دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
ابطحی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین ابطحی با اشاره به مشکلات مساجد، گفت: ردیف بودجه ای به مبلغ ۳۰میلیارد تومان سالانه در بودجه کشور برای مرکز رسیدگی به امور مساجد در نظر گرفته شده و تمام این مبالغ را برای تهران هزینه می کنند که جای تاسف دارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد صادق ابطحی، پیش از ظهر امروز در نشست خبری خود به مناسبت هفته مساجد از ۳۰ مرداد الی ۵شهریور، اظهار کرد: اولین رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد از سوی مقام معظم رهبری در دهه ۶۰، مرحوم آیت الله مهدوی کنی انتخاب شد و این موضوع با ورود آیت الله العظمی مظاهری به اصفهان در سال ۷۵ برای استان اصفهان رقم خورد.

بیشتر بخوانید:

به ازای هر مسجد اصفهان ۶ شهید تقدیم شده است | امور مساجد اصفهان چیزی به نام بودجه رسمی ندارد

وی بیان کرد: در حال حاضر مرکز رسیدگی به امور مساجد در تهران، اصفهان و خراسان های رضوی، خراسان شمالی و جنوبی بیشترین سابقه را در کشور دارند.

توانمند سازی ائمه جماعات

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان تصریح کرد: مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان تاکنون سه دوره مدیریت را به خود دیده است که مشکل بزرگ همه مدیران در این مرکز، مباحث مالی و بودجه ای بوده است و دست مدیران را در بکارگیری نیروهای توانمند، برگزاری دوره های آموزشی و ارتقا ائمه جماعات و ... بسته است.

وی افزود: توانمند سازی ائمه جماعات، حمایت و تقویت ائمه جماعات، آموزش ائمه جماعات، ارتقا بینش بصیرتی ائمه جماعات، ارتقا نظام مدیریتی مساجد همگی از اهداف پیش رو است.

موروثی بودن هئیت امنای مساجد معنا ندارد

 ابطحی خاطرنشان کرد: اصلا موافق موروثی بودن هئیت امنای مساجد نیستیم، لذا در صدد جوان سازی هیئت امنای مساجد هستیم.

وی تاکید کرد: در بحث تفکیک برنامه های کانون های فرهنگی و پایگاه های بسیج با برنامه های امور مساجد اقدام به تشکیل شورای هماهنگی امور مساجد با حضور ارگانهای مرتبط چون اداره اوقاف، سپاه، اداره ارشاد و ... کردیم تا از موازی کاری ممانعت به عمل آید.

سهم مساجد اصفهان از بودجه ۳۰ میلیاردی صفر است!!

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان افزود: بحث تفسیر قرآن و تشریح نهج البلاغه و صحیفه سجادیه توسط ائمه جماعات در مساجد رونق بیشتری نسبت به قبل گرفته است و ما نیز برتداوم این چنین امور تاکید داریم.

وی با بازگو کردن این نکته که ردیف بودجه ای به مبلغ ۳۰میلیارد تومان سالانه در بحث بودجه کشور برای مرکز رسیدگی به امور مساجد در نظر گرفته شده و تمام این مبالغ را برای تهران هزینه می کنند که جای تاسف دارد،  عنوان کرد: هیچ مبلغی از بودجه یاد شده برای مرکز رسیدگی به امور مساجد استان های دیگر کشور دیده نشده است و لذا اصفهان با ۵هزار مسجد در سطح استان در این زمینه دچار مشکل جدی است.

 ابطحی در ادامه اشاره ای به امضای توافق نامه ها و تفاهم نامه های مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان با دیگر ارگانها چون نیروی انتظامی، دادگستری  و شورای سیاست گذاری ائمه جمعه و اداره اوقاف کرد و گفت: این تفاهم نامه ها منجر به تصمیمات و برنامه های خوبی شده است که از آن‌جمله می توان به تفاهم نامه ای پیرامون همکاری شورای حل اختلاف با مرکز رسیدگی به امور مساجد و استقرار حقوق دان هایی در مساجد برای حل دعاوی محلات اشاره داشت، همچنین تثبیت شدن صدور احکام هیئت امنا مساجد فقط توسط مرکز رسیدگی به امور مساجد استان از دیگرمصوبات است.

انتخاب امین اموال مساجد

وی اظهار کرد: ما دنبال آن هستیم که با موافقت اداره اوقاف استان، گام بزرگی برای کمک مالی به مساجد برداریم، بنابراین درخواست داده ایم که امین اموالی مساجد را برعهده بگیریم و موقوفات مساجد را احیا کنیم.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان افزود: طبق فرمایش رهبری، مدیریت مساجد فقط و فقط بر عهده ائمه جماعات است، البته بعضا ضعف مدیریتی در ائمه جماعات وجود دارد که باعث تسلط هیئت امنا در بخش مدیریت مساجد می شود ولی با برگزاری دوره های آموزشی درصد ارتقا توانمندی های ائمه جماعات هستیم.

مساجد رقبای زیادی برای جذب جوانان دارند

وی ابراز کرد: امروز مساجد رقبای زیادی برای جذب جوانان دارند؛ فضای مجازی و کانون های فرهنگی شهرداری و فعالیتشان در زمان اقامه نماز در مساجد و ده ها موارد دیگر از آن جمله هستند، لذا داشتن برنامه های متعدد و متنوع در مساجد راهکار حل این مشکل است.

 ابطحی بیان کرد: بهترین جاذبه در مساجد برای جذب جوانان؛ توسط ائمه جماعات مساجد و با حسن خلق و گره گشایی مشکلات مردم ایجاد می شود.

بزرگترین اشتباه در ایام کرونا

وی، بزرگترین اشتباه در ایام کرونا را تعطیلی مساجد دانست و عنوان کرد: در حالی که باید جماعات و نماز جماعت تعطیل می شد و درب مساجد باز می ماند.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان در پایان یادآور شد: در حال حاضر بیش از ۹۰۰ روحانی به عنوان ائمه جماعات در شهر اصفهان فعالیت دارند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha