جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حرم رضوی

ویژه برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی حرم مطهر رضوی به مناسبت دهه اول محرم اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی در دهه اول ماه محرم که به همت معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی و با رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود، به شعار «ما ملت امام حسینیم»، به عنوان یکی از جملات ماندگار شهید حاج قاسم سلیمانی مزین شده است.

تقویت پروتکل‌های بهداشتی

در این ایام با هدف رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا، تدابیر ویژه‌ای پیش‌بینی شده است تا امکان زیارت مطمئن برای علاقه‌مندان به حضور در محافل عزاداری حرم مطهر رضوی فراهم شود. خادمان سلامت نیز در صحن‌ها و رواق‌های حرم مطهر، بر رعایت این دستورالعمل‌ها نظارت خواهند داشت.

استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ ملی و فضای مجازی

علاوه بر آن، آستان قدس رضوی با استفاده از ظرفیت رسانه‌های ملی و بین‌المللی و همچنین فضای مجازی، شرایط پخش زنده محافل عزاداری حرم مطهر را فراهم کرده است. بر این اساس، برنامه‌ها و محافل محوری دهه اول محرم در حرم مطهر رضوی، به‌طور زنده از شبکه‌های سراسری و همچنین از طریق فضای مجازی پخش خواهد شد تا عزاداران با حضور در منزل نیز امکان بهره‌مندی معنوی از آن را داشته باشند.

محافل عزاداری «نسل حسینی»

محافل عزاداری با نام «نسل حسینی» برنامه محوری حرم مطهر رضوی در دهه اول محرم است که در صحن‌ها و رواق‌های بارگاه منور رضوی برگزار می‌شود.
صحن پیامبر اعظم(ص)، رواق امام خمینی(ره)، صحن جمهوری اسلامی، صحن امام حسن مجتبی(ع)، مسجد گوهرشاد و رواق دارالحجه، محل‌های برگزاری محافل عزاداری «نسل حسینی» در دهه اول محرم خواهد بود.

همچنین زمان برگزاری این محفل به ترتیب، بعد از نماز صبح، ساعت ۹ تا ۱۰ صبح، قبل و بعد از نماز ظهر، ساعت ۱۶ تا ۱۷، قبل و بعد از نماز مغرب و همچنین از ساعت ۲۲ تا ۲۳ در نظر گرفته شده است.

سخنرانان حرم رضوی در دهه اول محرم

در این دهه، سخنرانان مطرحی در محافل عزاداری «نسل حسینی» و در جمع عزاداران سخنرانی خواهند کرد. آیات و حجج‌اسلام سیداحمد علم‌الهدی، سیدمهدی واعظی، محمدجواد نظافت، کاظم راشد یزدی، سیدمحمود مرویان حسینی، محسن کازرونی، مهدی شریعتی‌تبار، حسینی بوشهری، سیدجعفر طباطبایی، سیدمحمد رضوی نسب، محسن ملکی، سیدعلی سجادی‌زاده، محمد جمالی، سیدمرتضی حسینی، اسماعیل مقری، قاسم سوری، محمدحسن خزائی، سید ابوالفضل طباطبایی اشکذری، حجت هاشم زئی، محمود رسولی ترشیزی، هادی صاحبقرانی و محمد مروج‌نژاد سخنرانان این محافل خواهند بود.

برپایی آیین‌های دیرینه عزاداری

بخشی دیگری از برنامه‌های حرم مطهر رضوی در دهه اول محرم، شامل برپایی آیین‌های دیرینه‌ای است که با نام «لبیک یا حسین» برگزار خواهد شد. این آیین‌ها از ساعت ۱۷:۳۰ امروز، دوشنبه ۲۹ ذی الحجه، با مراسم «اذن عزا» در صحن انقلاب آغاز خواهد شد.
در دومین روز محرم نیز مراسم «لبیک یا حسین» به مناسب سالروز ورود کاروان امام حسین(ع) به سرزمین کربلا، از ساعت ۱۷:۳۰ در صحن پیامبر اعظم(ص) برگزار می‌شود.

محفل «شیرخوارگان حسینی» از ساعت ۸ صبح جمعه چهارم محرم و محفل «احلی من‌العسل» از ساعت ۱۸ یکشنبه ششم محرم، دو آیین دیگری است که در صحن پیامبر اعظم(ص) برپا می‌شود.

ویژه برنامه خطبه‌خوانی شب عاشورا، محفل شام غریبان در صحن انقلاب اسلامی و همچنین اجتماع «رهروان زینبی» در دوازدهمین روز ماه محرم در صحن امام حسن مجتبی(ع)، از دیگر برنامه‌های این ایام خواهد بود.

میزبانی از هیئات مذهبی
در تاسوعا و عاشورای حسینی نیز حرم مطهر رضوی با ویژه برنامه «همرزمان حسین(ع)»، میزبان هیئات مذهبی است. این مراسم شامل عزاداری و نوحه‌خوانی در صحن پیامبر اعظم(ص) است که پس از اقامه نماز ظهر برپا خواهد شد. اجتماع هیئات مذهبی در صحن پیامبر اعظم(ص) و مراسم «مقتل‌خوانی»، از دیگر برنامه‌هایی است که طی این دو روز در صحن پیامبر اعظم(ص) و ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد برگزار می‌شود.

«حماسه زینبی»؛ محفل عزاداری ویژه بانوان

معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی محافلی را نیز ویژه بانوان تدارک دیده که در ایام محرم هر روز از ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۹ و با عنوان «حماسه زینبی» در مدرسه خیرات خان حرم مطهر برپا می‌شود. میزبانی از روضه‌های خانگی بـه صورت روزانه در مدرسه خیرات خان و رواق شیخ حر عاملی، برگزاری محافل قرآنی صبح و عصر در مدرسه خیرات خان و صحن امام حسن مجتبی(ع)، نشست‌های پرسمان دینی و برپایی محافل شعر، از دیگر ویژه برنامه‌های حرم، ویژه دختران و بانوان است.

برنامه‌هایی برای نوجوانان

«رواق ارادت» نیز عنوان ویژه برنامه‌های فرهنگی تبلیغی حرم مطهر برای نوجوانان است. مراســم عزاداری ویژه نوجوانان با نام «ابناءالرضا(ع)» همه روزه قبل از نماز مغرب در صحن قدس برگزار می‌شود. همچنین «نقش ارادت» شامل اجراهای میدانی مداحان و ذاکران نوجوان در صحن‌ها و رواق‌های حرم خواهد بود. «مثل قاسم» نیز به تبلیغ چهره‌به‌چهره نوجوانان و جوانان، پیرامون شخصیت حضرت قاسم(ع) اختصاص خواهد داشت و «شباب‌الرضا(ع)» هم شامل میزبانی از هیئات مذهبی نوجوانان و جوانان مدارس امام رضا(ع) در رواق دارالهدایه است.

ویژه برنامه‌های قرآنی
در ایام محرم، محافل قرآنی متعددی نیز در حرم مطهر برپا م‌شود. کرسی تلاوت «در جوار عترت» هر روز قبل از نماز مغرب در ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد برگزار می‌شود، همچنین محفل قرآنی شب عاشورا دیگر برنامه قرآنی حرم مطهر است که در رواق امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد.

پرسمان‌های دینی با حضور چهره‌های برجسته

یکی دیگر از برنامه‌های فرهنگی تبلیغی این ایام، نشست‌های پرسمان دینی است است که با موضوعاتی همچون «آثار اجتماعی امر به معروف و نهی از منکر»، «جوانان عاشورایی؛ غیرت، بصیرت، عوامل ریزش و رویش، ولایتمداری»، «عزاداری مطلوب» و «سیره امام رضا(ع) در زنده نگاه داشتن یاد و نام اباعبدا...(ع)» برگزار می‌شود. در

این نشست‌ها که از سه شنبه ۱۹ مرداد هر روز ساعت ۱۸ در صحن جمهوری اسلامی برگزار می‌شود، چهره‌های برجسته‌ای همچون آیت الله خاتمی، آیت الله صدیقی، دکتر رحیم پور ازغدی و حجت الاسلام شهاب مرادی پاسخگوی سوالات حاضران خواهند بود.

برپایی برنامه‌های زائران غیرایرانی در سه صحن

به همت معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس، در دهه اول ماه محرم ویژه‌برنامه‎هایی نیز برای زائران غیرایرانی تدارک دیده شده است که در صحن کوثر، رواق درالمرحمه و صحن غدیر برگزار می‌شود.

قرائت ادعیه و زیارات

در این ایام یکی دیگر از برنامه‌های پیش‌بینی شده، قرائت ادعیه و زیارات شامل زیارت عاشورا، زیارت وارث، زیارت حضرت ابوالفضل(ع) و زیارت جامعه ائمه‌المومنین خواهد بود که با نوای ملکوتی مداحان و ذاکران و اهل بیت(ع) در صحن‌ها و رواق‌های حرم مطهر برگزار می‌شود. برگزاری مراسم سالگرد شهدای واقعه عاشورای حرم مطهر رضوی، اجتماع فعالان امربه معروف و نهی از منکر برای استعانت از امام حسین (ع) در احیای واجب فراموش شده، اجتماع ریحانه‌های حسینی با حضور ۳۰۰ نفر از دختران مهدالرضا(ع)، ویژه برنامه یاران امام با حضور مادران و فرزندان، مراسم معرفی بانوان قهرمان کربلا، محفل مقتل‌خوانی روایت اشک، اجتماع جوانان حسینی با حضور دانشجویان و طلاب و همچین ویژه برنامه سقای آب و ادب با حضور خانواده جانبازان و مدافعان سلامت، از دیگر ویژه‌برنامه های معاونت تبلیغات آستان قدس در این ایام است.


به تو از دور سلام...

از جمله برنامه‌های معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس در این ایام، ویژه برنامه «به تو از دور سلام» است که با توجه به شرایط کرونایی مشهد و کشور و عدم امکان تشرف بسیاری از عزاداران به حرم مطهر امام رضا(ع)، فرصت زیارت از راه دور آن‌ها به صورت تماس تلفنی را فراهم می‌کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha