سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
محرم تلویزیون

حوزه/ برنامه سازان و مدیران رسانه ملی باید به درستی قواعد و فرمول های موفقیت در تولید برنامه ها و نحوه پخش آن در مناسبت های مذهبی را بدانند و در این راستا بتوانند حتی دست به ذائقه سازی برپایه محتوای دینی و اعتقادی بزنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، نشست خبری اخیر مدیر شبکه قرآن و معارف سیما در خصوص اعلام برنامه‌های دهه اول محرم در شبکه‌های مختلف تلویزیون گرچه حاوی اطلاعات قابل توجهی برای مخاطبان پیگیر رسانه ملی بوده است، اما به نظر می رسد که همچنان خلاقیت و روزآمدی در برنامه های مناسبتی رسانه ملی، کمرنگ است.

البته یکی از اقدامات جالب صداوسیما در این ایام که با همکاری برخی نهادها و ارگان های فرهنگی و تبلیغی کشور انجام می شود، پویش هایی چون «نذر حسینی»، «هر خانه یک حسینیه است» و نیز «نسل حسینی» است که موضوعات مهمی همچون همدلی مؤمنانه و رسیدگی به محرومان و افراد کم بضاعت، برگزاری محافل حسینی در منازل و نیز توجه به مقوله تربیت در دستگاه مقدس حضرت سیدالشهدا(ع) را در برمی گیرد.

این پویش ها البته باید علاوه بر رسانه ملی، در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی نیز به خوبی پوشش داده شود تا با ضریب رسانه ای دادن به این گونه فعالیت های ارزشمند، بتوان خروجی مطلوبی از آن ها گرفت.

فراتر از این مباحث، آن چه ذهن نگارنده این سطور را چند سالی است در چنین ایامی مشغول به خود ساخته، ضعف نسبی برنامه های رسانه ملی در بحث گیرایی و جذابیت برای مخاطبان عام است؛ مسلم است که هیأتی ها در چنین ایامی به جهت آن که عمدتاً درگیر برگزاری مجالس عزای سید و سالار شهیدان هستند، کمتر مخاطب جدی و پیگیر رسانه ملی هستند و لذا عامه مردم و کسانی که به هر دلیلی کمتر توفیق حضور در مجالس حسینی را پیدا می کنند، به طور بالفعل و یا بالقوه مخاطب تلویزیون در مناسبت مهمی چون دهه نخست ماه محرم الحرام می باشند.

این نکته از این حیث حائز اهمیت است که برنامه سازان و مدیران رسانه ملی باید به درستی قواعد و فرمول های موفقیت در تولید برنامه ها و نحوه پخش آن در مناسبت های مذهبی را بدانند و در این راستا بتوانند حتی دست به ذائقه سازی برپایه محتوای دینی و اعتقادی بزنند.

این که صرفاً شبکه های تلویزیونی با دکوری تکراری از سخنرانان مذهبی و یا بخش های مداحی به شکلی روتین استفاده کنند، البته در جای خود ارزشمند است اما به هر حال باید بپذیریم که بدون ایجاد خلاقیت و نگاه روزآمدی در این زمینه نمی توان مخاطب عام به خصوص نسل جدید را جذب این گونه برنامه ها کرد؛ البته این روزآمدی و خلاقیت هیچ منافاتی با بحث توجه به سنت های ارزشمند عزاداری و مداحی و وعظ و خطابه ندارد بلکه حتی می تواند مقوم آن ها نیز باشد.

متأسفانه خیلی از اوقات در ایام ماه محرم و صفر، شبکه های مختلف تلویزیون به جای آن که با چاشنی ابتکار و خلاقیت دست به تولید برنامه های جذاب و غیرتکراری و در عین حال پرمحتوا و جذاب بزنند، صرفاً به پخش مستقیم برنامه ها از حرم های اهل بیت(ع) و امامزادگان و اماکن مقدس آن هم بعضاً با حضور مجری – کارشناس و یا یک چهره ثابت از کارشناسان دینی اکتفا می کنند که این رویه تکراری نیز البته معمولاً بدون وجود نگاه خلاقانه است.

آن چه مهم است این که پیش از شروع دهه محرم، مجموعه مدیران، برنامه سازان و ناظران رسانه ملی بتوانند با همفکری نخبگان رسانه ای و کارشناسان مربوطه، خلأها و نقاط ضعف برنامه سازی مناسبتی را پیدا کرده و برای رفع آن ها بر اساس ظرفیت و توان تلویزیون و همچنین برپایه رهنمودهای ارزشمند مقام معظم رهبری و مراجع و علما، راهکارهای نوین ارایه بدهند.

سید محمد مهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha