جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حضرت زینب(س)

حوزه/ استاد حوزه علمیه خواهران ضمن تبیین نقش کلیدی زینب کبری(س) در ماندگاری و پیام رسانی قیام عاشورا، ایشان را در اوج قله صبر و مقاومت و بصیرت توصیف کرد.

فاطمه انصاری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ابراز داشت: نهضت عاشورای حسینی از چنان جایگاه والایی برخوردار است که توانسته تحولات عمیقی در تاریخ انسانیت پدید آورد و به این واسطه بسیاری از مردم را از تاریکی ها و گمراهی ها به سمت روشنی و سعادتمندی هدایت کند.

وی افزود: بی شک یکی از دلایلی که قیام حضرت سیدالشهدا(ع) توانست آن گونه در دنیا ماندگار شده و زمینه ساز هدایت بشر گردد، به جهت نقش آفرینی خواهر بزرگوار ایشان حضرت زینب کبری (س) است که در ماجرای کربلا حضور بسیار موثری داشت و بعد از شهادت مظلومانه امام حسین(ع)، در کنار برادرزاده شان، امام سجاد(ع)، هدایت کاروان اُسرای اهل بیت(ع) را به سمت کوفه و شام برعهده گرفت.

کارشناس و پژوهشگر مسایل فرهنگی همچنین گفت: سیدالشهدا (ع) پیش از شهادت خویش، وظیفه حفظ و مراقبت از زنان و کودکان و پرستاری از ‌بیماران را به خواهرش حضرت(س) سپرده بود چون ایشان با شناختی که ‌از شخصیت بی‌نظیر خواهرشان داشت به خوبی می‌دانستند که تنها زینب(س) است ‌که می‌تواند پناهگاه و تکیه‌گاه آنان باشد.

وی بیان داشت: این بانوی بزرگوار اسلام که ما در فرهنگ شیعی از ایشان به خاطر مصیبت ها و سختی های فراوانی که از کودکی تا پایان عمر دیدند، به عنوان " ام المصایب" یاد می کنیم، در کنار سرپرستی اطفال و زنان رنج دیده و مصیبت زده، پیام رسان خون های پاک و مقدس امام حسین(ع) و یاران باوفای ایشان بودند و به راستی که اگر ایشان نبودند، کسی از واقعه خونین کربلا و مظلومیت امام حسین(ع) آگاهی پیدا نمی کرد و داستان عاشورا در همان صحرای کربلا باقی می ماند.

انصاری افزود: زینب کبری(س) پس از شهادت حضرت اباعبدالله(ع) با وجود آن که در اسارت دشمنان اهل بیت(ع) بودند اما با شجاعت تمام در خطبه هایی که در کوفه و شام قرائت فرمودند، پرده از چهره ریاکارانه، دروغین و فساد یزید و خاندان و هواداران او برداشته و مردم را با حقایق زمان خود به خوبی آشنا نمودند.

وی افزود: سخنان ایشان در کنار بیانات و خطبه های حضرت زین العابدین(ع) توانست علاوه بر آن که جنایات حکومت یزید را برای مردم غافل و جاهل آن ایام، بر ملا کند در حفظ و حراست از اصل اسلام و ارزش های اسلامی نیز بسیار اثرگذار باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: ایشان در دوران حیات نورانی خود، حضور هفت تن از چهارده معصوم را درک کرد و با وجود جایگاه والایی که داشتند اما در همه حال از امام و حجت معصوم خود حمایت می کردند و هر حرف و سخنی که ولی زمان خود داشت با جان و دل گوش فرا داده و به آن ها عمل می کردند

وی گفت: در حقیقت زینب کبری(س) را باید الگوی راستین ولایت مداری بنامیم که در همه صحنه های سخت تاریخی، حامی و تابع ولایت بودند و تسلیم بی چون چرای اوامر ایشان.

انصاری افزود: حضرت از همه چیز خود در راه اسلام و حفظ عزت و کرامت حسینی گذشتند، حتی دو نوجوان خود را در راه خدا در دشت کربلا فدا کردند، اما با این حال حاضر نشدند که زیر بار ننگ و ذلت رود و امام خود را در برابر دشمنان جنایت کار و ظالمش تنها بگذارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha