چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی - رئیس جمهور

حوزه/ رئیس جمهور در دفاع پایانی از وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم، در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که در مبارزه با فساد به هیچ عنوان کوتاه نخواهم آمد، گفت: بنای ما بر اجرای با قدرت سیاست های اقتصاد مقاومتی است و سفره مردم را بند به تحریم و مذاکره نمی کنیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی، عصر امروز چهارشنبه، ۳ شهریور در آخرین جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت سیزدهم در مجلس شورای اسلامی، ضمن گرامیداشت هفته دولت و یاد شهدای دولت، مجلس و نظام مقدس جمهوری اسلامی و همچنین شهیدان رجایی و باهنر، اظهار کرد: معرفی وزرای پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی براساس شاخص‌هایی از جمله کارآمدی، تخصص، مردم داری، فساد ستیزی و صداقت با مردم بوده است که نسبت به آن در دوره انتخابات به مردم قول داده بودم.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه در فرایند بررسی کارنامه وزیران پیشنهادی برای معرفی به مجلس صلاحیت علمی و همچنین صلاحیت عملی و اجرایی مورد تاکید بوده و مد نظر قرار داشته است، گفت: صلاحیت وزرای محترم نسبت به سلامت نفس و داشتن شرایط لازم برای سالم بودن از هرگونه شائبه‌های فساد و کجی و آلودگی، مسأله مهم ماست که این شرط، شرط مطلق نسبت به همه عزیزان به عنوان محور مورد توجه بوده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه این شرط، شرطی نیست که بشود از آن گذشت،تاکید کرد: دولتی که می‌خواهد فساد ستیز باشد، حتماً باید عناصر پاکدست و فساد ستیز امر اجرای آن را به دست بگیرند.این جزو تأکیدات ما بوده است و شرطی نیست که فقط در ابتدا ضرورت داشته باشد بلکه تداوم آن هم ضروری و لازم است.

آیت الله رئیسی اظهار داشت: تمام دست اندرکاران دولت باید بدانند امروز سلامت یک امر محوری در دولت است و کوچکترین ناسلامتی تحمل نخواهد شد، شرط اساسی خدمت در این دولت پاکدستی است و این شرط مهم همواره در دولت مردمی باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه در مبارزه با فساد به هیچ عنوان کوتاه نخواهم آمد، گفت: هیچ اتهام مستقر شده نسبت به هیچکدام از وزیران وجود ندارد و خط قرمز ما در مبارزه با فساد فقط بدون استناد سخن گفتن و اتهام زدن است.

رییس جمهور در ابتدای سخنان خود در مجلس شورای اسلامی با قدردانی از پزشکان، پرستاران و کادر درمانی کشور که مجاهدانه از جان مردم صیانت می‌کنند، از نمایندگان مجلس، هیات رئیسه و کمیسیونهای تخصصی بخاطر تلاش حدود ۲ هفته‌ای برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی و همچنین ابتکار رئیس مجلس در این رابطه تشکر کرد.

آیت الله رییسی با اشاره به  فرآیند معرفی وزرای پیشنهادی به مجلس خاطرنشان کرد: در سایتی که برای نظرخواهی از مردم معرفی کردیم و از ناحیه نخبگان و بسیاری از جوانان عزیز و کادرهای فعال در سازمان‌ های اداری، استقبال شد، نام ۲ وزیر نبود، دلیل‌ آن هم این بود که از یک مجموعه امنیتی مثل وزارت اطلاعات و وزارت دفاع بودند و در این خصوص با نیروهای مسلح در وزارت دفاع و با نخبگان و کارشناسان در وزارت اطلاعات، مشورت کردم.

رئیس جمهور افزود: اما نسبت به ۱۷ وزیر دیگر، برخی نامشان، ۲۰ تا ۶۰ بار از ناحیه مردم در این سایت تکرار شده بود به عنوان اینکه اینها کسانی هستند که می‌توانند در مدیریت  مورد استفاده باشند و از بقیه هم در رده‌های مدیریتی بعدی ، استفاده خواهیم کرد و این بانک اطلاعاتی بعداً در اختیار آقایان وزرا قرار خواهد گرفت تا از پیشنهادات مردم استفاده و بهره بگیرند.

وی با بیان اینکه علاوه بر فرآیند بررسی در کمیته‌ها و کارگروه‌های مسئول، استعلام از مراکز اطلاعاتی و قضایی هم در دستور کار بود، اظهارداشت: نسبت به صلاحیت تک تک کسانی که در معرض وزیر شدن بودند، استعلام هایی گرفته شده که جا دارد از سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی،  وزارت اطلاعات و سازمان بازرسی کل کشور و همچنین از دیوان محاسبات تشکر کنم بخاطر اینکه در این استعلام ها و پاسخ استعلام کمک کردند که بتوانیم اطلاع بیشتری نسبت به صلاحیت وزرا و شرایط علمی و عملی آنها پیدا کنیم.

رئیس جمهور تاکید کرد: صلاحیت وزراء و سلامت نفس و داشتن شرایط لازم برای سالم بودن از هرگونه شائبه‌های فساد و کجی و آلودگی، مسأله مهم و شرط مطلق ما است و شرطی هم نیست که بشود از آن گذشت، لذا سلامت عزیزان معرفی شده، مورد تأکید بوده چون دولتی که می‌خواهد فساد ستیز باشد، حتماً باید عناصر پاکدست و فساد ستیز، امر اجرای آن را به دست بگیرند. لذا این جزو تأکیدات ما بوده است.

 رئیسی تصریح کرد: این شرطی نیست که فقط ابتدائاً ضرورت داشته باشد بلکه استدامتاً هم ضرورت دارد. این شرطی نیست که امروز مورد تأکید باشد و فردا بعد از رأی اعتماد مورد تأکید نباشد، همواره مورد تأکید است و این را آقایان نمایندگان، خانم‌های گرامی بدانند، هر زمانی معلوم شود نسبت به کسی که با دولت همکاری می‌کند، نه فقط در جایگاه وزیر بلکه در جایگاه معاون وزیر، در جایگاه مدیرکل، تمام دست‌اندرکاران دولت باید بدانند، امروز سلامت یک امر مهم و محوری در دولت است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه کوچکترین ناسلامتی تحمل نخواهد شد، گفت: در دولتی که می‌خواهد خدمتگزار مردم باشد و شرط اساسی‌اش پاکدستی است بدانند که ما سلامت نفس را و دوری از فساد و آلودگی را در این دولت جزو مسایل محوری و اساسی می‌دانیم ، مسأله سلامت یک موضوع کاملاً محوری است که باید همواره مورد توجه باشد، لذا این شرط همواره به عنوان شرطی است که باید مورد توجه همه ما در دولت مردمی قرار بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه در مورد مبارزه با فساد به هیچ عنوان کوتاه نخواهم آمد، اظهار داشت: شرط ضمنی که مردم عزیزمان برای رأی به بنده داشتند ولو به زبان جاری نکرده باشند اما به قول ما طلبه‌ها دلالت التزامی دارد، موضوع مبارزه با فساد است.

رئیس جمهور با بیان اینکه درصورت وجود گزارشی متقن درباره اینکه مسئولی در دولت مرتکب فساد شده، درمورد برخورد با او درنگ نخواهم کرد، گفت: این را به ملت عزیز به عنوان بهترین ناظرین و همچنین به شما نمایندگان عزیز ملت عرض می‌کنم که صرف یک اتهام، صرف یک نکته‌ای که در یک نامه‌ای نوشته شود، یا برای کسی احساسی پیدا شود، یا درجایی مکتوب شود، این کفایت نمی‌کند. باید بررسی کنیم، شما بررسی کنید. امام صادق (ع) فرمودند که حرمت مؤمن، حرمت کعبه و بلکه بالاتر از آن است و باید آن را حفظ کنیم.

رئیسی افزود: وقتی با سند متقن به این نتیجه رسیدیم که اتهامی متوجه کسی است، طبیعتاً باید با ساز و کار خودش پیگیری شود. نسبت به برخی از وزرای معرفی شده نکاتی مطرح شد. باید عرض کنم، هیچ اتهام مستقر و قطعی شده نسبت به هیچ کدام از وزرا وجود ندارد. مواردی نسبت به شخصی مطرح بوده، مورد بررسی قرار گرفته، در یک مرحله‌ای هم ممکن است نظری داده شده، اما این اتهام مستقر نشده است.

رئیس جمهور ادامه داد: سخنی گفته شده، نامه‌ای نوشته شده، در یک مرحله هم ممکن است نظری داده شده باشد،اما این مستقر نشده، یعنی یک امر قطعی نسبت به کسی تعلق نگرفته است. این را با اطمینان به شما می‌گویم. نمایندگان عزیز، نسبت به هیچ‌کدام از وزرای معرفی شده، اتهام مستقر شده وجود ندارد و اگر کسی یا جایگاهی اتهامی وارد کرده، از او رفع اتهام شده است.

 رئیسی با تاکید براینکه در برخورد با فساد خط قرمز نداریم، اظهار داشت: یک نکته باید مورد توجه باشد، خط قرمز ما در رابطه با فساد، فقط بی‌استناد سخن گفتن و بی‌استناد نسبت دادن است. در دستگاه قضایی هم همیشه گفته بودم که خط قرمز ما این است که کسی بدون استناد و بدون یک امر متقن، نسبتی به کسی بدهد؛ این خط قرمز است.

رئیس جمهور تصریح کرد: فرقی نمی‌کند فردی که متهم می‌شود، چه کسی باشد، وابسته به کسی باشد، یا کجا باشد، اینها برای ما مهم نیست. در عمل هم شما دیدید که مشی ما اینگونه بوده است و ان‌شاءالله خواهد بود. اما نسبت به بعضی از مواردی که این روزها اعلام شد، مواردی بود که خودم نسبت به یک مورد یا ۲ مورد حساس شدم. در همین ایامی که بحث صلاحیت‌ها مطرح بود، با دوستان‌مان، با وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه تماس گرفتم و گفتم خواهش می‌کنم نکته‌ای را که مطرح است، سریع بررسی کنید.

وی ادامه داد: از من پرسیدند الان و در این مقطع، که گفتم بله همین الان. پرسیدند اثر این کار چیست؟ گفتم اگر برای من روشن شد شخصی که بررسی شده مرتکب جرمی شده، اتهامی متوجه اوست، بنده که قسم نخوردم کسی را معرفی کنم که اتهامی متوجه اوست. اگر شما بررسی کردید و از نظر شما قطعی شد، به بنده خبر دهید، خودم می‌دانم چگونه عمل کنم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: حتما توقع مجلس از بنده این است و بنده هم معتقدم به عنوان کسی که مردم به او اعتماد کردند، حتماً باید افراد صالح معرفی کنم. لذا از این جهت عرض کنم عزیزان ۳ روز وقت گذاشتند، تیمی را گذاشتند و من هم پیگیری کردم و اعلام کردند که نه، تمام ابعاد را بررسی کردیم و چیزی متوجه ایشان نیست. به این نتیجه رسیدم که این اطلاعات، اطلاعات درستی نیست.

 رئیسی گفت: به شما دوستان عرض می‌کنم این رویه را نسبت به همگان معتقدیم. نسبت به هر کسی اگر نکته‌ای متوجه او شد، بررسی می‌شود. جای بررسی دارد و اگر آن نکته متوجه او شد، طبیعتاً جای خودش را دارد.

رئیس جمهور اضافه کرد: نکته دیگر این است که در روند بررسی‌هایی که درباره وزرا داشتیم، جناب آقای دکتر قالیباف، به دلیل ارتباطی که با هم داریم و جلسات هفتگی که گاهی داریم، به نحوی در جریان مسایل بودند و صبحت شد که قبل از اینکه فهرست وزرای پیشنهادی در صحن علنی مطرح شود، به شکلی به بعضی از دوستانی که در مجلس بودند، ۲، ۳ نفری از اسامی که در هر وزارتخانه‌ای در معرض بودند، به روسای کمسیون‌ها بدهیم تا روسای کمیسیون‌ها یا در جلسه مطرح کنند یا خودشان بررسی کنند و در جریان باشند که چه کسانی در معرض بحث وزارت هستند و در معرض بحث قرار می‌گیرند.

رئیسی با تاکید بر اینکه همکاری با مجلس و همراهی مجلس با دولت را یک ضرورت می‌دانم، اظهار داشت: مردم تاب تحمل اختلاف بین مجلس و دولت را ندارند و از تکرار خاطرات تلخ ادوار گذشته، از بگو مگوهای بین قوا، سخت در رنج هستند. لذا به عنوان یک ضرورت عرض می‌کنم که امروز همکاری مجلس و دولت برای پیشرفت و پیشبرد امور ضرورت اجتناب ناپذیر است و همواره بر این قضیه در عمل تأکید خواهیم داشت.

رئیس جمهور تصریح کرد: نسبت به وضعیت و شرایط کشور، عزیزان دلسوز اعم از موافق و مخالف سخنانی گفتند که بنده باور دارم این عزیزان از سر دغدغه‌مندی و دلسوزی گزارشاتی از شرایط و وضعیت کرونا می‌دادند که شرایط بسیار بد است. شرایط نامطلوب است و دولت هم پیگیری‌هایی را انجام می‌دهد و پس از استقرار دولت به صورت کاملا جدی‌تر کار دنبال خواهد شد.

 رئیسی درباره اظهارات نمایندگان درباره وضعیت اقتصادی خاطرنشان کرد: این دغدغه‌ها از سر دلسوزی بیان شد و این شرایط می‌طلبد که کارِ دولت انشاءالله سریعاً آغاز شود تا برای شرایط معیشتی مردم، سفره مردم، وضعیت شیوع کرونا و این شرایطی که امروز تمام کشور را فرا گرفته و سخت ما و شما را رنج می‌دهد، اقداماتی انجام شود.

رئیس جمهور تاکید کرد: هر روز خانواده‌هایی مصیبت‌دیده می‌شوند که این وضعیت برای همه رنج‌آور است. امیدواریم با استقرار دولت و با پیگیری و همکاری خوب مجلس شورای اسلامی انشاءالله بتوانیم این شرایط را کاملا تغییر دهیم به نحوی که دغدغه مردم و دغدغه نمایندگان حل شود و مشکلات مردم هر چه بیشتر کاهش پیدا کند.

وی با بیان اینکه همه وزارتخانه‌ها مهم هستند اما بخش‌هایی که امروز بحث جان و نان مردم دستشان است مثل وزارت بهداشت، اقتصاد و دارایی، کشاورزی، رفاه و صمت که در خط مقدم خدمت‌ رسانی به سفره مردم هستند، اهمیت خاصی دارند، گفت: امیدوارم با رای اعتماد شما همه وزارتخانه‌های کشور بتوانند هر چه زودتر سروسامان پیدا کنند با توجه به یک سستی که به صورت طبیعی  در وزارتخانه ها ایجاد شده، می‌طلبد که سریعا وزاری جدید بعد از رای اعتماد مشغول به کار شوند.

رئیسی خاطرنشان کرد: امیدوارم همه وزرای معرفی شده خصوصا وزرای خط مقدم اقتصادی دولت که نیازمند پشتوانه جدی رای مجلس هستند، با رای خوبی کارشان را دنبال کنند و مجلس هم در جریان کارهای آنها قرار بگیرد و جان و نان مردم، در وضعیت خوبی قرار بگیرد.

وی با اشاره به بعضی گلایه ها و نظرات مطرح شده نسبت به وزرایی که سن و سال و یا تجربه کمتری دارند، اظهارداشت: اگر صلاحیت علمی و عملی همه وزرا را احراز نمی‌کردم خدمت شما معرفی نمی‌کردم. هم توانایی علمی آنها مورد تاکید ما بوده هم توانایی عملی و اجرایی آنها که توان انجام کار را دارند.

رئیس جمهور خطاب به نمایندگان مجلس خاطرنشان کرد: برگردیم به دوران اول انقلاب، برگردیم به ادوار مختلف، امام چگونه به جوان‌ها اعتماد کردند؟ مگر بنده و آقای دکتر قالیباف چند سالمان بود که ایشان تیپ و لشکر را اداره می‌کردند و بنده دادستان یک استان بودم؟ آیا بیست و چند سال بیشتر داشتیم که دادستان مرکز استان بودیم.

رئیسی افزود: جوان‌هایی که امروز در مجلس می‌درخشند مگر معلوم بود که آنها قبلا دارای چه توانایی‌هایی هستند؟ آمدند در مجلس، جایگاه مجلس به آنها داده شد مردم اعتماد کردند امروز می‌بینند یک جوانی که گمان نمی‌شد، بتواند نسبت به مسائل کشور آشنا باشد واظهار نظر کند اما خیلی خوب نماد و نمود پیدا می‌کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه اگر به جوان‌ها میدان ندهیم چگونه مساله جوان‌گرایی پا بگیرد؟، اظهار داشت: چیزی که برای ما مهم است این است که اولا دانش کار را داشته باشد دوم اینکه معلوم شود که او توانسته ارتباطی با اجرا، عملیات اجرایی و ارتباط با کار را کاملا برقرار کند ولو بعضی از استعداد او الان فعلیت پیدا نکرده باشد.

رئیسی خاطرنشان کرد: این که حضرت آقا بارها در جلسات عمومی و خصوصی فرمودند که امام(ره) به جوان‌ها اعتماد داشت و من هم اعتماد کردم، بعضی از انتصابات خودِ ایشان را هم شما ملاحظه می‌کنید، بعضی از آنها آنقدر سابقه اجرایی در یک بخش ندارند، اما ایشان اعتماد کردند و میدان دادند.

رییسی با بیان اینکه سعی کردیم کابینه ترکیبی از تجربه و جوان‌گرایی باشد، گفت: جوان‌های عزیزی که در کابینه‌مان معرفی کردیم کسانی هستند که هیچ‌کدام کسی نیست که تازه از دانشگاه آمده باشد و مدرک دکترا گرفته باشد بگوییم به عنوان یک وزیر معرفی می‌شود، بلکه با کار ارتباط برقرار کرده ، کار را می‌شناسد، مدیریت کرده و به میزانی که اسم آن را تجربه می‌شود گفت، انجام شده است.

رئیس جمهور گفت: ما می‌خواهیم در کنار جوان‌گرایی یک مساله مهمی به نام تحول‌گرایی هم دنبال شود اگر روحیه جوان در کنار تجربه قرار گرفت تحول ایجاد می‌شود و این تحول ضرورت هر بخشی از بخش های کشور است.

وی اظها کرد:  یقین دارم عزیزانی که به عنوان جوان در مجموعه کابینه آمدند اینها کسانی هستند که هم با اقدام خودشان هم با پیگیری ما هم با نظارت شما، می‌درخشند به نحوی که بشود به دست اینها تحول در یک وزارتخانه و یک مجموعه ایجاد شود و شما شاهد این تحولات باشید.

رئیس جمهور تصریح کرد: ‌گذاشتن جوان‌ها در بعضی از وزارتخانه‌ها پیام امید به همه جوانان کشور است. این به جوانان کشور پیام می‌دهد که بدانید اگر جوان با استعدادی بود ما حاضر هستیم به او میدان دهیم که بتواند کار را بپذیرد، پیام امید به جوانان کشور و کارآفرینان کشور است که کار دست جوانها می‌تواند قرار بگیرد.

 رئیسی افزود: باورمان بر این است اگر ما جایی به جوانها اعتماد کردیم جوان با کفایتِ فاضلی که می‌تواند میدان‌دار کار بشود قطعا در اینجا ضرر نخواهیم کرد. در این جهت قطعا مجلس محترم هم این جهت را مورد عنایت قرار خواهند داد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha