دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
آزاده نیکپور

حوزه/مدیر مدرسه علمیه الزهرا سلام الله علیها یزد گفت: واقعه عاشورا علاوه بر پیام های سیاسی و حماسی، یک بُعد تربیتی، اخلاقی برای همه انسان ها از جمله مثبت گویی را به یادگار گذاشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در یزد، خانم آزاده نیکپور، ظهر امروز در مراسم مجازی سوگواری ایام محرم که به همت مدرسه علمیه الزهرا سلام الله علیها شهر یزد در دهه اول محرم برگزار می شود اظهار داشت: واقعه عاشورا علاوه بر پیام های سیاسی و حماسی، یک بُعد تربیتی، اخلاقی برای همه انسان ها به یادگار گذاشته است.

وی افزود: مهارت آموزی مهم تر از علم آموزی و دقت در سیره اهل بیت علیهم السلام از راه‌های کسب مهارت در زندگی به شمار می آید که «مثبت گویی»از مهارت‌های مهم ارتباط کلامی در بین یاران اباعبدالله علیه السلام است.

مدیر مدرسه علمیه الزهرا سلام الله علیها یزد تصریح کرد: بهره گیری صحیح از نعمت بیان و انتقال پیام‌های مثبت، از زمینه های سعادتمندی دنیا و آخرت برای انسان ها خواهد بود.

خانم نیکپور با استناد به آیات قرآن، داشتن قول«حسن»، «احسن»، «معروف» و «سدید» را در کلام، مهم و ضروری دانست و با ترسیم صحنه هایی از واقعه عاشورا، رفتار امام و یاران با وفایش را مصادیق زیبایی از رفتارهای قرآنی ذکر نمود.

کارشناس مذهبی، با یادآوری برخورد امام حسین علیه السلام با جناب حُر، کلام ابتدایی ایشان را قاطعانه، سخن بعدی را منطقی و کلام آخر(لحظه شهادت) را احساسی و عاطفی بیان کرد و گفت: حضرت، با توجه به شرایط مختلف، رفتارهای متناسب از خود بروز دادند.

خانم نیکپور، کلام و رفتار امام حسین علیه السلام با جون (غلام ابوذر) را به عنوان نمونه ای دیگر از زیبایی‌های کربلا عنوان کرد و افزود: به گونه ای که امام با اذن میدان دادن، نقش و مسئولیت دادند و دعا در لحظه شهادتِ آن غلام، بهترین الگوی کلامی و رفتاری را به ما نشان داد. 

وی، کلام و رفتار یاران امام را نیز با الگوگیری از آن حضرت بسیار امیدوارانه، مخلصانه همراه با عشق خواند و گفت: به نحوی که سرزنش دشمنان اندکی در عزم راسخ آنان، تردیدی ایجاد نکرد. 

کارشناس مذهبی، توجه به اصول و اعتقادات را از دیگر مهارت‌های کلامی در عاشورا برشمرد و افزود: اعتقاد به مبدأ و معاد در کلام امام و یاران وفادارش موج می زد. 

خانم نیکپور، توصیه امام حسین(ع) به حضرت زینب سلام الله علیها مبنی بر بردباری، تقوای الهی و واگذاری امور به خدا را نشانه اوج توجه به اصول عقاید خواند و واگذاری امور به خدا را به دلیل کامل بودن علم الهی، سریع الحساب بودن و حتمی بودن حساب پروردگار، نشانه ایمان و اعتقاد واقعی دانست. 

وی در پایان بر باور قیامت، امید به پاداش و کسب رضایت الهی، به عنوان اصول اعتقادی امام حسین علیه السلام تأکید و دیگران را به الگوگیری از اهل بیت علیهم السلام توصیه کرد.

انتهای پیام/۳۱۳/۴۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha