دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
آیت‌الله علم‌الهدی

حوزه/ امام جمعه مشهد گفت: متأسفانه برخی فرصت طلب‌ها از وضعیت گرفتاری و استیصال مردم سوء استفاده کردند و با افزایش بیش از ٢ برابری نرخ کالاهای ضروری مردم برای خودشان کاخ ثروت و قدرت ساختند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، آیت‌الله علم‌الهدی، در خطبه های نمازجمعه این هفته مشهد، پنجم شهریور ماه در حرم امام رضا (علیه‌السلام)، با اشاره به آغاز هفته دولت، اظهار کرد: دولت جدید در هقته دولت تشکیل شد و به حمدلله نتجیه پشتکارداری نمایندگان شما مردم در مجلس شوراس اسلامی، به وجود آمدن یک دولت قوی و مردمی بود.

وی با طرح این سؤال که چرا به این دولت، دولت قوی و مردمی می‌گوییم، ادامه داد: نظام ما امروز روی کره زمین قوی‌ترین و قدرتمندترین نظام‌های حاکم هست چون نظام حکومتی ما نظام مردمی است، مردم پشتوانه نظام هستند؛ امکانات و تجهیزات نظامی، قدرت اقتصادی و توان بالای علمی، هیچکدام برای پشتیبانی و قدرت یک نظام آن‌قدر مؤثر نیست که پشتیبانی مردم و قدرت مردمی به یک نظام قدرت می‌بخشد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: به همان میزانی که نظام ما به‌خاطر مردمی بودنش نظامی قوی هست، خوشبختانه این دولت نیز به خاطر مردمی بودنش یک دولت قوی است اما به چه دلیل این دولت دولت مردمی هست؟

وی خاطرنشان کرد: این، دولتِ مردمی است که در صحنه انتخابات حاضر شدند، به همه سم‌پاشی‌ها و وسوسه‌های شیطانی ضد انقلاب خارجی و داخلی «نه» گفتند و در انتخابات شرکت کردند، با همه گرفتاری‌ها، سختی‌ها و فشارهای معیشتی با اکثریت قاطع به این رئیس جمهور رأی دادند در حالی که گرفتار بودند و فشار معیشتی داشتند، آمدند در انتخابات شرکت کردند و اکثریت قاطع نیز به این آقای رئیس جمهور رأی دادند، پس با پشتوانه مردمی آمد.

آیت‌الله علم‌الهدی اضافه کرد: نمایندگان مردم نیز در مجلس شورای اسلامی با رأی خیلی بالایی به ۱۸ نفر از ۱۹ وزیر پیشنهادی رأی اعتماد دادند و وزرا از نمایندگان مردم رأی بالایی گرفتند، این دولت شد «مردمی و قوی» و آن نیز به خاطر مردم بود.

مردم مطالبه حل سریع مشکلات را دارند

وی به انتظار مردم از دولتمردان اشاره و بیان کرد: وقتی مردم آمدند دولتی را با این کیفیت انتخاب کردند و نمایندگان مردم به وزرای این دولت چنین رأی بالایی دادند، در مقابل نیز مطالبه و توقع مردم از این دولت بسیار بالا است؛ ما در زندگی روزمره فردی‌مان از کی توقع داریم؟ توقع از پدر؟ برادر؟ دوست؟ همسایه؟ از کسی توقع دارید که کس‌وکار شماست، از او بیشتر توقع دارید تا آدم اجنبی، در مسائل اجتماعی نیز وقتی مردم با این کیفیت دولتی سر کار آوردند، از این دولت بیشتر توقع دارند، دولتی که نه به پشتوانه امکانات اقتصادی و نه طرح‌های علمی بلکه فقط به پشتوانه‌ای که مردم این دولت را خواستند، هم خودشان و هم نمایندگانشان، طبیعی است که مردم از این دولت متوقع هستند و مطالبه دارند که در اسرع زمان مشکلات را حل کند.

امام جمعه مشهد ادامه داد: کسانی که آمدند در این دولت وزیر شدند و رأی اعتماد گرفتند، وضع مردم را خبر دارند، می‌دانند مسئله مردم در کرونا و فشارهای معیشتی در چه وضعیتی هست، این را می‌بینند و با این فشاری که از مردم حس می‌کنند، آمدند و این وزارت را قبول کردند.

ویبا انتقاد از سوءاستفاده عده‌ای از وضعیت مردم، متذکر شد: یک عده افراد خدانشناس و بی‌رحم مردم را در این چنگ گرفتاری می‌بینند، مردم گرفتار کرونا، فقر و مشکلات معیشتی هستند، دنبال این هستند که از وضعیت مردم مستأصل، سوءاستفاده کنند و بر قطر ثروت و دارایی خودشان بر روی پریشانی مردم کاخ قدرت و ثروت بسازنند.

افزایش بی‌رحمانه نرخ‌ها بدترین جنایت درحق مردم است

آیت‌الله علم‌الهدی اظهار کرد: یک هفته خلأ بین دو دولت بود، آن دولت تمام شد، این دولت هنوز رأی اعتماد نگرفته و از خلأ بین دو دولت استفاده کردند، نرخ‌ها را دو برابر بلکه بیشتر کردند؛ مردم گرفتار، مردم مبتلای به فشار معیشت، مردم مبتلای به بیماری و کرونا، این سرعت و این تراکم فوتی‌های کرونا را که مردم دسته دسته عزیزانشان را از دست می‌دهند را دیدند و فکر کردند این مرگ به سراغ آنان نمی‌رود، از مرگ غافل شدند و بر روی استیصال و پریشانی مردم، کاخ ثروت بنیان کردند و نرخ اجناس را آن هم با ایجاد هماهنگی ملی بالا بردند که مسؤولان استانی دستشان به جایی نرسد، این بدترین جنایت و بالاترین بی‌رحمی است.

وی به بیان روایتی از امام صادق (علیه‌السلام) پرداخت و گفت: امام صادق (علیه‌السلام) پولی را در اختیار یک نفر که امین ایشان بود قرار داده بودند که کالایی را از حجاز به شام ببرد و تجارت کند، کالا را برد در شام فروخت و برگشت، وقتی سود کالا را خدمت امام صادق (علیه‌السلام) تقدیم کرد، امام فرمودند «این کالا نباید اینقدر سود می‌برد، چطور شد سود به این زیادی آوردی؟»، عرض کرد وقتی وارد شام شدیم، روز اول مردم شهر آمدند بعضی جنس‌ها را خریدند، اهالی روستاهای اطراف باخبر نشدند، وقتی باخبر شدند، روز دوم آمدند و برای این که اموال را بگیرند، به این کاروان و کالاها فشار آوردند و چون تراکم و تهاجم زیادی از اطرافیان شد، با دیگران توافق کردیم کالا را از این نرخ کمتر نفروشیم، چون مشتری زیاد داشتیم و با آن نرخ، این سود فراهم شد، حضرت پول‌ها را ریختند جلویش و فرمودند «این پول نجاست، پلیدی و کثافت است»، شما وقتی دیدید مردم محتاج هستند، اتفاق کردید جنس را گران‌تر بفروشید؟

افزایش قیمت به اسم «عرصه و تقاضا»، بی‌رحمی است

عضو مجلس خبرگان رهبری، سوءاستفاده از نیاز مردم را «بی‌رحمی» و «بی‌انصافی» توصیف و اظهار کرد: این افسانه‌ای که درست کردند ملاک نرخ گذاشتن «عرضه و تقاضا»، این با اقتصاد شرک‌آمیز سرمایه‌داری درست درمی‌آید که نرخ را عرضه و تقاضا معین کند؛ مردم پریشان، گرفتار، بیچاره و در عین فقر، یک سطل ماست را به هر قیمتی بدهی، حاضرند بخرند، این می‌شود عرضه و تقاضا؟ عرضه را اینطور حساب می‌کنید؟ این منتهای بی‌انصافی و بی‌رحمی است که دامداران نشستند عرضه و تقاضا را ارزیابی کردند و نرخ روی کالا گذاشتند، این نهایت بی‌انصافی است.

وی متذکر شد: یک هفته صبر می‌کردید، نهاده‌های دامی را در اختیار شما می‌گذاشتند و به قیمت عادلانه کالا را به مردم می‌دادید نه این که موقع استیصال، با هم تفاهم کنید که نرخ را در سطح ملی بالا ببرید، با خوردو و کالای‌های مورد نیاز مردم این کار را کردید، امام صادق (علیه‌السلام) فرمودند «این پول شما نجس، پلیدی و کثافت است»، شما داری نجاست به خورد زن و بچه‌ات می‌دهی.

وزار جلوی تعیین غیرمنصفانه قیمت‌ها را بگیرند

آیت‌الله علم‌الهدی خاطرنشان کرد: عزیزان مسؤول ما که این وزارت‌ها و مسؤولیت را قبول کردند، وضع مردم را ببیند و به بی‌رحمی‌های یک عده بی‌رحم در مملکت توجه کنند، با تمام قدرت جلوی این ظلم‌ها و تجاوزهای بی‌رحمانه را در تعیین غیرمنصفانه این نرخ‌ها بگیرند و نگذارند مردم گرفتار شوند.

وی اضافه کرد: ان‌شاءالله با همت عزیزان ما که افراد متدین و مورد اعتماد مردم هستند، امیدواریم این مشکلات در هفته دولت به اقتدای یک رئیس جمهور و نخست وزیر شهید شده مرحوم شهید رجایی و باهنر حل شود و این حالت استیصال و درماندگی مردم در مشکلات معیشتی برطرف شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha