چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
حقوق بشر

حجت الاسلام میرمرشدی گفت:حق حیات، حق کرامت، حق تعلیم و تربیت، حق آزادی، حق مساوات در برابرحقوق و قوانین، اصول و حقوق پنجگانه ای هستند که در نظام  حقوق اسلامی بر آنها تاکید شده است، در حقیقت اسلام ۱۴ قرن از حقوق بشر جهانی پیشتازتر است.

حجت الاسلام سید محی الدین میرمرشدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اصفهان، به بهانه روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی اظهار کرد: بسیاری از فلاسفه بر این باورند که مسئله تاریخی حقوق بشر به دو قرن اخیر بر می گردد و معتقدند حقوق بشر جایگاهی در تعالیم دینی ندارد و صرفاً مربوط به غرب هست. این در حالی است که می‌بینیم مفاهیم عالیه انسانی همچون کرامت، آزادی و برابری در تعالیم الهی، ریشه بسیار عمیقی دارد و در واقع بسیاری از مبانی نظری اسلام بر این پایه ها استوار شده است.

 کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: خداوند در آیه «وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُمْ مِنَ الطَّیِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَیٰ کَثِیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِیلًا» بحث گرامی داشتن فرزندان آدم را مطرح می کند که در خشکی و چه در دریا ابزار لازم برای این امر را خداوند عالم مقرر کرده است و در کره خاکی همه از کرامت ذاتی برخوردار هستند و از رزق و روزی و فضل کثیر می توانند بهره مند شوند. بنابراین انسان صاحب کرامت است.

حجت الاسلام میرمرشدی ابراز کرد: کرامت و شرافت آدمیان به نژاد و قومیت نیست، بلکه بر اساس قرآن کریم تقوای الهی  و پرهیز از ظلم و تجاوز و حق کشی است.

این کارشناس سیاسی اظهار کرد: دین مبین اسلام به مسئله حقوق بشر چنان توجهی دارد که حتی در زمانی رواج بحث بردگی در نیا، برای شکستن موج برده پروری و برده داری برای برده داران و بردگان قانون نویسد.

وی تاکید کرد: قانونی که بعد از ۱۴۰۰ سال همچنان شاهدیم که بسیاری از مبانی حقوق انسانی در آن وجود دارد، در واقع با یک روند بسیار زیبایی جریان برده داری را به شکست می کشاند، زیرا قوانین آنقدر دست و پای برده داران ظالم را می بندد تا منتهی بر آزادسازی برده شود.

حجت الاسلام میرمرشدی با اشاره به حقوق بشر آمریکایی، گفت: حال این قوانین اسلام را منطبق بر شرایط کشور به اصطلاح توسعه یافته کانادا کنیم که فقط با بررسی چهار مدرسه، متوجه شده اند صدها کودک بومی سرزمین کانادا را برای نابودی، زنده زنده به خاک سپردند و گورهای دسته جمعی درست کردند یا اینکه بمب اتمی که بر سر مردم هیروشیما می اندازند، یا در یمن کودک کشی راه می اندازند و اسم این را حقوق بشر می گذارند.

وی درادامه با اشاره به تیزاندازی های متعدد در آمریکا به سمت مردم بی گناه، کشتن سیاه پوتان توسط پلیس ایالتی امریکا ونقض های مختلف کرامت انسانی دراین کشور مدعی حقوق بشر، اذعان کرد: براساس تفکر اسلامی، انسان برگزیده و خلیفه خداست و خداوند می فرمایند «نَفَخْتُ فِیهِ مِنْ رُوحِی» ... ولی متاسفانه تفکر اومانیستی غرب، ارزش های عقلانی و خرد الهی را زیر سؤال می برد.

این کارشناس سیاسی با اشاره به این روایت که امیرالمومنین می فرمایند «الانسان بعقله»؛ یعنی انسان را به عقلش می توان شناخت، خاطرنشان کرد: حق انتخابی که اسلام به بشر داده و می تواند با انتخاب خود زندگی اش را بسازد؛ اختیار و آزادی اراده ای که اسلام به انسان داده و به عنوان انسان مختار از او یاد می کند «اما شاکرا و اما کفورا» و دقیقا آزادی مطلق را در انتخاب مسیر به انسان می‌دهد چنانچه که اگر انسان مسیرش را کج رفت، عاقبت این کج روی را به او تذکر می دهدهمگی صحت براین ادعا است.

وی متذکر شد: وقتی ما کرامت یا فطرت خواهی را مبنا قرار دادیم؛ قطعا انسان ها را به درجه رشد و کمال می رسانیم. امام سجاد علیه السلام یک رساله ای به نام رساله حقوق دارند که وقتی شما به آن مراجعه می کنید، بهترین حقوق افراد مختلف را مشاده میکنید، حق مادر، حق پدر، حق فرزند، حق معلم، حقوق جامعه...

تحلیلگر مسائل سیاسی ادامه داد: امروز متاسفانه انسان های پلید را خوب جلوه می دهند و انسان های پاک و پاک سرشت را بد جلوه می دهند، مدافعان حرم را تروریست می خوانند؛ حزب الله لبنان را که از حق مشروع خود دفاع می کنند، تروریست می خوانند. این وضعیتی است که حقوق بشر جهانی دارد.

حجت الاسلام میرمرشدی عنوان کرد: این همه ناملایماتی  که امروز شاهد آن هستیم به علت نادیده گرفتن ابعاد معنوی و دینی انسانها و پرداختن صرف به مسائل مادی و طبیعی حیات بشری است؛ براین اساس شاهدیم که نظام خانواده متلاشی شده و زنان مورد تعدی قرار می گیرند.

  وی تاکید کرد: حق حیات، حق کرامت، حق تعلیم و تربیت، حق آزادی، حق مساوات در برابرحقوق و قوانین، اصول و حقوق پنجگانه ای هستند که در نظام  حقوق اسلامی بر آنها تاکید شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha