چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
عباسی

حوزه/ فرزندان در جریان برپایی محافل مذهبی خانگی در ذهن خود با سؤالاتی مواجه می‌شوند مثلا اینکه علت برگزاری این محفل چیست؟ محفل برای چه کسی برپا شده؟ چه محورهایی در این محفل پیگیری می‌شود و ... که این مرورهای ذهنی خود به خود سبب یادگیری عمقی آنان می‌شود.

حجت‌الاسلام محمدمهدی عباسی آغوی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به تأثیر روضه‌های خانگی بر تربیت دینی خانواده و به ویژه کودکان گفت: روضه‌های خانگی چند کارکرد اساسی دارد؛ نخست اینکه ارتباط اعضای خانواده را با خداوند و اهل‌بیت علیهم‌السلام تقویت می‌کند.

وی ادامه داد: پژوهش‌ها نشان داده است که دین‌داری و تقویت ارتباط با خدا سبب افزایش سلامت روان و حتی کاهش استرس و بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن می‌شود.

این کارشناس مشاوره عنوان کرد: دومین کارکرد روضه‌های خانگی، همبستگی خانوادگی و خویشاوندی است که علاوه بر آن، صله رحم نیز در جریان روضه‌های خانگی صورت می‌گیرد که آثار بسیار مفیدی در پایبندی به خانواده دارد.

حجت‌الاسلام عباسی آغوی در تشریح سومین کارکرد روضه‌های خانگی بیان کرد: در جریان برپایی این روضه‌ها یادگیری مشاهده‌ای برای فرزندان اتفاق می‌افتد که بهترین نوع یادگیری به شمار می‌رود.

وی افزود: فرزندان در جریان برپایی محافل مذهبی خانگی در ذهن خود با سؤالاتی مواجه می‌شوند مثلا اینکه علت برگزاری این محفل چیست؟ محفل برای چه کسی برپا شده؟ چه محورهایی در این محفل پیگیری می‌شود و ... که این مرورهای ذهنی خود به خود سبب یادگیری عمقی آنان می‌شود.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه عملکرد پدر و مادر همواره برای فرزندان الگوست، گفت: فرزندان از برپایی محافل مذهبی خانگی توسط پدر و مادر الگو می‌گیرند که این سبب افزایش میل آنان به سوی معنویات در آینده خواهد شد.

      

* پیشگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی در رفتار فرزندان

حجت‌الاسلام عباسی آغوی اذعان کرد: خانواده‌ای که روابط بین اعضا در آن خوب و ارتباط با خدا وجود داشته باشد حس هویت به فرزندان می‌دهد و هویت بخشی به فرزندان موجب پیشگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق، اعتیاد، ارتکاب جرم و ... در رفتار و عملکرد فرزندان می‌شود.

وی بیان کرد: در سال ۱۳۹۰ پژوهشی بر روی ۳۹۸ زوج در کرمانشاه انجام شد و در نهایت این نتیجه به دست آمد که زوج‌هایی که نگرشی مثبت به ازدواج دارند، آن را امر مقدسی می‌دانند و از نگرش دین به خانواده نگاه می‌کنند تاب‌آوری اجتماعی بیشتری و ارتباط بهتری با همسر خود دارند.

این کارشناس مشاوره با بیان اینکه آمار منتشر شده از سوی ثبت احوال نشان می‌دهد متوسط نسبت ازدواج به طلاق در کشور تقریبا در ازای هر سه ازدواج یک طلاق است افزود: با جلسات مذهبی خانگی می‌توان گام مهمی در راستای انتقال معارف‌ و مهارت‌های ضروری رفتاری و فکری به فرزندان برداشت.

حجت‌الاسلام عباسی آغوی ضمن تأکید بر واگذاری نقشی جدی به فرزندان در جریان برگزاری محافل مذهبی خانگی گفت: حکایت‌‎هایی که در مصائب اهل‌بیت وجود دارد نیز باید متناسب با سن فرزندان بازگو شود تا بر این اساس مفاهیم لازم برای تربیت صحیح دینی و رفتاری فرزندان به آنان منتقل شود.

        

انتهای پیام/۶۳/۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha