پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
طغیانی

حوزه/ نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: دولت نیازمند قرارگاه مهار تورم و رشد نقدینگی است، به جای قرارگاه مرغ و تخم مرغ به فکر ایجاد قرارگاه اصلی باشیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، مهدی طغیانی، عصر امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، اظهار کرد: رسیدگی به مباحث اقتصادی و معیشتی، ازابتدا اولویت مجلس یازدهم بود، البته آیین نامه داخلی مجلس  تعیین کننده کاری است.
وی بیان کرد: سال اول مجلس یازدهم متاسفانه با کم فروغ ترین سال دولت دوازدهم هم از جهت اجرایی و هم از نظر بودجه همراه بود.
نماینده مردم اصفهان در مجلس تصریح کرد: چندماه اول سال ۹۹ بدترین شرایط درآمدهای ارزی کشور بعد از دوران دفاع مقدس بود که کرونا هم مزید برعلت شد.
وی اظهار کرد: راهبرد دولت قبلی برای رفع مشکلات بحث از بین بردن تحریم ها بود، ولی مجلس معقتد بود و هست که همین وابستگی به مذاکرات و رفع تحریم برای حل مشکلات کشور خود دلیلی بر تداوم تحریم ها توسط غربی ها است. راهبرد مجلس یازدهم این است که حل مشکلات با تکیه برتوان داخلی ممکن است و حتی باعث کاهش تحریم ها می شود
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در توضیح اینکه در زمینه کنترل تورم، دولت جدید چه باید بکند و چه کاری دولت گذشته نکرد، گفت: رشد نقدینگی پدیده دائمی است، معدل رشد اقتصادی ما در ۱۰ سال گذشته صفر بوده، ولی حداقل افزایش حجم پول نقدینگی ما هفت برابر شده است، لذا نباید توقع داشت که تورم ایجاد نشود. در برخی سالها بی انضباط مالی و خلق پولی و اعتباری در بانکها باعث ایجاد تورم شده است، لذا اصلاح قانون بانکداری کشور و اصلاح قانون بانک مرکزی اولین گام کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم برای رفع مشکلات یادشده بود.
طغیانی با بیان اینکه اصل تعیین قیمت ارز متناسب با تقاضا در بازار حواله اتفاق می افتد، گفت: منابع ارزی متنوع و غیر نفتی و کشیدن ترمز رشد نقدینگی راهکار حل مشکلات است. پیش بینی ما برای امسال افزایش نرخ ارز به صورت جهش گونه نیست.
وی در بحث طرح صیانت از کابران فضای مجازی، افزود: قطع به یقین باید امروزه برای بحث کلاهبرداری هایی که در بستر فضای مجازی اتفاق می افتد، تدبیر می شد، یکی از کارهایی که در قالب این طرح رقم‌ می خورد ساماندهی این فضا و پاسخگو بودن شبکه های اجتماعی است، البته باید مراقب بیش از یک میلیون کسب وکار فعال از این طریق بود.
طغیانی در پاسخ به سؤالی درباره معادن، خاطرنشان کرد: ما نزدیک به ۸درصد معادن جهان را دراختیار داریم و این ظرفیت فوق العاده است، اقتصاد معدن در کشور ما تعطیل است، درآمد کشور در بخش معدن غیر از نفت وگاز، فقط ۱۰ هزار میلیارد تومان است، این درحالی است که اگر روی معدن خوب کارشود درآمدی در حد اکتشاف و فروش نفت یعنی ۲۰۰هزار میلیارد خواهد داشت.
وی ادامه داد: آینده اقتصاد کشور خیلی خوب خواهد بود، به شرطی که زیرساخت ها مثل قوانین و مقررات اصلاح شود؛ در کشوری که دلالی به صرفه باشد، تولید رونق پیدا نمی کند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد: یکی از نقاط قوت اصفهان، صنعت و اقتصاد است و از این باب روی این موضوع وقت گذاشتم، چرا که معتقدم منافع اقتصاد و صنعت اصفهان به شهراصفهان آن گونه که شایسته و بایسته بوده به مردم نرسیده است. به عنوان مثال عایدی فولاد مبارکه از درآمد خوب سال گذشته برای اصفهان چه بوده است؟ تعهدات این صنعت از مسئولیت اجتماعی چه میزان بوده است؟ صندوق مسئولیت های اجتماعی طرح و ایده ای بود که به استانداری دادیم، این صندوق متاثر درآمدهای مازاد صنایع بزرگ استان بود، ولی نسبت به این ایده بی مهری شد.
وی عنوان کرد: وجود سرمایه های خارجی به دلیل تحریم و ریسک بالایی که پیدا کرده، دشوار است وبه معضل کشوری تبدیل شده است، البته متاسفانه کشور به سمت جذب سرمایه از کشورهای همسایه نرفته است.
طغیانی در مورد وزرای معرفی شده از سوی رئیس جمهور، گفت: سوابق وزیر نیروی پیشنهادی متناسب با حل مسائل پیچیده چون مشکل آب نیست، اما در رابطه وزیر اقتصاد و معرفی دکتر خاندوزی از نزدیک و دوران دانشجویی با ایشان آشنا هستم؛ بیش از ۱۵۰ گزارش نظارتی مرکز پژوهش های مجلس با حضور او تهیه شده و سابقه خوبی در مرکز پژوهش های مجلس دارد، ولی این به ذهن متبادر می شود که گویی از نظر تجربه در وزارت اقتصاد کم‌تجربه هستند.
وی ادامه داد: وزیر پیشنهادی اقصاد، پرکار، خوشفکر و از جهت تفکری در اقتصاد منطقی است و یک وزنه تعادل بخش است و امید که ضعف تجربه این وزیر پیشنهادی با پتانسیل جوانی اش حل شود.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خاطرنشان کرد: دولت نیازمند قرارگاه مهار تورم و رشد نقدینگی است، به جای قرارگاه مرغ و تخم مرغ به فکر ایجاد قرارگاه اصلی باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha