جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
سنایی راد

حوزه/ سنایی راد با اظهار تاسف از سهم خواهی برخی افراد از دولت سیزدهم، گفت: ۱۰ کمیته برای نوشتن طرح تحول در سال اول دولت تشکیل شده که در این میان عرصه اقتصادی و فعال کردن بخش مسکن در اولویت است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، سردار رسول سنایی‌راد، معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا در جمع اساتید و نخبگان بسیجی حوزه علمیه اصفهان با اشاره به این که دولت سیزدهم، دولتی است که با فرصت ها، مزیت ها و چالش هایی رو به رو است، اظهار کرد: تایید رهبر انقلاب و امید مردم نسبت به این دولت از جمله این مزیت ها است، همچنان که دشمن در قصه خوزستان با همه تلاش، سعی کرد جرقه ای برای آشوب در کشور رقم بزند، اما چون در دل مردم امیدی شکل گرفته، موفق نشد.

وی افزود: برهمین اساس در پیشبرد برخی سیاست ها، دست رئیس جمهور بازتر خواهد بود و علاوه بر این، نیروهای سیاسی جبهه انقلاب حاضر به همکاری با رئیس جمهور منتخب می باشند که این نیز یک مزیت است.

سنایی راد با اظهار تاسف از سهم خواهی برخی افراد از دولت سیزدهم، آمادگی همه نیروهای سیاسی و ظرفیت های ملی برای همکاری با رئیس جمهور منتخب را یک مزیت مهم دانست و گفت: این ظرفیت ها آماده است تا به ظرفیت های دولت برای حل مشکلات وصل شود و از آنجایی که رئیس جمهور در بین مردم و هم چنین در دستگاه قضا سابقه داشته، درد واقعی مردم را بهتر می فهمد و گلوگاه های فساد را می داند.

وی اضافه کرد: هم اکنون ۱۰ کمیته برای نوشتن طرح تحول در سال اول دولت تشکیل شده که در این میان عرصه اقتصادی و فعال کردن بخش مسکن در اولویت است.

معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا با تاکید بر لزوم بکارگیری افراد با شهامت، پاکدست و بی طمع در مبارزه با فساد تصریح کرد: واقعیت این است که مردم از فساد گله مندند و این مسئله با شعار عدالت مغایرت دارد، در حالی که حکومت شیعی تشکیل دادیم، اما متاسفانه عدالت در توصیف راحت و در عمل سخت است، اما اجرای آن اولویت دارد و شدنی است و می تواند در مردم تولید امید کند و اعتماد را به جامعه برگرداند.

افزایش حقوق ها بدون پشتوانه مالی از چالش های پیش روی دولت سیزدهم

وی با اشاره به معضل آب در خوزستان و وقایع رخ داده پیرامون این مسئله عنوان کرد: برای اعتمادسازی باید مبارزه با فساد و تبعیض را جدی بگیریم و این یکی از اولویت های سه گانه دولت رئیسی است.

سنایی راد همچنین یکی از چالش‌های پیش روی دولت سیزدهم را افزایش حقوق بازنشستگان در دولت دوازدهم بدون منابع مشخص بیان کرد و ادامه داد: بسیاری از مسئولین در همین چند ماه، هیئت علمی شدند و جالب است افزایش حقوق هم داشتند که یعنی برای دولت بعد هزینه تراشی شده است.

وی به مسئله قطعی برق در ماه های اخیر نیز پرداخت و افزود: در موضوع قطعی برق نیز بین مصرف و تولید، ۱۰ تا ۱۵ هزار مگاوات فاصله وجود دارد، چرا که کم آبی موجب شد نیروگاه های آبی فعال نشده و نیروگاه هایی که از مدار خارج شند  قرار بود در بهار اورهال گردند، که این اتفاق رخ نداد.

وی خاطر نشان کرد: باید بین مردم رفته و مردم را به صرفه جویی تشویق کرد، چرا که کافی است در مصرف خانگی۱۵ تا ۱۶ درصد صرفه جویی صورت پذیرد تا خاموشی ها برطرف شود.

کاهش گزینه های روی میز آمریکایی ها در قبال ایران

معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا، تشکیل کابینه ای توانمند از جنس افرادی چون شهید احمد کاظمی و شهید قاسم سلیمانی را در شرایط فعلی مهم ارزیابی کرد و افزود: باید افراد لایق، کاردان و متعهد پای کار بیایند و اینجا است که چالش ها شروع می شود.

وی اضافه کرد: در نوع برخورد با سیاست خارجی نیز رئیس جمهور با این مزیت که گزینه های روی میز آمریکایی ها محدود شده مواجه است، همچنان که دیده شد در مرحله انتقال قدرت نیز چه اتفاقی در آمریکا افتاد و اینها مزیت هایی برای دولت رییسی است براین اساس آمریکایی ها اکنون برای ادامه مذاکره التماس می کنند.

سنایی راد به برخی از گزینه های دولت رئیسی برای پست وزیر امور خارجه نیز اشاره کرد و گفت: وزیر امور خارجه باید فضای واقعی تعاملات را درک کرده باشد.

وی با تاکید بر مشروعیت بخشی به تصمیمات دولت به خصوص در بین نیروهای متدین حامی دولت سیزدهم اشاره و تصریح کرد: امیدواریم اتفاقی که می افتد منجر به افزایش اعتماد، امید و رضایتمندی مردم شده که لازمه آن استفاده از همه نیروها و توانمندی ها است..

منابع مالی طالبان را عربستان تامین و هدایت و راهبری را انگلیس و آمریکا انجام می دادند

معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا، هم افزایی و یکپارچگی سه قوه را یکی از مزیت های این دولت دانست و گفت: البته مجلس باید استقلال خود را حفظ کند و یک هماهنگی و تفکیک داشته باشد.

سنایی راد در پاسخ به سؤالی در خصوص تحولات افغانستان و خروج نیروهای آمریکایی از این کشور اظهار کرد: با خروج آمریکایی ها از افغانستان، نیروهای طالبان پیشروی سریعی داشتند و این پیشروی در عرضه نظامی مشهود بوده است و اکنون حدود ۷۰ درصد از خاک افغانستان را در دست دارند که البته مراکز استان ها در اختیار این گروه نمی باشد.

وی به تبیین پیشینیه قومی و طایفه ای گروه طالبان پرداخت و افزود: عربستان، منابع مالی طالبان را تامین می کرد و هدایت و راهبری را انگلیس و آمریکا انجام می دادند، اما از مقطعی کار از دست آنها خارج می شود و از آنجا که پیکره طالبان چند لایه است قابل مدیریت نبودند.

وی اضافه کرد: آمریکایی ها بعد از بیست سال ناچار هستند عقب نشینی کنند و این عقب نشینی مورد تایید جمهوری خواهان و دموکرات ها نیز می باشد، چرا که ادامه حضور آنها تنها هزینه است و خود نیز می گویند بیش از ۴ هزار نفر کشته و ۱۰ ها هزار نفر مجروح داده اند.

تبدیل طالبان به قدرت مطلق در افغانستان خطرناک است

وی، تجربه اندوزی از وقایع گذشته، عمل گرایی در هسته اصلی طالبان کنونی و بیگانه ستیزی این گروه را از عوامل پیشروی آن عنوان کرد و افزود: البته این گروه وجاهت بین المللی ندارد و اکنون دنیا دولت اشرف را به رسمیت می شناسد، لذا با یک قضیه پیچیده مواجه هستیم.

سنایی راد، تبدیل طالبان به قدرت مطلق در افغانستان را خطرناک بیان کرد و ادامه داد: در شرایط حاضر سناریوی مطلوب این است که در همین دولت شریک شوند و نظام فعلی را حفظ کنند که این بهترین گزینه است، لذا اینجا باید مدیریت انجام شود و گفت و گوی افغان- افغان صورت گیرد و روس ها و چینی ها نیز در این قضیه با ما همراه هستند.

وی، بنیان های ایدئولوژیکی و کمک های پاکستان، عربستان و امارات را از ریشه های قدرت طالبان در افغانستان دانست و گفت: پاکستان نیز می خواهد در افغانستان قدرت نفوذ داشته باشد، لذا اگر افغانستان را داشته باشد، می تواند در رقابت، نفت و گاز رایگان به جیب بزند و علاوه بر این ترکیه نیز از طرف آمریکایی ها مامور است که به دنبال توسعه قدرت در این کشور باشد و به هر حال پیچیدگی هایی در این باره وجود دارد.

انتهای پیام/

آمریکایی ها برای ادامه مذاکره التماس می کنند/  مزیت ها و چالش های دولت سیزدهم

آمریکایی ها برای ادامه مذاکره التماس می کنند/  مزیت ها و چالش های دولت سیزدهم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha