پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی- رئیس جمهور

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، دقایقی قبل در آیین تحلیف رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه دولت جدید امروز در بلندایی ایستاده که تمدنی جهانی با چندین هزار پیشینه آن را ساخته است، اظهار داشت: در طلیعه قرن جدید و آغاز گام دوم انقلاب بسیار افتخار می کنم که از سوی مردم و با رای آنان به نگاهبانی از چنین میراثی مفتخر شده ام.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه انتخابات نقطه آغاز مشارکت مردم است و نه نقطه پایان آن، تصریح کرد: پیام رای مردم ایران در حماسه ۲۸ خرداد، پیام تحول خواهی و عدالت بود.

وی ادامه داد: قانون اساسی جمهوری اسلامی به عنوان میثاق ملی در اصل ششم، همه نهادهای حاکمیتی را محصول اراده و رأی مردم دانسته است و اینک در چهاردهم مرداد ۱۴۰۰ بار دیگر اراده ملت تجلی پیدا کرد تا این خدمتگزار با آرمان‌های والایی سوگند وفاداری یاد کند که ۴۰ سال پیش توسط امام بزرگوارمان به ثمر نشست.

رئیسی با تاکید بر اینکه مردم برای پیمودن مسیر نورانی انقلاب عزمی راسخ دارند، گفت: اراده مردم قرار گرفتن کشور در مسیر عدالت، پیشرفت ، آزادی و عزت است. سرنوشت ایران بزرگ به همت امت تاریخ‌ساز و به رهبری امام عظیم‌الشأن متحول گردید و ملت ایران به واسطه انقلاب اسلامی زنجیر اسارت زورگویان را از دست و پای خود باز کرد و بر سرنوشت خود حاکم شد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ملت ایران در برابر شرق و غرب ایستاد تا ثابت کند مردم‌سالاری دینی شیوه نوینی از حکمرانی است که می‌تواند استقلال و آزادی، دین و دنیا، سنت و پیشرفت را در کنار هم به ارمغان بیاورد.

وی با اشاره به اینکه ایران بزرگ، ایران پرافتخار و ایران تاریخ‌ساز در حالی وارد قرن جدید می‌شود که بیش از ۴۰ سال است خورشید مردم‌سالاری دینی در آن طلوع کرده و اکنون در دوره تعالی و تکمیل حرکت خود در آغاز گام دوم قرار دارد، گفت: دولت جدید، امروز دربلندایی ایستاده که تمدنی جهانی با چندین هزار سال پیشینه، آن را ساخته است. فرهنگی که قرن‌ها در تاریخ بشریت، پیشرو بوده و با ترکیب یکتا پرستی و پیشرفت، الگویی از زیست و معنوی را اراده داده است.

رئیس جمهور افزود: فرهنگ و تمدن ایران بزرگ آنگاه که پذیرای اسلام شد، همین الگوی پیشرفت را بازآفرینی کرد و سرآمد دانش و ادب در جهان گردید. ملت بزرگ ایران، اکنون بر فراز این قله بلند ایستاده است و خشنود از آنچه از انتخابات تاریخی خود شکل داده است به چشم‌انداز امیدبخش پیش روی کشورش می‌نگرد.

رئیسی اظهار کرد: در طلیعه قرن جدید و آغاز گام دوم انقلاب، بسیار مفتخرم که به واسطه رأی ملت قهرمان ایران و از سوی آنان به نگاهبانی از چنین میراث گرانبهایی موظف شده‌ام و خداوند متعال را سپاسگزارم که نعمت خویش را نصیب این بنده خود نمود و فرصت بزرگ خدمت به مردم را عطایم فرمود.

رئیس جمهور تصریح کرد: اراده ملت ایران در حالی این حماسه بزرگ را آفرید و جلوه‌ای رشک‌ برانگیز از نظام مردم‌سالاری دینی را در تاریخ معاصر به رخ جهانیان کشید که در اوج دشمنی بدخواهان ملت ایران از تحریم‌های ناجوانمردانه اقتصادی تا جنگ روانی گسترده و دشواری‌های ناشی از شیوع گسترده کرونا قرار داشتیم.

وی  با تاکید بر اینکه انتخابات نقطه آغاز مشارکت مردم است نه نقطه پایان آن و دولت مردمی بدنبال خواست مردم و پیام آنان در این انتخابات خواهد بود، اظهارداشت: پیام رأی مردم ایران در حماسه ۲۸ سال ۱۴۰۰، پیام تحول‌خواهی و عدالت‌طلبی بود. خواست مردم استقلال‌طلبی و مقاومت در برابر زیاده‌خواهی قدرت‌های مستکبر و ظالم بود. در عین اینکه باید به تعامل سازنده و گسترده با همه جهان پایبند بود.

 رئیسی خاطرنشان کرد: مردم از ما می‌خواهند که به وعده خود مبنی بر تحقق دولت عدالت‌گستر، فساد ستیز و تبعیض‌گریز، دغدغه‌مند، برنامه‌محور، علم‌خواه و اندیشه‌پیشه عمل کنیم. مردم از دولت برگزیده خود می‌خواهند مدافع حقوق انسان‌ها در عالم باشند و به ظلم و بی‌عدالتی و تبعیض در هیچ کجای جهان راضی نشود.

رئیس جمهور گفت: ما مدافع واقعی حقوق بشر و حقوق انسان هستیم و سکوت در برابر ظلم و جنایت و تجاوز به حقوق انسان‌های بی‌گناه و بی‌دفاع را قبول نداشته و مردود می‌دانیم.

وی با بیان اینکه ظلم و جنایت چه در قلب اروپا باشد و چه در آمریکا. چه در آفریقا باشد چه در یمن. چه در سوریه باشد چه در فلسطین. ما در کنار مظلومان خواهیم ماند، اظهارداشت: در داخل کشور نیز مردم و جوانان عزیز از ما می‌خواهند که صدای رسای مستضعفان و ولی‌نعمتانمان باشیم. مردم می‌خواهند آزدی‌های اجتماعی و فرهنگی آنها مجدانه پیگیری شود. مردم می‌خواهند که به معنای حقیقی کلمه، انقلاب اسلامی محقق شود و همه ویژگی‌های انقلاب اسلامی در ساختارها، فرآیندها و باورهای دولتمردان مشاهده‌پذیر باشد.

رئیس جمهور افزود: مردم می‌خواهند که با رفع تنگناها،  معیشت و سفره آنها بهبود بخشیده شود. مردم می‌خواهند نشاط ملی و شور اجتماعی در جامعه گسترش یابد و دولت برخاسته از اراده ملت برای تأمین منافع مردم و اجرای عدالت خواهد ایستاد و در این مسیر خستگی‌ناپذیر پیش خواهد رفت.

رئیسی با بیان اینکه امروز خادم همه جمهور و خدمتگزار بیش از ۸۰ میلیون از جمعیت هستم، اظهارداشت: مردم ایران همانانی هستند که بارها و بارها، وفاداری خود را به انقلاب در عرصه‌های مختلف اثبات کردند و امروز نوبت ماست که ادای امانت کنیم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دولت مردمی، دولت وفاق ملی است، گفت: در دولت مردمی، جناح‌های سیاسی، دسته‌بندی‌های قومی و مذهبی و گروهی، رنگ می‌بازد و همه مردم دست در دست یکدیگر برای تحقق ایران قوی، ذیل پرچم مقدس جمهوری اسلامی هم‌پیمان می‌شوند.

وی اضافه کرد: امروز از همه نخبگان و اقشار مختلف مردم، همه اقوام و همه مذاهب، همه احزاب و همه گروه‌ها و همه جریان‌های سیاسی، حوزه و دانشگاه، جوان، پیر، زن و مرد، می‌خواهم که دولت مردمی را با همه وجود دولت خود دانسته و یاری کند. بیایید تا برای اعتلای اسلام عزیز، برای عزت آیندگانمان، برای سربلندی ایران عزیزمان در جهان، دست در دست یکدیگر با وحدت و انسجام ملی بپا خیزیم و آرمان ایران قوی را محقق سازیم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه وعده‌های دولت مردمی وعده صادق است و خود را متعهد به آرمان‌های انقلاب اسلامی می‌دانیم، گفت: ایجاد شفافیت حداکثری در اقتصاد، خشکاندن ریشه‌های فساد و رانت‌خواری، ‌مقاوم‌سازی اقتصاد در مقابل تکانه‌ها، مهار تورم و گرانی، تقویت ارزش پول ملی، بازگرداندن ثبات به اقتصاد کشور، حمایت از تولید ملی، تلاش برای خودکفایی در تامین نیازهای اساسی مردم، پیشرفت فناورانه و دانش بنیان، مدیریت بهینه معادن و منابع آب، گاز و نفت کشور، توجه به تغییرات اقلیمی و صیانت از محیط زیست را با قدرت دنبال خواهیم کرد.

رئیسی با بیان اینکه به فضل پروردگار امیدواریم و آینده‌ای درخشان و در شأن ملت ایران و ایرانی قوی‌تر از گذشته را در دسترس می‌بینیم، افزود: دولت مردمی، دولتِ مدیرانی خواهد بود که دل در گرو منافع مردم دارند و اهتمام اصلی آنها بسیج توانمندی‌های آشکار و نهفته ملت به ویژه جوانان است تا آنان را به میدان کار و تلاش سازنده بیاورد.

وی، لازمه این تحول را نقدپذیری و تکریم نخبگان و صاحب‌نظران دانست و اظهار داشت: از مردم و از نمایندگان ملت می‌خواهیم به عنوان مصلحان دولت عمل کنند و خدمتگزاران خود را از پیشنهادها و انتقاداتی که دارند بهره‌مند سازند. به حضور مردم در صحنه و همدلی و همکاری قوای سه‌گانه، نهادهای انقلاب اسلامی و نیروهای مسلح سرافراز نیاز داریم.

رئیس جمهور تصریح کرد: با توجه به شرایط ویژه کنونی، دولت، مجلس و قوه قضاییه می‌بایست بیش از پیش با یکدیگر همکاری و تعامل داشته باشند و در مسیر خدمت به مردم از هیچ فرصتی دریغ ننمایند. معتقدم که موفقیت ملت ایران فراتر از تدبیر دقیق و تلاش خستگی‌ناپذیر هر یک از قوا، نیازمند همکاری ملی و خرد جمعی است که تجلی آن در تعامل دولت با سایر قوا و همچنین تعامل وسیع با نخبگان و فرهیختگان خواهد بود.

رئیسی با بیان اینکه در این جلسه تاریخی و در پیشگاه نمایندگان عزیز و انقلابی ملت و در حضور مهمانان گرانقدر خارجی علاقمندم اشاره‌ای به رویکرد دولت مردمی در حوزه سیاست خارجی داشته باشم، خاطرنشان کرد: در دولت همه مولفه‌های قدرت ملی تقویت خواهد شد و از همه ابزارهای قدرت ملی از جمله دیپلماسی و تعامل هوشمند با جهان استفاده می‌کنیم تا منافع و مصالح ملی جمهوری اسلامی ایران تامین شود.

رئیس جمهور، قدرت جمهوری اسلامی ایران را در منطقه امنیت ساز دانست و گفت: ظرفیت‌های منطقه‌ای ایران حامی صلح و ثبات در کشورهاست و صرفا برای مقابله با تهدید قدرت‌های سلطه‌گر و ظالم به کار گرفته خواهد شد. بحران‌های منطقه باید از طریق گفتگوهای واقعی درون منطقه‌ای و بر اساس تامین حقوق ملت‌ها حل و فصل شود.

 رئیسی با بیان اینکه دخالت بیگانگان در منطقه نه تنها هیچ مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه خود مشکل است، اضافه کرد: دست دوستی و برادری به سوی همه کشورهای منطقه به خصوص همسایگان دراز می‌کنم و دست آنها را به گرمی می‌فشارم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران کاملا صلح آمیز است، اظهار داشت: نظام جمهوری اسلامی، به فتوای رهبری معظم انقلاب اسلامی سلاح اتمی را شرعا بر خود حرام می‌داند و این سلاح هیچ جایگاهی در استراتژی دفاعی جمهوری اسلامی ندارد.

وی تصریح کرد: سیاست فشار و تحریم موجب انصراف ملت ایران از پیگیری حقوق قانونی خود از جمله حق توسعه نخواهد شد. تحریم‌ها علیه ایران باید لغو گردد و از هر طرح دیپلماتیک که این هدف را محقق کند، حمایت خواهیم کرد.

 رئیسی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران، کشورها و ملت‌های همسایه را خویشاوند خود می‌داند، خاطرنشان کرد: مهمترین و اصلی‌ترین اولویت سیاست خارجی خود را ارتقای روابط با کشورهای همسایه دانسته و خواهان عزت و اعتلای آنها هستیم. دیپلماسی باید ارتباط ملت‌های منطقه را بیشتر و اشتراکات آنها را در حوزه اقتصاد، فرهنگ، علم و فناوری تقویت نماید.

رئیس جمهور ادامه داد: جهان در حال دگرگونی است و تامین منافع ملت‌ها منوط به درک جهان جدید و تعامل راهبردی با قدرت‌های نوظهور بوده و سیاست خارجی موفق، سیاست خارجی متوازن خواهد بود.

رئیسی از همه مهمانان، بالاخص خانواده معظم شهیدان و مسئولان عالی لشکری و کشوری و مهمانان خارجی این مراسم صمیمانه تشکر کرد و گفت: لازم است از زحمات ریاست مجلس شورای اسلامی برادر مجاهدم آقای دکتر قالیباف و همه نمایندگان انقلابی مجلس صمیمانه تقدیر و تشکر کنم که در این مراسم تاریخی میزبان مهمانان عالیقدر بودند.

رئیس جمهور اظهار کرد: برنامه تحولی دولت در گرو همکاری همه بخش‌ها به ویژه نمایندگان محترم مردم عزیزمان در مجلس شورای اسلامی است.

وی اظهار کرد: از خداوند متعال می‌خواهم که به اینجانب و دولت جدید فرصت خدمتگزاری موثر به ملت شریف ایران عنایت فرماید تا بتوانیم با تکیه بر امدادهای الهی و دعای خیر حضرت ولیعصر(عج) و در پرتو رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی آینده‌ای روشن برای ایران عزیز اسلامی و مردمان خوب این سرزمین رقم بزنیم.

رئیس جمهور در پایان تاکید کرد که در اجرای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر سرعت در معرفی اعضای دولت و کابینه، فهرست اعضای پیشنهادی کابینه در هفته آینده و در اولین فرصت، قبل از پایان مهلت مقرر تقدیم ریاست محترم و نمایندگان عزیز در مجلس شورای اسلامی خواهد شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha