شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
اثر نویسنده هندی درباره حضرت علی(ع) رونمایی شد

حوزه/ با حضور جمعی از مسئولین فرهنگی ایران و هندوستان از کتاب هماری علی(ع) رونمایی شد.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری حوزه، آخرین اثر  ارزشمند دکتر دهرمیندرنات – هماری علی(ع) – همراه با دو نسخه همانند سازی از مناجات و نثراللالی در هند رونمایی شد.

به همت مشترک رایزنی فرهنگی ج.ا.ایران در دهلی نو و مرکز  بین المللی میکروفیلم نور ، مراسم رونمایی از کتاب "هماری علی"(ع) – علیِ ما- و دو  نسخه همانند  نثراللالی به خط منسوب به یاقوت مستعصمی) و مناجات منظوم حضرت علی (ع) که  به مناسبت عید غدیر خم توسط مرکز بین المللی میکروفیلم نور به چاپ رسیده است روز سه شنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ ، با حضور شخصیت های علمی و فرهنگی هند درمحل رایزنی فرهنگی ج.ا.ایران در دهلی نو رونمایی شد.
  
در این مراسم دکتر سید ناصر حسین نماینده پارلمان هند، دکتر علی چگنی، سفیر ایران در دهلی نو،   دکتر ربانی رایزن فرهنگی ایران در دهلی نو،  دکتر مهدی خواجه پیری، رییس مرکز بین المللی میکروفیلم نور (بصورت مجازی )،دکتر علی رضا قزوه ، وابسته فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو، پروفسور شاهد مهدی، رییس سابق جامعه ملیه اسلامیه دهلی وعضو هیئت امناء دانشگاه همدرد، پروفسور عزیزالدین همدانی (رئیس سابق آرشیو ملی هند و کتابخانه رضا رامپور)، مولانا کلب رشید، فرزند دکتر دهرمیندرنات نویسنده فقید آثاری چون هماری رسول و هماری حسین(ع) و هماری علی(ع) و  جمعی دیگر از شخصیت های فرهنگی و ادبی  حضور داشتند .
دکتر علی چگنی سفیر کشورمان نیز در این مراسم با استناد به بخش هایی از نهج البلاغه و نامه امام علی ع به مالک اشتر به تشریح نظام حکومت داری و مردم داری در اندیشه سیاسی اجتماعی علی ع پرداخت وسیره  آن حضر ت را شخصیتی جهانی و بهترین الگو جهت حکومت داری برشمرد. وی  دهرمیندر نات را نابغه ای خواند که توانست علیرغم اینکه یک هندو بود ولی به درستی به درک درست مکتب علوی واندیشه های آن بپردازد واز آن الگو بگیرد.
  
دکتر ناصر حسین نماینده پارلمان نیز در سخنرانی خود در این برنامه با اشاره به مراودات تاریخی تعاملات فرهنگی ودینی ایران وهند ،کتاب هماری علی و شخصیت واندیشه های دکتر دهرمیندرنات را حاصل آمیختگی و تعامل فرهنگی و دینی اسلام و هندو و همچنین هندی ایرانی برشمرد وخاطر نشان ساخت در طول تاریخ گذشته عارفان وصوفیان مسلمان با بهره گیری و ترویج اندیشه های بزرگانی چون علی ع ،مکتب عشق و محبت وصلح را در جامعه ترویج نمودند.
دکتر ربانی  با اشاره به شخصیت فرامذهبی و فراقومی امام علی (ع )اظهار داشت ؛ جایگاه والای  انسان در اندیشه وسیره عملی امام علی (ع )و عدالتخواهی آن حضرت جاذبه هایی بود که در طول تاریخ گذشته اندیشمندان غیر مسلمان را به این شخصیت برجسته اسلام جلب کرد. وی افزود ، دکتر دهرمیندر نات نویسنده هندو مذهب نیز که عمر خود را صرف تالیف آثاری در معرفی شخصیت پیامبر (ص) ، امام علی (ع) واهل بیت رسول (ص) نمود ؛ پیامبر (ص) واهل بیتش را متعلق به بشریت می دانست و در زندگی شخصی خود نیز از آنان الگو می گرفت.وی ضمن تشکر از خدمات ارزشمند مرکز  بین المللی میکروفیلم نور در احیاء میراث اسلامی ، آشنایی والگوگیری از اندیشه های امام علی (ع) را نیاز امروز جوامع بشری خواند وابراز امیدواری کرد فرهنگ همزیستی ودرک متقابل مسلمان -هندو که دکتر دهرمیندر نات مروج آن بود مبنایی جهت تعاملات در جامعه هند باشد.
دکتر مهدی خواجه پیری رییس مرکز بین المللی میکروفیلم نور سخنانی  ضمن تشکر از حاضران مراسم درباره عظمت مولاعلی(ع) و سترگ بودن کار دکتر دهرمیندرنات و همچنین نسخه های همانند نهج البلاغه ، نثر اللالی و مناجات امام علی (ع ) که از قدیمی ترین نسخه های خطی موجود در کتابخانه های هند ، ترکیه و برخی دیگر از کشورها تهیه و توسط مرکز بین المللی میکروفیلم نور همانند سازی شده است  توضیحاتی ارائه نمودند.
 
پروفسور عزیزالدین تلاش های افراد غیر مسلمانان مانند دهرمیندر نات  برای معرفی اهل بیت  را نتیجه زحمت های  صوفیان  مسلمان قرن ۱۲ در هند دانست که آنها به زبان های محلی به ترویج تعالیم دین پرداختند. وی افزود در نتیجه تلاش های فرید الدین گنجشکر ، صوفی مشهور، شاعران پنجابی به مدح حضرت علی(ع) پرداختند و امروز در آثار شعرای پنجابی به وفور مدح اهل بیت مشاهده می شود.
دکتر علیرضا قزوه نیز  در سخنان خود به ذکر خاطراتش  با دکتر دهرمیندرنات و  مراحل چاپ آثار این نویسنده و شاعر هندو پرداخت و یادآور شد که سه اثر  دکتر دهرمیندرنات در مرکز تحقیقات زبان فارسی و در دوره مدیریت وی  منتشر شد ودریکی از سه سفرش به ایران همراه با  شاعران ایران و جهان با  رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کرد . وابسته فرهنگی در ادامه سخنانش به تشریح شخصیت علمی و ویژگی های شخصیتی این نویسنده هندو پرداخت و اظهار داشت ، دهرمیندرنات فردی بسیار زاهد بود .پدر ایشان نیز علیرغم اینکه  وزیر توسعه در دولت جواهر لعل نهرو بود ولی از خودرو  و خانه و امکانات دولتی استفاده نمی کرد . جالب آن که با وجود هندو بودن آنها به شیوه مولاعلی(ع) زندگی می کردند و الگوی واقعی آنها مولا علی (ع) بود.
در ادامه برنامه دو کلیپ از زندگی و شعرخوانی  دکتر دهرمیندر نات در محضر مقام معظم رهبری به نمایش در آمد .
 
فرزند مرحوم دکتر دهرمیندرنات ضمن تشکر از دکتر مهدی خواجه پیری ،دکتر علیرضا قزوه ، طی سخنانی با اشاره به خاطرات و ویژگی های شخصیتی پدرش اظهار داشت ؛ پدرم عشق و علاقه وافری به شخصیت امام علی (ع) داشت وهمواره ما را به خواندن آثار ودرک کلمات و اندیشه های امام علی (ع) تشویق می کرد و سعی اش بر آن بود تا امام علی (ع )را به عنوان الگو در زندگی به ما معرفی کند . پروفسور شاهد مهدی عضو هیئت امنای دانشگاه همدرد نیز در سخنرانی اش عشق و محبت به خاندان رسول (ص )را در میان جامعه هند اعم از مسلمان وهندو یک سنت وسیره تاریخی خواند و حفظ این سنت ها را نیز یک ضرورت برای جامعه هند برشمرد.
 
در پایان برنامه کتاب از کتاب هماری علی تالیف  روانشاد دکتر دهرمیندر نات و دو نسخه همانند نثر اللالی و مناجات حضرت علی (ع ) رونمایی به عمل آمد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha