الزباره» برای مردم آن که بحرینی هستند، باقی ماند و حقوق آن‌ها هر چقدر هم که طول بکشد ضایع نخواهد شد.  این دیپلمات بحرینی از طریق این توییت به کمپین مشابهی پاسخ داد که در آن بسیاری از قطری‌ها با نوشتن «هشتگ # گفت و گوی قطری»  خواستار سلب حق حاکمیت بحرین بر جزیره «حوار» و پذیرفتن سیطره کشورشان بر این جزیره شده‌اند. قطری‌های شرکت کننده در این کمپین از جمله اعضای خانواده «آل ثانی» حاکم قطر، خواستار این بودند که جزیره «حوار» تحت حاکمیت کشورشان باشد و در همین حال، پاسخ «شیخ خالد بن احمد» مشاور شاه بحرین دارای ظرفیت رسمی است و در آن خواهان حقوق بحرین در جزیره «الزباره»  (تحت حاکمیت قطر) شد. در این پیوند اظهارات «شاهین السلیطی» سرتیپ بازنشسته اطلاعات قطر در کمپین مطالبه حاکمیت کشورش بر جزیره حوار قابل توجه بود. وی گفت: «حوار» قطر دیر یا زود باز می‌گردد... با خوبی یا به زور.  مریم «آل ثانی» از خانواده حاکم قطر و «حسن حمود» نویسنده قطری نیز در این کمپین شرکت کردند و آرزو کردند که یکی از اهداف مجلس شورای آینده، بازگشت «حوار» به قطر باشد. از سوی دیگر، بسیاری از بحرینی‌ها به این اتهامات پاسخ دادند و با هشتگ «# حوار _ بحرینی»  تصاویری از اسناد و مدارک سازمان ملل متحد که از حق حاکمیت کشورشان بر جزیره یاد شده حمایت می‌کند را منتشر کردند. آنها اسناد قطر را جعلی می‌خوانند.  بحرین یکی از چهار کشوری بود که همراه با عربستان، امارات و مصر از ۱۵ خرداد ماه سال ۱۳۹۶ روابط خود را با قطر قطع کرد.  این چهار کشور عربی از همان زمان با وارد کردن اتهامات فراوان به دوحه روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع و این کشور را به صورت زمینی، دریایی و هوایی تحت محاصره قرار دادند. دوحه نیز با رد اتهامات وارده از سوی همسایگان عرب خود و مصر، آن‌ها را به تلاش برای دست‌اندازی به حاکمیت قطر و تسلط بر منابع آن متهم کرد.  چهل و یکمین نشست شورای همکاری خلیج فارس در دی سال ۱۳۹۹ در شهر «العُلا» عربستان با هدف آشتی بین قطر و چهار کشور عربستان، بحرین، امارات و مصر برگزار شد و پس از آن، کشورهای یاد شده با صدور اعلامیه‌ای اختلاف با دوحه را پایان یافته دانستند و روابط خود با قطر را از سر گرفتند. ناظران سیاسی منطقه در همان زمان اظهارنظر کردند که هرچند توافق‌نامه رفع تحریم‌های قطر میان چهار کشور تحریم کننده این کشور یعنی عربستان، امارات، بحرین و مصر امضا شد، اما سایه درگیری‌ها و اختلافات میان طرف‌ها همچنان پابرجا است.

منبع:ایرنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha