جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
امام سجاد

حوزه/ هفتمین همایش حضرت سید العابدین علیه‌السلام امروز همزمان با روز مباهله با حضور جمعی از روحانیون، علما، اندیشمندان و محققان در قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، هفتمین همایش حضرت سید العابدین علیه‌السلام عصر امروز ۱۳ مرداد ماه سال ۱۴۰۰ همزمان با افتتاح ساختمان مؤسسه علمی و فرهنگی اندیشه‌های اسلامی سجادیه به دلیل محدودیت‌های کرونایی به صورت برخط و تصویری با حضور جمعی از روحانیون، علما، اندیشمندان و محققان و همچنین چند تن از مسئولان استان هرمزگان در قم برگزار شد.

حجت‌الااسلام محمد صادق کفیل رئیس مرکز تخصصی صحیفه سجادیه در ابتدای این برنامه عنوان کرد: کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع) هرساله با کمک علاقه‌مندان به امام چهارم شیعیان(ع) با رویکرد بین‌المللی برگزار می‎شود، راه‌اندازی مرکز تخصصی اندیشه‌های اسلامی سجادیه در قم نقطه عطفی در مسیر توسعه و پیشرفت همه جانبه فرهنگ و اندیشه سجادی خواهد بود.

وی اضافه کرد: مشاهده شده است که در برخی کلیساها و معابد در نقاط مختلف جهان و در سایر قاره‌ها برای انجام مراسم عبادی از متن صریح صحیفه سجادیه بهره گرفته می‌شود که این نشان دهنده پیوند عمیق فطرت بشری با معارف دینی اسلام است.

*ضرورت تربیت کادر مومن و مجرب برای جامعه‌سازی

رییس مرکز تخصصی صحیفه سجادیه با اشاره به مضامین بلند و تاثیرگذار صحیفه سجادیه در راستای توسعه فرهنگ اسلامی افزود: ضروری است برای پیوند هر چه بیشتر جامعه بشری با کتاب شریف صحیفه سجادیه تلاش کرد و  این منبع بزرگ، غنی و ارزشمند را از غربت نجات داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عبادی‌زاده نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان نیز در ادامه این برنامه اذعان کرد: دوران امام سجاد (ع) دورانی استثنایی از نظر کمبود نیروی انسانی و کمبود معنویت در جامعه بود.

وی کادرسازی برای جامعه اسلامی را یکی از مهم‌ترین مسائل قابل توجه برشمرد و گفت: یکی از ضروری‌ترین مسائلی که جامعه امروز به آن نیاز دارد ساختن کادر مجرب و مومن است که بتواند جامعه‌سازی کند و زمینه را برای توسعه تمدن اسلامی فراهم سازد.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان بیان کرد: امام سجاد(ع) بعد از شهادت امام حسین(ع) در مواجهه با شرایط خاص دوران خود برای جبران محدودیت نیروی انسانی و کمبود معنویت در جامعه، در ابتدا شروع به جامعه سازی کرد و تربیت انسان‌ها را در پیش گرفت.

*صحیفه سجادیه زبان مشترک فطری جهانیان است

حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی‌زاده ادامه داد: در پی جریان یافتن روند پرورش نیروی انسانی و توسعه معنویت در جامعه توسط امام سجاد(ع)، مردم جامعه نیز آرام و پیوسته به خط اهل‌بیت‌(ع) پیوستند و امام باقر(ع) نیز نهضت علمی خود را با همان نیروهای تربیت یافته توسط امام سجاد(ع) شروع کرد.

وی اضافه کرد: امام سجاد معارف منطبق با فطرت بشر را در قالب دعا به جان مردم می‌نوشاند و به این شیوه مردم تشنه حق و حقیقت به سوی معنویت کشیده می‌شدند و حقیقت اهل‌بیت(ع) را می‌شناختند.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان با بیان اینکه تمدن‌سازی از جامعه‌سازی شروع می‌شود افزود: اگر امروز قصد حرف زدن با دنیا دنبال می‌شود باید با زبان صحیفه پیش رفت چرا که جامعه کفر و افراد ناآشنا با حقیقت هم به زبان فطری حق جذب خواهند شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی‌زاده تصریح کرد: ضروری است همه نهادها، دستگاه‌ها، محققان و متفکران از حرکتی که موسسه علمی و فرهنگی اندیشه‌های اسلامی سجادیه آغازگر آن بوده است حمایت کرده و به این وسیله برای معرفی بهتر اسلام به جهانیان گام بردارند.

*جامعه امروز بیش از هر زمان نیازمند معارف اهل‌بیت(ع) است

فریدون همتی استاندار هرمزگان نیز در ادامه این برنامه اذعان کرد: راه اندازی موسسه علمی و فرهنگی اندیشه‌های اسلامی سجادیه گامی در راستای توسعه معرفت شناسی و شناخت دقیق‌تر امام سجاد(ع) است و سبب می‌شود از گنجینه بی‌نظیر صحیفه سجادیه بیشتر بهره جست.

وی تشریح کرد: مضامین صحیفه سجادیه اوج ارتباط‌گیری انسان با خدا است و جامعه امروز بیش از هر زمان دیگری به این مضامین نیازمند است.

استاندار هرمزگان ضمن تشکر از دست‌اندرکاران راه‌اندازی این موسسه عنوان کرد: امید است صحیفه سجادیه و فرهنگ سجادی روز به روز در جهان اسلام و به دنبال آن در کل جهان توسعه یابد و به این ترتیب جامعه بشریت از معارف اهل بیت(ع) سیراب شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد عابدی، داور علمی کنگره امام سجاد(ع) نیز در ادامه این برنامه بیان کرد: بیشترین نشست و برخاست امام سجاد(ع) با فرد عالمی بود که در علوم فقهی تخصص داشت که این نشان می‌دهد باید برای علم و عالم احترام قائل شد.

وی دعا را شاهکار عبادت کردن دانست و گفت: صحیفه سجادیه کتابی سرشار از دعاهای بی‌نظیر است و برخی احادیث موجود در این صحیفه و شرح آن در هیچ جای دیگر یافت نمی‌شود.

داور علمی کنگره امام سجاد(ع) ادامه داد: گرچه عبادت به طور کلی در دعا خواندن خلاصه نمی‌شود و فراتر از دعا است ولی به یقین می‌توان گفت که دعا یکی از مراحل عالی عبادت و تجلی انس‌گیری عبد با معبود است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عابدی اذعان کرد: رسیدگی به فقرا و ترویج علم و فرهنگ غنی اسلامی از دیگر موارد بازر در منظومه رفتاری امام سجاد(ع) است که برای توسعه فرهنگ سجادی در بین شیعیان باید به آن توجه داشت.

 

 

 

انتهای پیام/۶۳/۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha