پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین احمد فرخ فال گفت: در حکمت عملی سه مرحله وجود دارد، اولین مرحله تهذیب نفس است، دومین مرحله، تربیت خانواده و سومین مرحله، سیاست مدن و ورود به مباحث اجتماعی است.

به گزارش  خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین احمد فرخ فال، رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین، در جلسه ای که صبح امروز به مناسبت ششم محرم در این مکان برگزار شد، امر به معروف و نهی از منکر را به عنوان فلسفه قیام ابا عبدالله (علیه السلام) معرفی کرد و برخی از مقدمات لازم جهت تحقق این امر را یادآور شد.

رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین، ضمن اشاره به آیه ۱۱۰ سوره آل عمران گفت: خداوند در قرآن، امر به معروف و نهی از منکر را به عنوان شاخصه تعیین امت برگزیده معرفی می کند و می فرماید:«کنتم خیر امّتٍ اٌخرِجَت لناس تأمرون بالمعروف و تنهون عن المنکر...».


وی افزود: امام حسین (علیه السلام) در وصیت خود به محمد حنفیه، وظیفه خود را احیای سنت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) معرفی می کند و فلسفه حرکت خود را امر به معروف و نهی از منکر در راستای احیای همین سنت می دانند.


حجت الاسلام و المسلمین فرخ فال، ضمن اشاره به بحث حکمت عملی و حکمت نظری، خاطر نشان کرد: در حکمت عملی سه مرحله وجود دارد، اولین مرحله تهذیب نفس است، دومین مرحله، تربیت خانواده و سومین مرحله، سیاست مدن و ورود به مباحث اجتماعی است.


وی افزود: احساس مسئولیت نسبت به سلامت جامعه، بعد از مرحله اول و دوم است. یعنی بعد از آن که شخص خود و خانواده خویش را آماده کرد، وارد مرحله سوم می‌شود. کما اینکه پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) ابتدا از خود شروع کرد و پس از آنکه خانواده خویش را نیز به اسلام راهنمایی نمود، دعوت خود را علنی کرد.

رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین خاطر نشان کرد: عنصر اصلی در حکمت عملی که به مراحل سه گانه آن اشاره کردیم، امر به معروف و نهی از منکر است که در واقع مرحله سوم از حکمت عملی است و امام حسین (علیه السلام) نیز به منظور تحقق این امر قیام نمود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha