جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
شیخ محمد قادری

سرپرست معاونت فرهنگی، پژوهشی و آموزشی اداره کل تبلیغات اسلامی بوشهر از اعلام دستورالعمل برگزاری عزاداری ایام محرم و صفر امسال این استان خبر داد. 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بوشهر، حجت‌الاسلام محمد قادری، صبح امروز ضمن تسلیت و تعزیت فرا رسیدن ماه محرم، اظهار داشت: بر اساس دستورالعمل ابلاغی از کمیته امنیتی اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، دستورالعمل برگزاری مراسم عزاداری ایام محرم و صفر برای اطلاع خادمان حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) اعلام شد.

سرپرست معاونت فرهنگی، پژوهشی و آموزشی اداره کل تبلیغات اسلامی بوشهر ادامه داد: برگزاری مراسم در کلیه شهرستان‌های استان در فضای باز با یک سوم ظرفیت، و فضاهای بسته با ارتفاع ۶ متر با یک چهارم ظرفیت مکان مراسم و خروج تدریجی جمعیت جهت جلوگیری از ازدحام مجاز خواهد بود.

وی افزود: علاقه‌مندان به اقامه‌ عزای سید و سالار شهیدان می‌توانند با مراجعه به سامانه بیرق به نشانی http://beyraghmessenger.ir جهت تمدید یا صدور مجوز برگزاری مراسم اقدام کنند.

حجت‌الاسلام قادری ،مجاز بودن مراسم سینه‌زنی و زنجیرزنی در محل مراسم بدون جابجایی و ایجاد شرایط لازم جهت تهویه مناسب و عبور هوا درمحل برگزاری مراسم، مراعات فاصله گذاری اجتماعی برای عزاداران (از هر طرف حداقل ۲ متر) و ممنوعیت هرگونه پذیرایی در حین برگزاری مراسم را از دیگر موارد الزامی در برگزاری مراسم‌های عزاداری امسال عنوان کرد.

سرپرست معاونت فرهنگی، پژوهشی و آموزشی اداره کل تبلیغات اسلامی بوشهر گفت: حداکثر مدت اجرای مراسم دو ساعت خواهد بود و برگزاری روضه‌های خانگی و برپائی هرگونه ایستگاه صلواتی شامل موکب؛ خیمه و چادر جهت سرو نذورات و چای در تمامی نقاط استان ممنوع اعلام شده است.

وی افزود: استفاده از طبل؛ سنج و وسائل مشابه در صورتی مجاز خواهد بود که با اولویت شخصی باشد و در غیر این صورت ضدعفونی کردن قبل از استفاده شخص دیگر الزامی است.

حجت‌الاسلام قادری ضرورت فراهم کردن اقلام بهداشتی و مواد ضدعفونی کننده درب ورودی مساجد، حسینیه ها و هیئات مذهبی جهت استفاده عزاداران، ممنوعیت سینه‌زنی سنتی و دمام‌زنی به دلیل عدم امکان فاصله‌گذاری و ایجاد تجمع، مجاز بودن ایجاد موکب‌های سلامت جهت توزیع ماسک و سایر اقلام بهداشتی و پخش نوای حسینی و تعیین افرادی به عنوان همیار سلامت جهت نظارت بر رعایت دستورالعمل های بهداشتی از سوی هیئات مذهبی را از دیگر محورهای دستورالعمل برگزاری عزاداری محرم امسال عنوان کرد.

سرپرست معاونت فرهنگی، پژوهشی و آموزشی اداره کل تبلیغات اسلامی بوشهر ضدعفونی محیط و تجهیزات مورد نیاز مراسم قبل و بعد از اجرای مراسم، همکاری کلیه مسئولین هیئات مذهبی با مامورین بهداشت و دستگاه‌های انتظامی، توصیه به عدم حضور افراد مسن و دارای بیماری زمینه‌ای در مراسم، و مجاز بودن دسته‌روی به صورت محلی و ممنوعیت اجتماع هیئات مذهبی و همچنین ممنوعیت جابجائی دسته‌های عزاداری شهر به شهر را از جمله نکات دیگر این دستورالعمل ذکر کرد.

 وی با بیان اینکه نذورات صرفاً در قالب مواد غذایی خشک و خام و به صورت کمک‌های مؤمنانه به محرومین صورت پذیرد، اضافه کرد: نذورات خاصی که در آن‌ها امکان تغییر نذر به دلیل مسائل شرعی وجود ندارد، با نظارت کارشناسان بهداشتی؛ طبخ؛ بسته‌بندی و بدون هر گونه تجمع، تراکم جمعیت و بصورت بیرون بر توزیع شوند. 

حجت‌الاسلام قادری با اشاره به مجاز بودن برگزاری مراسم تعزیه در فضای باز و با رعایت دقیق فاصله‌گذاری اجتماعی و ضد عفونی وسائل و ابزار اجرای تعزیه ابراز داشت: در صورت عدم امکان فاصله‌گذاری اجرای تعزیه در یک مکان (بدون جمعیت) برگزار شده و با استفاده از ظرفیت فضای مجازی منتشر خواهد شد.

سرپرست معاونت فرهنگی، پژوهشی و آموزشی اداره کل تبلیغات اسلامی بوشهر در خاتمه سخنان خود با اشاره به برنامه‌های روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی با شعار محوری «ما نسل به نسل در پناهت هستیم» در سطح استان تصریح کرد: این مراسم‌ها حداکثر به مدت دو ساعت و با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و کلیه موازین بهداشتی برگزار خواهند شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha