جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
اقتصاددیجیتال

حوزه/ در روزهای کسب رای اعتماد، ایجاد اشتغال و کسب و کارهای جدید مبتنی بر فضای اقتصاد دیجیتال، از جمله برنامه هایی است که دولتمردان در اصول برنامه ای خود و خاصه وزرای اقتصاد و کار به آن نگاهی خواهند داشت، که چگونگی تحقق آن نیاز به تحلیل دارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، ظهورو بروز بیماری کرونا در بسیار از حوزه ها سبک زندگی بشریت را تغییر داده و جهان را با سرعت بیشتری نسبت به قبل به سمت اینترنت و دیجیتالیزه شدن سوق می دهد.

کرونا سبب شد افراد به پول و اسکناس هم به صورت دیجیتالی نگاه کنند و در نتیجه عادات افراد برای سرمایه‌گذاری تغییر کرد.

با وجود شرایط کنونی و تغییر خلق و خوی افراد در سرمایه‌گذاری و کسب درآمد به سبب شیوع بیماری مهلک کرونا، شاهد رشد چشمگیر بازارهای مبتنی بر فضای مجازی و دیجیتال هستیم. در دوران کرونا افراد با شیوه‌ای نوین و پرهیجان از کسب درآمد در قرنطینه‌ آشنا شدند و قطعا در دوران پساکرونا مردم جهان و نسل‌های آینده نیز با این حوزه آشناتر خواهند شد وبه دلایل متعدد از این فضا فاصله نخواهند گرفت.

این روزها مجلس یازدهم پرکار ترین روزهای خود را سپری میکند، رای اعتماد به وزرایی که قرار است گره از مشکلات مردم باز کنند، یکی از حساس ترین وزرا، وزرای اقتصاد و کار  هستند چرا که نوع دیدگاه و برنامه های انها پاسخ به حل بسیاری از مشکلات این روزهای مردم ایران خواهد بود.

ایجاد اشتغال و کسب و کارهای جدید مبتنی بر فضای اقتصاد دیجیتال همچون شغل های مبتنی بر پلتفرم های اینترنتی و رمز ارزی از جمله برنامه هایی است که دولتمردان در اصول برنامه ای خود  و خاصه وزرای اقتصاد و کار به آن نگاهی خواهند داشت.

بنا بر گفته کارشناسان اقتصادی؛ تحریم های ظالمانه توانسته است موتور رشد اقتصادی ایران را کند و ایران را در تامین حقوق و نیازهای اساسی خود نظیر تامین داروهای خاص و کالاهای اساسی دچار مشکل کند.

اشتغالزایی در کسب و کارهای استارتاپی نتیجه استخدام‌های سنتی نیست؛ این کسب و کارها با قدرت کارآفرینی و ارزش‌آفرینی اقتصادی و اجتماعی بالا توانسته‌اند به طور مستقیم و غیرمستقیم برای بخشی از بهترین و نخبه‌ترین نیروی انسانی تحصیلکرده و متخصص ایران ایجاد شغل پایدار داشته باشند.

سرعت رشد این مدل کسب و کارها و افزایش ارزش اقتصادی آنها بسیار بالاتر از بقیه صنایع نیز است.

 این روزها بخشی از دنیای کارآفرینی در فضای استارتاپی، مجازی و پلاکچین ها درجریان است. فضایی متفاوت از اتاق و دفتر و پرسنل اداری،   با این حال این شیوه نوین کسب و کار مانند بازار سنتی به کسب درآمد ختم می شود، اما آنچه که در همه موارد مشترک است، ضرورت تقویت زیرساخت های فضای مجازی و اینترنت و پلتفرم های داخلی است.

حجت الاسلام سید صادق طباطبایی نژاد، عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان و از نمایندگان فعال در زمینه طرح صیانت از کاربران فضای مجازی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه در اصفهان، تصریح کرد: طرح صیانت از کاربران فضای مجازی یکی از طرح‌های مجلس بوده که در دوره قبلی مجلس روی آن بحث شده و در حال حاضر با رفع نواقص در حال بررسی است، تشکیل هیئت مرکزی برای نظارت بر فضای مجازی امری بسیار واجب است.

وی عنوان کرد: این طرح برای کاهش و به حداقل رساندن مشکلاتی از قبیل کلاهبرداری در این فضا هاست و با استفاده از این طرح نوعی پاسخگوی حقوقی در این زمینه شکل می یابد و شرکت های ارائه کننده پلتفرم شبکه های اجتماعی، ملزم به دایر نمودن دفتر مرکزی در ایران خواهند شد تا کاربران احساس امنیت بیشتری داشته باشند.

نماینده مردم اردستان در مجلس با بیان دیدگاه خود در این باره گفت: ما نیازمند چنین هیئت مرکزی نظارت بر فضای مجازی هستیم، زیرا اگر در زمانی یکی از این پلتفرم ها اهرم فشاری بر ما وارد کند، کسب و کارها به مشکل می‌خورد و ما توانایی جلوگیری از آن را نداریم؛ ولی هنگام اجرای این طرح نظارتی از این اهرم فشار؛ سلب  قدرت می شود.

وی در پایان اذعان کرد: بیش از ۱۵ نهاد موازی بر کسب‌ وکارهای آنلاین نظارت می‌کنند که به نظر ما این تعداد زیاد است و باید تجمیع شودریال قوانین ما به‌روز نشده است و قوانین تجارت الکترونیک برای سال ۱۳۸۲ است که در آن زمان اصلا تلفن هوشمند نداشتیم.

بنابراین آنچه که به نظر می رسد، این که به عنوان مطالبه از وزرای دولت سیزدهم مرتبط با بحث اشتغال زایی و ایجاد فضاهای نوین دیجیتالی برای کسب وکار باید بحث تقویت زیرساخت های لازم این بحث به صورت جدی دنبال و پیگیری شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha