شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
سفارت ایران در کابل

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

ایندپندنت پنهان کاری آمریکا را فاش کرد

خدیجه جنگیز نامزد جمال خاشقجی گفت، مقامات آمریکا درباره جنایت قتل نامزدش شفاف عمل نکردند و حقایق را پنهان کردند. خدیجه جنگیز گفت: اگر دولت آمریکا آنچه از جزئیات قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی می‌داند را افشا نکند، نشان خواهد داد که ارزش‌های آمریکا و همه کشورهای پیشرو پوچ و بی‌ارزش هستند. او اضافه کرد: دولت آمریکا باید تمام اطلاعاتی که درباره قتل جمال می‌داند، اعلام کند تا واقعیت مشخص شود. هیچ دلیلی برای پنهان کردن این واقعیات وجود ندارد. پیشتر در گزارش سازمان اطلاعات آمریکا آمده بود، محمد بن سلمان ولیعهد سعودی آمر قتل جمال خاشقجی بوده است. جنگیز در بیانیه‌ای برای روزنامه ایندیپندنت نوشت: آمریکا باید مسیر مواخذه و بازخواست جنایتکاران اصلی و عوامل مهم قتل را هدایت کند اگر این کار را نکند در واقع اجازه داده این فاجعه بار دیگر تکرار شود و به همه نشان خواهد داد که ارزش‌های آمریکا و تمام کشورهای پیشرو توخالی و بی‌ارزش هستند. او در پایان گفت: اکنون باید همه متحد شویم تا عدالت را برای جمال تحقق ببخشیم. دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا طی امسال تاکید کرده بود، ارزیایی آن نشان می‌دهد محمد بن سلمان با قتل خاشقجی موافقت کرده بود و ده‌ها مزدور سعودی قبل از تکه تکه کردن بدن خاشقجی در سال ۲۰۱۸ در ترور خاشقجی در داخل کنسولگری عربستان در استانبول دست داشتند. فعالان می‌گویند، آمریکا در انتشار آنچه از جنایت می‌داند، شکست خورد؛ جنایتی که در حق خاشقجی ۵۷ ساله که مقیم آمریکا بود، روی داد.

منبع:ایسنا

رویان در نقشه جهانی ثبت شد

مرتضی ضرابی اظهار کرد: در دنیا ۸۰۰ هزار نمونه در ۱۲۰ بانک عمومی خون بند ناف و هفت میلیون در بانک‌های خصوصی و خانوادگی، ذخیره سازی شده است که از این تعداد ۴۰ هزار نمونه مورد پیوند قرار گرفت، بیشترین کاربرد سلول‌های بنیادی بند ناف در بیماری‌های خونی است. وی در خصوص درمان کرونا با استفاده از سلول‌های بنیادی، یادآور شد: از ابتدای شیوع پاندمی کرونا در کشور، کارآزمایی بالینی با همکاری بیمارستان‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی و تهران آغاز شد و فاز صفر و یک آن به اتمام رسید و در این زمینه، بیماران مختلفی تحت پیوند سلول‌های بند ناف و مغز استخوان قرار گرفته اند و هم اکنون در حال بررسی نتایج هستیم. ضرابی با اشاره به ذخیره‌سازی ۱۵۰ هزار نمونه خون بند ناف در کشور عنوان کرد: بانک خون سلول‌های بنیادی خون بند ناف رویان به عنوان بزرگترین بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف شناخته می‌شود و امروزه حوزه پزشکی نشان داد خون بند ناف نمی‌توان زباله اطلاق کرد، بلکه ثروت نهفته‌ای است که کاربردهای مختلفی در حوزه پزشکی دارد. مدیرعامل بانک خون بند ناف رویان درباره ذخیره سازی نمونه‌های خون بند ناف در کشور گفت: یک و نیم تا ۲ درصد زایمان‌های کشور، نمونه‌های خون بند ناف خود را ذخیره سازی می‌کنند، در حالی که در دنیا میزان این ذخیره‌سازی زیر یک درصد است، استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان و فارس جزو استان‌های دارای بیشترین نمونه‌های خون بند ناف در بانک رویان هستند، با وجود همه محدودیت‌ها به واسطه تحریم‌های ظالمانه توانستیم در کنار کشورهای مختلف، دانش فنی ذخیره سازی را کسب کنیم و ذخیره سلولی در کشور داشته باشیم. ضرابی اضافه کرد: نمونه بند ناف جمع‌آوری به بانک خون سلول‌های بنیادی انتقال داده می‌شود و در تانگ‌های ذخیره نیتروژن قابل ذخیره سازی است تانگهای ذخیره سلول‌های بنیادی در کشور فراهم شود از سراسر کشور دفاتر ذخیره سازی و ۲ دفتر خارج کشور در عراق و عمان وجود دارد نمونه از خارج به کشور جهت نگهداری انتقال داده می‌شود. ضرابی گفت: بانک خون بند ناف، عمومی و خصوصی است که در بانک خون تاکنون ۱۵۰ هزار نمونه خون بند ناف ذخیره در این بانک‌ها وجود دارد که بزرگترین ظرفیت بند خون در خاوریانه بوده که در کشور فراهم شده است. وی با اشاره به اینکه اقدامات عملی برای کارآزمایی بالینی فلج مغزی را شروع کرده‌ایم، گفت: قصد داریم کارآزمایی بالینی را در مورد بیماری‌های اوتیسم، SMA، ناهنجاری قلبی نوزادی و آرتروز با همکاری مراکز دانشگاهی انجام دهیم. وی خاطرنشان کرد: هزینه نگهداری خون بند ناف در کشور ۲۰۰ تا ۲۵۰ تومان به صورت سالانه است هزینه به نحوی مدیریت می‌شود که برای عموم مردم استفاده شود و تاکنون کسی به دلیل عدم پرداخت هزینه از دریافت خدمات محروم نمانده است. ضرابی در خصوص تلاش‌های ایران در زمینه کارآزمایی بالینی تاکید کرد: درمان فلج مغزی با همکاری مرکز طبی کودکان روی ۱۲۰ کودک مبتلا به فلج مغزی که بین رنج سنی ۴ تا ۱۴ سال آغاز شده است و تزریق نخست انجام و نتایج مثبتی حاصل شده اما با توجه به اینکه در شرایط کرونایی قرار داریم، این طرح ادامه نیافت و امید است با فروکش کردن این بیماری، روند آن ادامه یابد.

منبع:مهر

سفارت ایران در کابل چراغ هشدار را روشن کرد

سفارت کشورمان در کابل هشدار داده است که به دلیل وضعیت وخیم امنیتی افغانستان تا اطلاع ثانوی از هرگونه سفر به افغانستان خودداری کنید. متن کامل اطلاعیه به شرح ذیل است: اطلاعیه برای اتباع جمهوری اسلامی ایران به اطلاع کلیه هموطنان عزیز می‌رساند، با توجه به تشدید مخاطرات امنیتی در افغانستان تا اطلاع ثانوی از هرگونه سفر به این کشور خودداری نمایند. چنانچه بر حسب ضرورت نیاز به سفر اضطراری به افغانستان است، می‌توانند با هماهنگی قبلی با سفارت، در مدت زمان محدود و با اطمینان از وجود پرواز برگشت، صرفا به شهر کابل سفر نمایند. همچنین به اتباع جمهوری اسلامی ایران که در شهرها و مناطق افغانستان، به استثنای شهر کابل، ساکن و مشغول کار و فعالیت هستند، توصیه می‌گردد هرچه سریعتر خاک افغانستان را ترک نمایند.

منبع:تسنیم

والیبال ایران در سرزمین آفتاب غروب کرد

دیدار تیم های ملی والیبال ایران و ژاپن به عنوان آخرین دیدار مرحله مقدماتی بعدازظهر امروز یکشنبه برگزار شد که طی آن ملی پوشان کشورمان با نتیجه ۲ بر ۳ مغلوب میزبان المپیک شدند و از دور مسابقات کنار رفتند. تیم های ایران و ژاپن در شرایطی به مصاف هم رفتند که تکلیف دیگر تیم های صعود کننده مشخص شده بود و برنده دیدار این دو تیم عنوان سوم گروه را به خود اختصاص می داد و به جمع تیم های صعودکننده اضافه می شد. ترکیب ایران از منطقه یک تا شش: میلاد عبادی‌پور، علی‌اصغر مجرد، امیر غفور، میثم صالحی، سیدمحمد موسوی، سعید معروف لیبرو: مهدی مرندی - آرمان صالحی. در ست اول دو تیم امتیازات را نزدیک بهم پیش بردند و رقابت نزدیکی داشتند اما در امتیازات پایانی این ژاپنی ها بودند که با اشتباهات کمتری کار را پیش بردند و در نهایت ست اول را ۲۴ بر ۲۱ به سود خود خاتمه دادند. در دست دوم بازهم شرایط برای دو تیم کاملا برابر و با یک امتیاز فاصله پیش رفت که در برخی لحظات ژاپن پیش بود اما در امتیاز ۱۶ این ایران بود که در زدن سرویس و دفاع بهتر عمل کرد و با دو امتیاز اختلاف پیش افتاد تا ژاپنی ها ناچار به گرفتن وقت استراحت شوند. در ادامه خوش شانسی هم به کمک ایران آمد و ضربه کاظمی در برخورد با دست دفاع حریف هر چند به بیرون رفت اما به امتیاز برای ایران تبدیل شد تا اختلاف به سه امتیاز برسد اما حریف دست بردار نبود و برای رسیدن به ایران تلاش زیادی کرد. با این حال ملی پوشان کشورمان ۲۲ بر ۱۸ از حریف پیشی گرفتند و در نهایت ست دوم را با دفاع روی تور عالی و به حداقل رساندن اشتباهات با نتیجه ۲۵ بر ۲۰ به سود خود خاتمه دادند تا دو تیم در ست شماری به عدد یک برسند. ملی پوشان ایران که از پیروزی در ست دوم روحیه و انرژی خوبی گرفته بودند در شروع ست سوم برتری را آغاز کردند و ۱۰ بر ۷ هم از حریف پیش افتادند. اما در ادامه ژاپنی ها توانستند با مهار چند توپ «مرده» به بازی برگردند و ۱۶ بر ۱۴ از ایران پیش بیفتند تا الکنو ناچار به گرفتن وقت استراحتی فنی شود. در ادامه ژاپنی ها بازهم پیش افتادند اما در امتیاز ۲۰ دو تیم مساوی شدند و رقابت نزدیک آنها ادامه داشت و در امتیاز ۲۴ هم مساوی پیش رفتند و این روند تا امتیاز ۲۹ ادامه داشت اما ملی پوشان ایران توانستند با عملکردی بهتر ۳۱ بر ۲۹ این ست را از حریف ببرند. ست چهارم با برتری ژاپنی ها همراه شد و این تیم تلاش زیادی کرد تا فاصله اش با ایران را زیاد کند که در اکثر لحظات به هدفش رسید و تا امتیاز ۱۷ بر ۱۴ هم از شاگردان الکنو پیشی گرفت. در مقابل ملی پوشان کشورمان هم تلاش کردند اختلاف را کم کنند و اجازه ندهند کار به ست پنجم کشیده شود. ملی پوشان ایران که پنج امتیاز از حریف عقب افتادند توانستند در امتیاز ۲۰ به ژاپن برسند اما در ادامه ژاپنی ها اختلاف امتیاز را بیشتر کردند و در نهایت ۲۵ بر ۲۲ این ست را به سود خود خاتمه دادند تا کار به ست پنجم کشیده شود. در ست پنجم ایران امتیازات ابتدایی را از دست داد و هر چند توانست در امتیازات پایانی اختلاف را کم کند اما در نهایت ۱۵ بر ۱۳ مغلوب ژاپن شد و از دور مسابقات کنار رفت.

منبع:خبرنگاران جوان

روحانی و کابینه با پاستور خداحافظی کردند

دولت دوازدهم امروز آخرین جلسه خود به ریاست حجت‌الاسلام حسن روحانی را به پایان برد و با گرفتن عکس یادگاری پایان دوازدهمین دولت جمهوری اسلامی را رقم زد و روز سه‌شنبه آقای روحانی بعد از 8 سال با مسند ریاست‌جمهوری خداحافظی می‌کند. حسن روحانی در سال 92 پیش از روی کار آمدن وعده‌های اقتصادی متنوعی داده بود؛  از افزایش حقوق کارگران براساس نرخ تورم تا بی نیاز کردن مردم از یارانه 45 هزار تومانی، از نجات اقتصاد و احیای اخلاق تا بازگرداندن پاسپورت ایرانی به جایگاه خود و... . اینها عبارات پربسامد روحانی در تبلیغات انتخاباتی بود؛ با این وجود حالا بعد از ترک پاستور آمار و ارقام‌ رسمی نشان می‌دهد که وی نه تنها وعده‌های خود را عملی نکرده بلکه در شرایطی نهاد  ریاست‌جمهوری را به آیت‌الله رئیسی واگذار می‌کند که کشور در شرایطی به‌مراتب بدتر از سال 92 قرار دارد. گذشته از تنزل جایگاه ایران در عرصه دیپلماسی و شاخص‌های فرهنگی و اجتماعی، تنها شاخص های اقتصادی بیانگر شرایط کشور است. برای مثال، روحانی زمانی دولت را تحویل گرفت که تورم کشور در بدترین حالت آن 30 درصد بود اما اکنون نرخ تورم دربدترین شرایط در 60 سال گذشته رقم 44درصد را نشان می‌دهد و برخی کالاها و اقلام مصرفی رشدی 700درصدی را تجربه کرده است. در حوزه ساخت و ساز مسکن که یکی از ضروریات کشور است، به گفته شخص روحانی در سال گذشته "متوسط قیمت اجاره هر متر آپارتمان در تهران رشدی حدوداً دومیلیون تومانی داشت..." که البته از سال گذشته تاکنون این  شرایط بدتر  هم شده و علاوه بر کاهش 50درصدی ساخت و ساز، قیمت مسکن رشد بیش از 100 درصدی را نشان می‌دهد. یکی دیگر از عرصه‌های اقتصادی هم که در یک سال گذشته موجب سردرگمی و از دست رفتن سرمایه‌های بخش قابل توجهی از جامعه شد، مسئله بورس و بازار سرمایه بود. در حالی که مقامات دولتی در یکی دو سال گذشته با تشویق مردم به سرمایه‌گذاری در بورس،  موجی از ورود سرمایه ها به این بازار را رقم زدند اما نزولی شدن یکباره شاخص کل بورس در میانه های سال 99 و خروج یک شبه نقدینگی که عموما از سوی شرکت های دولتی صورت گرفت، موجب شد تا بسیاری از مردم بویژه دهک های پایین جامعه، اندک سرمایه های نقدی خود را که بعضاً با گرفتن قرض و یا فروش وسیله نقلیه خود به بازار سرمایه تزریق کرده بودند، از دست رفته ببینند.  دولت روحانی با وعده انجام مذاکرات و ارتباط با کشورهای خارجی توانست آراء مردم را جلب کند اما با گذشت زمان و خروج آمریکا از برجام و عمل نکردن کشورهای خارجی به تعهدات خود، وعده سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی محقق نشد و تنها در سالهای ابتدایی این دولت شاهد رفت و آمد هیئت‌های تجاری به ایران بودیم اما از ورود سرمایه خبری نبود و در سرمایه گذاری شاهد رشد منفی 6 درصد هستیم و مجموع رشد اقتصادی در 8 سال گذشته نزدیک به صفر بوده است! یکی دیگر از وعده‌های روحانی در سال 92 داشتن برنامه‌ جدی برای اشتغال بود: "من جدی ترین برنامه اقتصادی‌ام در ماه‌های اول حل معضل اشتغال است؛ مخصوصا برای آنهایی که تحصیل کرده دانشگاه‌ها هستند و وقتی این مشکل حل شد خود به خود ما می‌توانیم دانشجویان تحصیلکرده خارج از کشور را هم به داخل کشور جذب کنیم و استفاده بکنیم." با این وجود نرخ رسمی بیکاری در کشور 8.8 درصد است و در یکی دو سال گذشته شاهد افزایش تجمعات کارگری و اعتراضات شغلی و تعطیلی کارخانجات بودیم. این آمار نشان می‌دهد که دولت آقای روحانی لااقل در عرصه اقتصادی نه تنها به وعده‌های خود عمل نکرد بلکه در شرایطی دولت را به شخص دیگری تحویل می‌دهد که اوضاع اقتصادی به‌مراتب از سال 92 سخت‌تر است.

منبع:تسنیم

وزارت خارجه حکم ضد بانکی دادگاه عالی کیفری بحرین را محکوم کرد

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سئوالی در باره اقدام دادگاه عالی کیفری بحرین علیه بانک مرکزی و چند بانک دیگر کشورمان وجریمه آنها به اتهامات واهی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران قویاً اقدمات نسبت داده شده به بانک مرکزی و بانک های ایرانی در بحرین را رد می کند. سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: فرآیند قضایی طی شده در محاکم بحرین علیه بانک مرکزی و اشخاص و بانکهای ایرانی آنقدر مخدوش است که ما غیر از برخی منابع رسانه ای، هیچ منبع رسمی و موثقی جهت اطلاع از جزئیات پرونده ها نداریم. بنابراین هرگونه اعلام نظر در این خصوص بر اساس اخبار منتشرشده در رسانه ها صورت می گیرد. خطیب زاده تاکید کرد: هدف کلی از طرح این پرونده ها و ایراد اتهامات و ادعاهای بی اساس علیه بانک مرکزی و بانکهای صادرات و ملی و برخی مدیران این بانکها، مبتنی بر انگیزه های سیاسی و فاقد هرگونه ارزش حقوقی است. سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه افزود: ظاهراً دادگاه بحرین در این پرونده ها صرفاً مجری اوامر و تصمیمات دستگاه های سیاسی و امنیتی بحرین است و همچنین این پرونده ها فاقد استانداردهای قضایی مربوط به دادرسی عادلانه و رسیدگی منصفانه بوده و طرف های ایرانی از حقوق اولیه خود محروم و فرایند قضایی طی شده نیز غیر شفاف و مخدوش بوده است. خطیب زاده طرح این اتهامات کیفری واهی، و رسیدگی به آنها و صدور رأی در این پرونده ها را از نظر جمهوری اسلامی ایران فاقد وجاهت قانونی و موجب مسئولیت دولت بحرین دانست و خاطر نشان ساخت :بدیهی است جمهوری اسلامی ایران حق استفاده از تمامی ابزارهای ملی و بین المللی برای مقابله با اینگونه اقدامات بحرین را محفوظ می داند و در دفاع از منافع و حقوق حقه اتباع خود کوتاه نخواهد آمد.

منبع:تسنیم

کتاب‌های کودک و نوجوان ریزش کردند

بر اساس آمارهای نشر موجود در خانه کتاب در تیرماه سال جاری هشت هزار و 448 عنوان کتاب منتشر شده است که از این میان شش هزار و 179 عنوان ترجمه بوده است. ناشران تهرانی  شش هزار و 51 عنوان و ناشران شهرستانی دو هزار و 397 عنوان کتاب منتشر کرده‌اند،‌ شمار کتاب‌های چاپ اول پنج هزار و  319 عنوان و تجدید چاپی‌ها سه هزار و 129 عنوان بوده است. متوسط شمارگان اعلامی از سوی ناشران در تیرماه هزار نسخه بوده است. امروز دیگر روشن است که شمارگان اعلامی از سوی ناشران با شمارگان اصلی کتاب مغایر است. متوسط قیمت کتاب در تیرماه سال جاری نیز 54 هزار و 600 تومان بوده است. اما نکته جالب توجه در  آمار نشر تیرماه افزایش تعداد عناوین کتاب‌های کمک آموزشی است،‌ کتاب‌های این حوزه با هزار و 449 عنوان در رده نخست قرار دارند. ادبیات، پس از آن با هزار و 425 عنوان و علوم عملی با 1210 عنوان در رده‌های بعدی قرار دارند. دیگر نکته قابل توجه در آمار نشر کاهش 50 درصدی تعداد عناوین در تیرماه در مقایسه با خرداد است‌، در حالیکه خرداد گذشته 1500 عنوان کتاب کودک و نوجوان منتشر شده است،‌ در تیرماه این رقم به نصف کاهش پیدا کرده و با 809 عنوان که 365 عنوان تالیفی و 444 عنوان ترجمه هستند،‌ خودنمایی می‌کند. آمارها نشان می‌دهد که وضعیت نگران‌کننده روند رو به فزونی کتاب‌های ترجمه‌ای نسبت به تألیفی در حوزه کودک و نوجوان ادامه دارد. شمار کتاب‌های چاپ اول حوزه کودک و نوجوان 371 عنوان و تجدید چاپی‌ها 400 عنوان است. غلبه تجدید چاپی‌ها بر چاپ اولی‌ها در حوزه کودک و نوجوان نشان از توجه ناشر به بازار و فروش بیشتر به جای تألیف آثار جدیدتر دارد. تولید محتوا در حوزه ادبیات کودک و نوجوان که گرایش بسیار به ترجمه وجود دارد،‌ در سال‌های اخیر کاهش نسبی پیدا کرده و کارشناسان حوزه را نگران کرده است. شمارگان کتاب‌های کودکان و نوجوانان در تیرماه 1500 نسخه بوده است و میانگین قیمت کتاب‌های کودک نوجوان نیز 32 هزار تومان بوده است که نسبت به ماه گذشته هزار تومان افزایش داشته است. این رقم در تیرماه سال گذشته 35 هزار تومان بوده است. که رشد 60 درصدی قیمت کتاب را نشان می‌دهد.

منبع:تسنیم

مرد «طلایی» ورزش ایران به تهران برگشت

جواد فروغی دارنده مدال طلای تپانچه بادی به همراه هانیه رستمیان، محسن نصر اصفهانی و علی دادگر سرپرست فدراسیون تیراندازی با استقبال مسئولان ورزشی و کادر درمان به میهن بازگشت. فروغی در نخستین روز رقابت‌های تیراندازی بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو علاوه بر رکوردشکنی، ایران را در ماده تپانچه ۱۰ متر صاحب مدال طلا کرد. در این مراسم مسئولان عالی رتبه کشور، مسئولان کمیته ملی المپیک، مهین فرهادی‌زاد معاون توسعه ورزش بانوان وزارت ورزش و جمعی از مسئولان و مدیران فدراسیون تیراندازی به همراه اعضای خانواده ورزشکاران حضور داشتند که با اهدای دسته گل از افتخار آفرینان کشورمان تقدیر به عمل آوردند.

منبع:مهر

آزمایش انسانی واکسن کرونای اسپانیا به حالت تعلیق درآمد

«آژانس داروها و تولیدات بهداشتی اسپانیا» (AEMPS) از عدم اعطای مجوز به واکسن داخلی این کشور (MVA-COVID-۱۹) تولید شده توسط «مرکز ملی بیوتکنولوژیک» (CNB-CSIC) و شرکت بیوفابری خبر داد. به گزارش نشریه ال موندو، به این ترتیب با رد تاییدیه، این نخستین نمونه از واکسن داخلی اسپانیا علیه ویروس کرونا به رغم آزمایش‌های پیشین در سه گونه جانوری، به مرحله آزمایش‌های بالینی انسانی نخواهد رسید. با تایید اثربخشی ۱۰۰ درصدی واکسن ضد کرونای اسپانیا روی حیوانات که بر پایه فناوری نوع ضعیف شده ویروس ساخته شده است، انتظار می‌رفت این واکسن در ژانویه گذشته (دی- بهمن) تاییدیه آژانس دارویی را دریافت کند. «ماریانو استبان» ویروس‌شناس و سرپرست گروه تحقیقاتی «مرکز ملی بیوتکنولوژیک» به ال موندو گفت، در حالی که خبر عدم تایید واکسن مورد نظر در رسانه‌ها منتشر شده اما به صورت رسمی چیزی به ایشان اعلام نشده است. به نوشته ال موندو، امتناع آژانس دارویی اسپانیا از آغاز مرحله آزمایش این واکسن بین داوطلبان به این دلیل است که شواهد کافی برای تضمین ایمنی واکسن در افراد سالم داوطلب ارائه نشده است. هر دو مرکز متصدی تولید واکسن داخلی اسپانیا اطمینان حاصل داده اند که کلیه پروتکل‌های معمول بین المللی در روند آزمایشات پیش بالینی واکسن رعایت شده است و بر اساس نتایج آنها از نظر ایمنی و اثربخشی، درخواست آزمایش مرحله بالینی در زمان مناسب ارائه شده است.  اسپانیا به عنوان یکی از کشورهای اروپایی که هنوز به واکسن بومی خود دست نیافته است،  از ۲۷ دسامبر ۲۰۲۰ (هفتم دی ماه ۱۳۹۹) برنامه واکسیناسیون سراسری علیه ویروس کرونا را آغاز کرده و تا این لحظه، واکسن فایزر مورد استفاده ترین واکسن در اتحادیه اروپا و این کشور بوده است. به نوشته روزنامه ال پائیس، تا کنون حدود ۲۷ میلیون اسپانیایی (۶۷ درصد جمعیت این کشور) دوزهای کامل (هر دو دوز) واکسن علیه ویروس کرونا را دریافت کرده و ۳۱ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر (۶۷ درصد جمعیت این کشور) نیز دوز نخست را تزریق کرده اند.  دولت اسپانیا در نظر دارد تا پایان تابستان، ۷۰ درصد جمعیت خود را علیه ویروس کرونا واکسینه کند.

منبع:ایرنا

سهم آمریکایی ها در گرمایش زمین خیره کننده شد

روزنامه گاردین نوشت: اولین تحلیل درباره ارزیابی هزینه اخلاقی انتشار گاز دی اکسید کربن نشان داد که انتشارگاز دی اکسید کربن از یک نیروگاه هسته ای با سوخت فسیلی احتمالا به مرگ بیش از ۹۰۰ نفر می شود. این تحقیق بر اساس میزان تخریب ناشی از انتشار گاز دی اکسید کربن از طریق ارزیابی آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا است و نشان می دهد که هر ۴ هزار و ۴۳۴  متریک تن دی اکسید کربن که  بیش از نرخ انتشار این گاز در سال ۲۰۲۰ به اتمسفر پمپاژ می شود، یک نفر در سطح جهان از حرارت بالا دچار مرگ زودهنگام خواهد شد. افزودن ۴ متریک تن از این گاز بیشتر بالاتر از سطح سال گذشته که ناشی از نیروگاه های زغال سنگ آمریکا است باعث از دست رفتن جان ۹۰۴ نفر تا پایان قرن خواهد شد.  اما جلوگیری از گرمایش زمین تا سال ۲۰۵۰ باعث نجات ۷۴ میلیون نفر در سراسر جهان در این قرن خواهد شد. همچنین آلودگی هوا ناشی از سوخت فسیلی به طور مستقیم باعث مرگ مردم شده است. تحقیقات فوریه دانشگاه هاروارد نشان داده که بیش از ۸ میلیون نفر در سطح جهان از تاثیرات آلودگی هوا بر سلامت بشر جان می بازند. این تحقیق همچنین نشان داد که سبک زندگی هر  ۲۵ برزیلی و  ۱۴۶ نیجریه ای می توانند باعث مرگ یک نفر شوند. موج جدید گرما  ماه گذشته جهان را در بر گرفت که از جمله گرمای قابل توجه و جنگل سوزی در شمال و غرب آمریکا بوده است. دانشمندان می گویند بحران آب و هوایی ناشی از انتشار گازی دی اکسید کربن موج گرما را شدیدتر و با تناوب بیشتری خواهد کرد.

منبع:ایرنا

«سفر قسطی» پرتقاضا شد

افزایش نرخ بلیت وسایل نقلیه عمومی، هزینه بنزین، هتل و دیگر خدمات سفر، متقاضیان سفرهای قسطی را افزایش داده است. تعداد وب‌سایت‌ها و آژانس‌هایی که خدمات قسطی سفر را عرضه می‌کنند درحال افزایش است. این شیوه سفر در گذشته نیز رواج داشته، اما به گفته آژانس‌داران در سال‌های اخیر به دنبال تورم و افزایش قیمت‌ها، متقاضی بیشتری داشته است. کیوان بیانی، یکی از آژانس‌دارانی که تورهای اقساطی به خارج از کشور اجرا می‌کند، به ایسنا می‌گوید: متقاضی سفرهای قسطی به‌ویژه به خارج از کشور بیشتر شده است که گرانی و کم‌توانی مردم، عامل اصلی ترویج این شیوه از سفر بوده است. او اضافه می‌کند: سفرهای قسطی در گذشته هم رواج داشته، اما حالا نمایان‌تر شده است، مخصوصا بعد از اصلاح قوانین چک که خیال طرفین را آسوده‌تر کرده است. سفرهای قسطی به خارج از کشور از زمانی که ارمنستان مجوز واکسیناسیون اتباع و گردشگران خارجی را صادر کرد، نمایان‌تر شده است؛ این مطلب را بیانی می‌گوید و می‌افزاید: روزهایی که سفر به ارمنستان اوج گرفت، خیلی‌ها برای سفر قسطی با آژانس‌ها تماس می‌گرفتند، ما چک می‌گرفتیم و خدمات سفر را عرضه می‌کردیم.  در آژانس‌های دیگر نیز سفر قسطی یک بسته ویژه دارد. اقساط از چهار ماه تا ۱۲ ماه تعیین می‌شود. بعضی از آژانس‌ها حتی وام سفر هم می‌دهند. یکی از همین آژانس‌داران به ایسنا می‌گوید که بسته ویژه سفرهای قسطی را از سال ۹۷ طراحی کرده است، از همان روزهایی که بلیت هواپیما، قطار و اتوبوس، نرخ ارز و عوارض خروج از کشور، گران شدند و توان اقتصادی مردم پایین‌تر آمد. خیلی‌ها که اتفاقا از قشر متوسط جامعه و یا دانشجو بودند و سالی یک بار سفر خارجی می‌رفتند، محدود شدند. همان قشر حالا سفر داخلی هم کمتر می‌توانند بروند. سفرهای قسطی نسخه‌ای بود که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با گرانی هزینه خدمات سفر و کاهش مسافران در همان سال ۹۷ پیچید. ابتدا قرار بود طرحی برای ارزان‌سازی سفر اجرا شود، مدتی بعد نام طرح را به «آسان‌سازی سفر» تغییر دادند، کمی بعدتر هم اعلام کردند منظورشان از این طرح‌ها، سفرهای قسطی بوده است. برخی کارشناسان این تئوری را ردشده و ناکارآمد می‌دانستند؛ چرا که معتقدند بدهکار کردن و زیر قرض و قسط بردن مردم برای سفر در شرایط معیشتی و اقتصادی موجود، فرمول درستی نیست و بهتر است نسخه‌های کشورهای دیگر که با تخصیص یارانه و بودجه‌های رفاهی به گروه‌های کم‌درآمد، کارگر و دانشجو سفر را ارزان کرده‌اند، دنبال شود. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی حتی تعدادی از آژانس‌های دولتی و وابسته را مأمور اجرای طرح سفرهای قسطی کرد. برخی از آن‌ها می‌گفتند در مسیرهای مثل مشهد و کیش این مدل خوب جواب داده است. اما طرحِ دولتی سفرهای قسطی با شیوع کرونا متوقف شد. علاوه بر این، از طرف کانون جهانگردی و اتومبیلرانی که یکی از شرکت‌های زیرمجموعه وزارت میراث فرهنگی و گردشگری به شمار می‌آید، در مهرماه ۹۹ درست در اوج کرونا، از توافق با یکی از بانک‌ها برای پرداخت ۲۰ میلیون وام سفر خبر داده شد که این طرح در روزهای کرونایی با واکنش‌های منفی مواجه شد و به نتیجه نرسید و متوقف شد.  سال ۹۸، پیش از همه‌گیری کرونا، چشم‌انداز اغلب آژانس‌داران این بود که مردم بیشتر به سفرهای قسطی و قیمت‌های لحظه آخری روی آورند و سفرهای داخلی به نسبت سفرهای خارجی رونق داشته باشد. با وجود این فرض، اما دست‌انداراکان سفر و حمل و نقل در آن سال که گرانی خدمات سفر هم بیشتر نمایان شده بود، مقاومت‌هایی را برای ارزان کردن هزینه خدمات و حتی تخفیف دادن نشان می‌دادند. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز به عنوان متولی سفر، تاکنون مدل و یا روشی موفق برای مدیریت سفر و هزینه‌های آن نداشته و در سطح کلان، رایزنی‌های آن برای سامان‌دهی هزینه‌های سفر، بی‌اثر بوده و بی‌نتیجه مانده است؛ نمونه بارز آن در سال‌های اخیر که پس از گرانی ناگهانی بلیت هواپیما و ریزش سفرهای هوایی، در نتیجه پیگیری‌های متولیان گردشگری، رییس‌جمهور به شرکت‌های هواپیمایی اخطار داد، اما تغییر و اصلاحی در قیمت‌ها رخ نداد، گرانی‌ای که تا امروز ادامه داشته و همچنان مسأله است. اینک با ادامه این روند و تغییر سلیقه مردم در سفر، بسیاری از آژانس‌داران، حذف سفر از سبد گروه بزرگی از جامعه را هشدار می‌دهند.

منبع:ایسنا

اسماعیل هنیه مجددا رهبر حماس شد

اسماعیل هنیه، مجددا به عنوان رهبر حماس انتخاب شد. دو تن از مقامات فلسطینی امروز اعلام کرده اند، در انتخابات جدید بین اعضای جنبش حماس، مجددا اسماعیل هنیه به عنوان رئیس دفتر سیاسی این جنبش انتخاب شده است. هنیه از سال ۲۰۱۷ رهبری حماس را بر عهده داشته است. وی پیش‌تر، از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۷، نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین بوده است و سال ۲۰۱۷ به عنوان رئیس دفتر حماس جانشین خالد مشعل شد.

منبع:خبرنگاران جوان

کارنامه اولیه داوطلبان کنکور 1400 منتشر شد

سازمان سنجش پس اعلام اسامی نفرات برتر کنکور، کارنامه اعلام نتایج همه داوطلبان مرحله اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ را منتشر کرد.داوطلبان برای مشاهده نتایج خود می‌توانند از سه روش وارد سامانه شوند و نتایج اولیه خود را در قالب کارنامه مشاهده کنند. داوطلبان در صورت هر گونه سؤال؛ لازم است حداکثر تا تاریخ ۲۰ مرداد از طریق سیستم اینترنتی درخواست خود را ارسال کنند. بدیهی است به درخواست‌هایی که پس از مهلت تعیین شده یا به روش‌های دیگر ارسال شود هیچگونه پاسخی داده نخواهد شد. سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: دفترچه انتخاب رشته کنکور از سه شنبه در سایت سازمان سنجش بارگذاری می شود. نفرات برتر هر یک از گروه‌های آزمایشی پنجگانه علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ به شرح ذیل اعلام می‌گردد. نفرات برتر گروه آزمایشی علوم انسانی: امیر مهدی زلفی از ابهر (رتبه اول)؛ جواد عبدیائی از شمیرانات (رتبه دوم)؛ محمد جواد مهدیان از شاهین شهر و میمه (رتبه سوم) نفرات برتر گروه آزمایشی تجربی: نیما ابوالحسنی از تبریز (رتبه اول)؛ پارسا فتحی از اردبیل (رتبه دوم)؛ عرفان کرپه از بندر ترکمن (رتبه سوم) نفرات برتر گروه آزمایشی زبان‌های خارجی: امیرحسین زرندی از خوی (رتبه اول)؛ سحر درودگر از تربت حیدریه (رتبه دوم)؛ آرتین معتبری از تهران (رتبه سوم) نفرات برتر گروه آزمایشی هنر: سید سپهر فرندی از زنجان (رتبه اول)؛ بهنود امیری از البرز (رتبه دوم)؛ پریا الستی از تهران (رتبه سوم) نفرات برتر آزمایشی گروه ریاضی و فنی: محمد پیام تائبی (نفر اول از تهران)، محمد شایان شعبانی (نفر دوم از رفسنجان)، محمد اسماعیلی (نفر سوم از اراک)

منبع:شبکه خبر

دکتر نمکی به رهبر معظم انقلاب نامه زد

وزیر بهداشت در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب برای تعطیلی دو هفته‌ای نوشت: شاید دو هفته تعطیلی جدی و ایستادگی و به کارگیری نیروهای نظامی و انتظامی و برخورد محکم با شکستن پروتکل‌ها بتواند تا حد قابل توجهی از چرخش ویروس و بار بیمارستان‌ها و فشار نفس‌گیر بر همکاران ما بکاهد. دکتر کیانوش جهانپور مدیر کل روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تایید این نامه و متن آن تصریح کرد وزیر بهداشت در این نامه تاکید کرده ضروری است شرایط مراکز درمانی در شورای عالی امنیت ملی مطرح گردد. وزیر بهداشت در ادامه این نامه گفت: در این خیز کرونا اگر تخت هم داشته باشیم نفر نداریم، مستهلک شدن و تخریب مستمر نیروی انسانی و زیرساخت‌های بخش سلامت نزدیک است و اگر خدای ناکرده رخ دهد فاجعه‌ای عظیم و غیر قابل جبران است. دکتر سعید نمکی در بخش دیگری از این نامه تصریح کرد: در این ایام گذار مداخله جدی حضرتعالی و به صحنه آوردن کلیه امکانات کشور برای مقابله جدی با این موج ویرانگر ضروری است. هر لحظه دیرتر تصمیم بگیریم ابعاد فاجعه وسیع‌تر و آوار آن بر دوش کشور سنگین‌تر خواهد شد. وزیر بهداشت همچنین افزود: شاید دو هفته تعطیلی جدی و ایستادگی و به کارگیری نیروهای نظامی و انتظامی و برخورد محکم با شکستن پروتکل‌ها بتواند تا حد قابل توجهی از چرخش ویروس و بار بیمارستان‌ها و فشار نفس‌گیر بر همکاران ما بکاهد.

منبع:شبکه خبر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha