جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
لبنان

حوزه/ در اولین سالروز انفجار بندر بیروت ملت لبنان به دلیل دخالت های آشکار غربی و آمریکایی و فتنه گران داخلی با کمبود سوخت و دارو روبرو هستند و رژیم صهیونیستی نیز به دنبال نا امنی نظامی در مرزهای لبنان است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، در ۱۴ مرداد ماه سال گذشته انفجار مهیب و فاجعه باری بندر بیروت را لرزاند که موجب کشته شدن حدود ۲۰۰ نفر و زخمی شدن بیش از شش هزار نفر دیگر شد، از همان زمان انگشت اتهام به سوی رژیم صهیونیستی و عوامل آن در لبنان نشانه رفت.

بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان مسائل منطقه این رژیم و عوامل آن را مقصر انفجار این بندر اعلام کردند؛ انفجاری که در یک انبار حاوی دو هزار و ۷۵۰ تن نیترات آمونیوم در بندر بیروت صورت گرفت و موجب شد، بسیاری از ساختمان‌های اطراف این بندر به طور کامل ویران شود که استاندار بیروت میزان خسارت‌های وارده بر اثر این انفجار را بیش از ۱۰ میلیارد دلار اعلام کرد. به دنبال این انفجار شماری از مقام‌های لبنانی از جمله مدیرکل گمرک، مدیرکل بندر و شماری دیگر از مسئولان مرتبط که متهم به قصور در این فاجعه محسوب می‌شدند، بازداشت شدند که همگی از جریان ۱۴ مارس لبنان بودند.

رای الیوم در سالروز انفجار بندر بیروت و تحولات فعلی لبنان نوشت: با وجود گذشت یکسال از این انفجار هنوز دلایل آن مشخص نشده و تحقیقات قضایی درباره آن علنی نشده و این با وجود مشارکت تیم تحقیق فرانسه و آمریکا از روز های اول است. همچنان دستگاه قضائی لبنان به دنبال مسئولان و مقصران و گناهکاران حادثه است و همچنان ازحادثه بهره برداری سیاسی می‌شود و گروههای سیاسی به دنبال سوق دادن آن مطابق تمایلات سیاسی خود هستند.

در اولین سالروز این فاجعه، لبنان در بن بست سیاسی، بحران اقتصادی؛ کمبود دارو و سوخت و نا رضایتی مردم به سر می برد . از سوی دیگر دخالت غربی ها بویژه فرانسه و آمریکا در امور سیاسی لبنان و علیه مواضع حزب الله  اجازه نمی دهد این کشور ثبات و امنیت داشته باشد.

حمله جنگنده های صهیونیستی به جنوب لبنان

همچنین در چنین شرایطی صبح امروز جنگنده های رژیم صهیونیستی دو حمله در مناطق «الدمشقیه» و «حرجیه» واقع در حومه شهرک العیشیه در جنوب لبنان انجام دادند. گویی صهیونیست ها در پی سوء استفاده از شرایط نا آرام داخلی لبنان و تحت فشار قرار دادن حزب الله هستند.

«میشل عون» رئیس جمهوری لبنان نیز در واکنش به تجاوزات رژیم صهیونیستی اظهار داشت، آنچه که اتفاق افتاد نقض فاحش و خطرناک قطعنامه ۱۷۰۱ بوده و نشان‌دهنده اهداف تهاجمی اسرائیل همزمان با تشدید تهدیدهای مستمر آن علیه لبنان است.

از بحران سوخت و دارو تا فتنه شیعه- سنی در سایه بمباران صهیونیستی

مافقط علیه گرسنگی،گرسنگی باعث وحدت ماشده

گزارشی میدانی از کمبود سوخت و دارو در لبنان

در بعد کمبود سوخت و دارو مردم لبنان به دلیل تحریم های آمریکا در تنگنا به سر می برند. یک بانوی فعال لبنانی ساکن لبنان طی گزارشی به معرفی شرایط فعلی لبنان پرداخت و گفت: در زمینه دارو مردم با کمبود شدید داروها روبرو هستند.  پیش از این  دولت از تامین دارو حمایت می‌کرد، اما متاسفانه در شرایط بحرانی به سر می بریم. علاوه بر  دارو، کمبود نان و بنزین و چند کالای اساسی دیگر برای مردم مشکلات زیادی بوجود آورده است.

وی گفت: در حال حاضر بیمارانی که همیشه به دارو نیاز دارند مثل بیمارهای قلبی و عروقی یا سرطانی واقعا در اوضاع سختی به سر می برند، چون برخی از  داروخانه ها دیگر توانایی خرید دارو را ندارند و بیشتر داروخانه ها  درهای خود را  به روی بیماران بسته اند.

از بحران سوخت و دارو تا فتنه شیعه- سنی در سایه بمباران صهیونیستی

وی ادامه داد: به دلیل بالا رفتن دلار، کالاهای اساسی چند برابر شده و زندگی مردم بسیار سخت شده است. در زمینه کمبود بنزین مردم صف های طولانی برای بنزین تشکیل می دهند و چند ساعت باید در صف بایستند  و این یک تفریح برای لبنانیها تبدیل شده چون حدود ۳ الی ۶ ساعت باید  در صف بایستند.

ماجرای فتنه شیعه و سنی و قتل جوان عضو حزب الله

در بعد امنیتی دشمنان حزب الله به دنبال ایجاد فتنه شیعه و سنی در لبنان هستند تا از این طریق حزب الله لبنان را به جنگ داخلی بکشانند. قتل شهید "علی شبلی" و حمله به کاروان تشییع کنندگان وی از جمله ماجراهای اخیر رخ داده در لبنان است که وحدت شیعه و سنی در لبنان را هدف قرار داده است.

از بحران سوخت و دارو تا فتنه شیعه- سنی در سایه بمباران صهیونیستی

بر اساس منابع آگاه لبنانی، در اوت ۲۰۲۰ علی شبلی پرچم سیاهی را به مناسبت سالروز عاشورا بر بالای ساختمان خود نصب می کند. "عمر غصن" یک شیخ سلفی و یکی از ارکان انقلاب ۱۷ اکتبر و تعدادی از سلفی های دیگر به ساختمان وی حمله کرده و پرچم را پاره می کنند.

شبلی از شیخ غصن به جرم تجاوز به ملک شخصی وی شکایت کرده و اقامه دعوا می کند، اما نیروهای امنیتی به طور معمول به طور فوری غصن را با فشار حریری و جنبلاط آزاد می کنند. پس از آزادی شیخ غصن به سمت یاران خود به خلده  بر می گردد تا از علی شبلی انتقام بگیرد و به خانه وی با بمب های آر پی جی حمله می کنند تا آن جا که ساکنان ساختمان مجبور می شوند برای دفاع از خود تیر اندازی کنند و یکی از بستگان شیخ کشته می شود.

آل غصن و عرب های خلده فورا هجوم مسلحانه و آشکاری با پوشش و حمایت سیاسی و طائفی انجام داده و اقدام به سوزاندن املاک آل شبلی می کنند و گروه ۱۴ مارس با آنها اعلام همبستگی می کند. در اوت ۲۰۲۱ همان گروه  اقدام به کشتن علی شبلی با مکر و حیله کردند و بر طبق عادت قدیمی برخی از لبنانی ها اصرار به توجیه این جنایت دارند.

وبگاه «النشره» نوشته تیراندازی در مراسم تشییع پیکر عضو حزب‌الله در جنوب بیروت که چهار کشته و ۱۰ مجروح در پی داشت، به دستور آمریکا و عربستان سعودی و با هماهنگی کامل موساد انجام شد.

المنار گزارش داده بود: شهید علی شبلی در جنایتی هولناک هنگام حضور در مراسم عروسی در منطقه خلده به دست احمد زاهر غصن شامگاه دیشب به شهادت رسید و این ضارب به دست نیروهای امنیتی لبنان افتاد. این جنایت هولناک در برابر خویشاوندان شبلی به دست غصن رخ داد.

در همین راستا «حسن فضل الله» عضو فراکسیون حزب ‌الله در پارلمان لبنان هم به شبکه «الجدید» گفت: آنچه در خلده رخ داد رفتار گروهک‌هایی است که ما می‌توانیم در عرض پنج  دقیقه آنها را ریشه‌ کن کنیم اما ترجیح می‌دهیم از طریق دولت اقدام کنیم.

وی تصریح کرد: ما در برابر یک حادثه بزرگ و بسیار بسیار خطرناک قرار داریم و این اقدام تنها حزب‌الله را هدف نگرفته است.

تدبیر حزب الله مثل همیشه فتنه های داخلی و تجاوزات خارجی را حنثی می کند

شرایط اخیر سیاسی، اجتماعی و اقتصادی لبنان اگر چه امروز بسیار متشنج است، اما حزب الله لبنان به عنوان مهمترین و کار آمدترین حزب لبنانی تجربه زیادی در روبرو شدن با جنگ های سخت و نرم دشمنان این کشور و حزب الله را در کارنامه خود دارد.

حزب الله به رهبری دبیرکل حکیم آن سید حسن نصر الله همواره در فتنه های داخلی توصیه به وحدت و سکوتی آمیخته با مصلحت دارد و با رایزنی با دوستان خود در خارج و داخل لبنان بحران های دارویی غذایی و سوخت را سامان خواهد داد و با قدرت نظامی که گنبد آهنین را بارها به زانو در آورده از مرزهای لبنان با جدیت دفاع خواهد کرد.

در همین راستا رسانه‌های لبنانی گزارش دادند که «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان روز شنبه ۷ آگوست ۲۰۲۱ به‌مناسبت پانزدهمین سالگرد پیروزی مقاومت بر دشمن صهیونیستی در جنگ جولای ۲۰۰۶ سخنرانی خواهد کرد و حتما به تبیین چرایی بحران داخلی  و نحوه رویارویی با تجاوز دشمن صهیونیستی و تحولات دیگر منطقه خواهد پرداخت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha