دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
عزاداری امام حسین

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان گفت: امام حسین(علیه‌السلام) بر مبنای همین بینش، وظیفه خود را قیام علیه ستم اموی، اجابت دعوت کوفیان و اقدام برای تشکیل حکومت و ... تشخیص داد و برای انجام این وظیفه اقدام کرد و رسیدن به نتیجه برای حضرت در درجه دوم اهمیت قرار داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، ویژه برنامه عزاداری امام حسین(علیه‌السلام) با حضور بانوان مدیریت حوزه علمیه خواهران استان گلستان برگزار شد.

در این نشست، خانم حسینی واعظ به تبیین موضوع «قیام امام حسین علیه‌السلام از منظر تکلیف دینی» پرداخت و بیان کرد: تکلیف‌گرائی از منظر رهبران الهی، رسیدن به اهداف و غایات مشروع با استفاده از وسایل و ابزار مشروع است و بررسی قیام حسینی از این نظر، با توجه به وظایف گسترده امامان(علیهم‌السلام) در عرصه تبلیغ دین، مبارزه با بدعت‌ها و انحراف‌ها و برپایی حکومت اسلامی است.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر، حرکت ارتجاعی ایجاد شده در جامعه اسلامی بعد از پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه وآله) که زنده‌کردن تعصبات قبیله‌ای و نژادی، تقسیم غیرعادلانه بیت‌المال و حیف و میل آن، خویشاوندسالاری، تحریف‌های عقیدتی و سرکوب معترضان، علائم و نشانه‌های آن بود؛ بر این اساس،  وظیفه شرعی اقدام و عمل امام حسین(علیه‌السلام) بود.

مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان به تبیین معنای تکلیف‌گرایی پرداخت و گفت: تمام اقدام‌های انسان‌ برای رسیدن به اهداف و نتایج است که در این راستا، برای بعضی افراد مشروعیت غایات مهم نیست و از هر ابزاری برای دستیابی به آن استفاده می‌کنند.

خانم حسینی واعظ ادامه داد: در مقابل این دسته افراد، انسان‌های الهی به دنبال اهداف و غایات مشروع هستند اما برای رسیدن به آن، رضای خدا و امر او را ملاک قرار می دهند، نکته مهم این است که در هنگام بررسی تکلیف شرعی خود، عوامل مختلف از جمله نتایج احتمالی حاصل از اقدام را لحاظ کرده و بعد از احساس تکلیف، برای انجام آن اقدام می‌کنند و عدم دستیابی به نتیجه مورد انتظار، آنان را از انجام وظیفه باز نمی‌دارد.

وی با مقایسه پیروزی و شکست در میان عموم افراد با انسان‌های مؤمن، خاطرنشان کرد: امام حسین(علیه‌السلام) بر مبنای همین بینش، وظیفه خود را قیام علیه ستم اموی، اجابت دعوت کوفیان و اقدام برای تشکیل حکومت و ... تشخیص داد و برای انجام این وظیفه اقدام کرد و رسیدن به نتیجه برای حضرت در درجه دوم اهمیت قرار داشت.

مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان در ادامه به وظایف کلی ائمه(علیهم‌السلام) اشاره و عنوان کرد: علاوه بر مقتدا بودن، وظیفه خطیر بیان و تبلیغ دین پیامبر(صلی‌الله‌علیه وآله) مهم‌ترین وظیفه آن بزرگواران است.

خانم حسینی واعظ، احیای دین و زدودن انحرافات را از دیگر وظایف ائمه معصوم دانست و توضیح داد: دشمنان بعد از قدرت گرفتن اسلام، چهره عوض کرده و به روش‌های دیگری همچون جعل، تحریف و کتمان، به مبارزه با دین پرداختند؛ تا با این روش دین و سنت را کنار زده و دوباره جاهلیت را برگردانند.

وی با بیان این‌که تلاش جهت تشکیل حکومت اسلامی از وظایف دیگر امامان(علیهم‌السلام) است، پیرامون ارتجاع و بازگشت به جاهلیت توضیح داد و گفت: پیامبران و مصلحانِ پیرو آنان، در چنین جوامعی به بیدارکردن وجدان‌های خفته و زدودن زنگارهای جهل و خرافه قیام می‌کنند و تبلیغات آنان به تدریج اثر می‌گذارد و عقل‌های مدفون، شکوفاشده و حق‌خواهی و حق‌طلبی اوج می گیرد.

استاد حوزه، به حرکت‌های ارتجاعی بعد از نهضت پیامبر(صلی‌الله‌علیه وآله) اشاره کرد و با بیان هشدارهای قرآن و پیامبر(ص) در راستای پدیدارشدن ارتجاع گفت: با نگاهی به صدر اسلام، حرکت ارتجاعی و بازگشت به فرهنگ طاغوتی و جاهلی با تمام هشدارها، بعد از وفات پیامبر(صلی‌الله‌علیه وآله) به وضوح قابل درک است زیرا پیامبر در شهر مکه علیه شرک، جهل، بت‌پرستی و ظلم قیام کرد و با تلاوت آیات قرآن، به بیدارکردن وجدان های خفته و زدودن زنگار از قلب‌ها همت گماشت و با ایمان‌آوردن افراد، زنگ خطر برای سردمداران حاکمیت جاهلی به صدا درآمد.

خانم حسینی واعظ ادامه داد: مدافعان نظام جاهلی، حاکمیت خود را در خطر دیدند و با تطمیع، تهدید، شکنجه و ترور در صدد ازبین بردن صدای انقلاب برآمدند اما با هجرت پیامبر اولین مرحله پیروزی نمایان شد. خطر، آشکارتر و مخالفت‌ها و برخوردها با نهضت پیامبر شدیدتر شد، با وجود جنگ‌های پی در پی اما حق‌طلبان به سختی از رهبر و نهضت خود دفاع کردند و روز به روز قدرت بیشتری یافتند.   

انتهای پیام           

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha