شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
پاراالمپیک

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

اولین شایعه برای دولت سیزدهم تکذیب شد

دفتر معاون اول رئیس جمهور در اطلاعیه ای با اشاره به انتشار گسترده مطلبی در شبکه های اجتماعی با مضمون وعده ارزانی همه چیز از جمله مسکن و خودرو، انتساب این مطلب را به مخبر تکذیب کرد.در این اطلاعیه همچنین تاکید شده است که دولت تمام توان و ظرفیت خویش را برای حل مشکلات معیشتی مردم، بازگشت ثبات به اقتصاد کشور و مهار قیمت‌ها به کار گرفته و امیدواریم شاهد حل مسائل و مشکلات کشور در آینده‌ای نزدیک باشیم. متن کامل اطلاعیه دفتر معاون اول رئیس جمهور به شرح زیر است: بسم الله الرحمن الرحیم با توجه به انتشار گسترده مطلبی در شبکه های اجتماعی با عنوان «ارزانی در راه است، مردم از خرید خانه و ماشین دست نگه دارند چون همه چیز ارزان خواهد شد» و انتساب آن به جناب آقای دکتر مخبر معاون اول محترم رئیس جمهور، بدینوسیله به اطلاع می‌رساند، بیان چنین مطلبی از سوی معاون اول محترم رئیس جمهور تکذیب می شود. شایان ذکر است، همانطور که ملت آگاه و شریف ایران استحضار دارند، دولت مردمی از همین آغازین روزهای فعالیت خود تمام توان وظرفیت خویش را برای حل مشکلات معیشتی مردم، بازگشت ثبات به اقتصاد کشور و مهار قیمت ها بکار گرفته و امیدواریم به لطف الهیو همراهی مردم عزیز ایران شاهد حل مسائل و مشکلات کشور در آینده ای نزدیک باشیم.

منبع:ایسنا

مک‌مستر درخواست اعلام جنگ جدید کرد

«مک‌مستر»، ژنرال ارتش و مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا در دوران ترامپ از «جو بایدن»، رئیس جمهور این کشور خواسته است تا با توجه به انفجار تروریستی روز گذشته در کابل همه توافقات با طالبان را لغو کند. مک‌مستر در این ارتباط در گفتگوی تلویزیونی از بایدن خواست تا با لغو توافقات با طالبان، یک جنگ جدید علیه تروریسم و شبکه‌های تروریستی در آسیای میانه آغاز کند. به گفته مستر، آنچه امروز در افغانستان می‌بینیم، تازه اول کار است و شاید افغانستان شبیه رواندا شود. مک‌مستر همچنین شبکه حقانی مرتبط با طالبان و القاعده را به مشارکت با داعش در حملات روز گذشته فرودگاه کابل متهم کرده است. روز گذشته دو مهاجم انتحاری گروه تروریستی داعش در افغانستان موسوم به «شاخه خراسان داعش» خود را در میان تجمع کنندگان در جریان عملیات خروج نیروها در فرودگاه کابل منفجر کردند. حمله اول در ساعت ۶ عصر به وقت محلی در نزدیک هتل «بارُن» رخ داد و مهاجم انتحاری دیگری خود را در میان تجمع کنندگان در دروازه ورودی «ابی گیت» فرودگاه بین‌المللی کابل منفجر کرد. به گفته کارشناسان روز گذشته، مرگ‌بارترین روز برای آمریکا در افغانستان در یک دهه گذشته بوده است. گروه طالبان این حمله را محکوم کرده و همزمان گفته که در حمله روز گذشته، به افراد این گروه آسیبی نرسیده است. پنتاگون تاکنون مرگ ۱۳ نظامی این کشور در حملات را تایید کرده است. آخرین آمار زخمی‌ها در میان نظامیان آمریکایی نیز ۱۸ نفر گزارش شده است.

منبع:مهر

اولین مدال ایران درپارالمپیک ۲۰۲۰/ جعفری نائب قهرمان شد

رقابت‌های دسته منهای ۶۵ کیلوگرم وزنه برداری پارالمپیک توکیو ساعت ۱۶:۳۰ (جمعه ۵ شهریور ماه) به وقت محلی در سالن توکیو اینترنشنال فوروم شروع شد. در این دسته، ۱۰ ورزشکار از کشورهای مختلف جهان حضور داشتند و امیر جعفری نیز نماینده کشورمان روی تخته بود. در پایان رقابت این دسته، لیو لی از چین با ۱۹۸ کیلوگرم به مدال طلا رسید. امیر جعفری با ۱۹۵ کیلو روی سکوی دوم قرار گرفت و بتیر حصینه از الجزایر با ۱۹۲ کیلو سوم شد. امیر جعفری در حرکت اول یکضرب ۱۹۵ کیلوگرم را به ثبت رساند. ملی پوش کشورمان در حرکت دوم که ۱۹۶ کیلوگرم بود، دچار خطا شد. وی در حرکت سوم هم نتوانست ۱۹۸ کیلوگرم را ثبت کند. با این مدال جعفری، نخستین مدال کاروان اعزامی کسب شد. بر مبنای ارزیابی کمیته ملی پارالمپیک، جعفری مدعی مدال برنز بود که با عملکردی بهتر، مدال نقره را به دست آورد. در حاشیه این مسابقات، محمد ترباش از اردن در حرکت اول که ۱۲۰ کیلوگرم را درخواست کرده بود، مصدوم شد و نتوانست به رقابت ادامه دهد و کناره گیری کرد.

منبع:مهر

ژاپن به واکسن آمریکایی ایست داد

ژاپن استفاده از یک میلیون و ۶۰۰ هزار دوز واکسن کرونای آمریکایی «مدرنا» را به علت آلودگی این واکسن متوقف کرد. وزارت بهداشت ژاپن اعلام کرد: این ۱.۶ میلیون دوز مربوط به ۵ محموله جدیدی است که وارد ژاپن شده است. وزارت بهداشت ژاپن تصریح کرده؛ چند مرکز واکسیناسیون در این کشور درباره آلودگی ویال خارجی واکسن مدرنا اطلاع داده اند که این وزارتخانه تصمیم به توقف استفاده از آن را گرفته است. ژاپن اعلام کرده منتظر پاسخگویی مدرناست. شرکت مدرنای آمریکا هم اذعان کرده از کشورهای دیگر هم گزارش‌های مشابهی دریافت کرده است.

 منبع:شبکه خبر

هزاران زندانی "داعش خراسان" آزاد شدند

سخنگوی پنتاگون اعلام کرد، هزاران تن از زندانیان داعش خراسان پس از آنکه طالبان کابل را تصرف کرد، آزاد شده‌اند. به نوشته بیزنس اینسایدر، جان کربی، سخنگوی پنتاگون در مصاحبه‌ای امروز اعلام کرد، هزاران تن از اعضای داعش خراسان پس از سقوط کابل به دست طالبان در ۱۵ اوت سال جاری میلادی از زندان آزاد شده‌اند. وی ادامه داد: تعداد دقیق زندانیان را نمی‌دانم اما آنچه مشخص است این است که هزاران تن از آنها از دو زندان کابل آزاد شده‌اند و این اتفاق پس از آن رخ داده است که طالبان کابل را تصرف و این افراد را از زندان آزاد کرده است. کربی ادامه داد، ارتش آمریکا تمامی تاسیسات امنیتی را به نیروهای امنیتی افغان تحویل داده و آنها مقصر عدم مقاومت، همزمان با پیشرفت طالبان در افغانستان هستند. وی هم‌چنین وضعیت امنیتی کابل را شکننده و خطرناک دانست اما تاکید کرد: ما به عملیات تخلیه ادامه می‌دهیم. کربی گفت: شرایط آینده افغانستان هرچه باشد پس از پایان عملیات تخلیه، ما در آنجا حضور نظامی نخواهیم داشت. آمریکا توانایی اتمام عملیات تخلیه را تا لحظه آخر دارد. ما اذعان می‌کنیم برخی از تلاش‌هایمان در افغانستان شکست خورده و هنوز خطرات جدی وجود دارد که می‌خواهیم برای آن‌ها آماده باشیم. سخنگوی پنتاگون در ادامه اظهار کرد: بیشتر تجهیزات نظامی ما در افغانستان باقی می‌ماند و راهی مطمئن برای رسیدگی به آن پیدا می‌کنیم. کربی افزود: بین طالبان و داعش دشمنی وجود دارد و تهدید این سازمان (تروریستی) ممکن است به فراتر از افغانستان کشیده شود. ما انتظار داریم که حملات بیشتری در آینده در افغانستان انجام شود.

منبع:ایسنا

ترکیه مدیریت فرودگاه کابل را پذیرفت

دولت ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد، آنکارا درخواست طالبان را مربوط به مدیریت و اداره فرودگاه کابل پذیرفته است.به نقل از خبرگزاری الجزیره، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه گفته بود که آنکارا درخواستی را از سوی طالبان برای مدیریت و رسیدگی به امور فرودگاه کابل دریافت کرده اما هنوز به این مسئله رسیدگی نکرده و موضوع در حال بررسی است. همچنین یکی از منابع طالبان اعلام کرد که این گروه شبه نظامی از دولت قطر نیز درخواست کرده تا برای رسیدگی و اداره فرودگاه کابل کمک‌های فنی ارائه کند.

منبع:ایسنا

کشته های انفجار خونین کابل بالا رفت

وزارت بهداشت افغانستان از افزایش شمار کشته‌های انفجارهای شب گذشته کابل به دست‌کم ۱۱۵ تن خبر داد.در این انفجارها۱۶۰ نفرهم زخمی شدند. سخنگوی فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) گفت: ۱۳ تن از نظامیان آمریکایی جزء کشته‌های انفجارهای کابل هستند. نظامیان اروپایی و عناصر طالبان هم میان مجروحان و کشته‌شدگان هستند. ده‌ها نفر از مردم افغانستان هم در این انفجارها شهید شده‌اند. سخنگوی طالبان گفت: انفجار در اطراف فرودگاه کابل تروریستی است. شاهدان گفتند: بعد از انفجار اول بسیاری از افراد بر اثر تیراندازی نظامیان آمریکایی و انگلیسی کشته شدند. سخنگوی طالبان گفت: درباره حملات احتمالی تروریست‌های داعش به فرودگاه کابل به نظامیان آمریکایی هشدار داده بودیم. رئیس‌جمهور آمریکا گفت: می‌دانستیم داعش احتمالاً در فرودگاه (کابل) عملیات می‌کند. بایدن گفت: با طالبان منافع مشترکی داریم و هیچ اطلاعاتی درباره تبانی بین آن‌ها و داعش در دست نیست. کاخ سفید اعلام کرد: برنامه زمانی تخلیه نظامیان آمریکایی از افغانستان، تغییری نکرده است. دبیرکل سازمان ملل برگزاری نشست شورای امنیت را درباره افغانستان خواستار شد. پاکستان و هند حملات تروریستی در اطراف فرودگاه کابل (پایتخت افغانستان) را محکوم کردند.

منبع:شبکه خبر

شعار اصلی «رادیو اربعین ۱۴۰۰» به مسابقه گذاشته شد

شعار اصلی «رادیو اربعین ۱۴۰۰» با اهدای یک سفر زیارتی به مشهد مقدس به مسابقه گذاشته شد.جواد تشکری مدیر رادیو اربعین با اعلام این خبر گفت: پیاده روی اربعین بزرگترین مانور قدرت جهان اسلام است که هر سال با حضور مشتاقان زیادی برگزار می‌شود. وی یادآور شد: راهپیمایی اربعین یک نقطه قوت برای مکتب اسلام محسوب می‌شود و نشانگر این است که ارادت به اهل بیت (ع) مختص یک قوم و یا کشور خاصی نبوده و روز به روز بیشتر و بیشتر در جهان رونق پیدا می‌کند. وی اضافه کرد: روحیه حسینی و احساس برادری که بدین وسیله حاکم می‌شود بی نظیر است و رادیو اربعین در چندسال اخیر سعی کرده که حلقه اتصالی باشد که دل‌های حسینی را بیش‌ازپیش به هم پیوند بزند و در این راستا برای انتخاب شعاری در شأن بزرگترین رویداد حسینی، اقدام به فراخوان عمومی برای تعیین شعار رادیو اربعین شده است. وی افزود: علاقه‌مندان می‌توانند شعار مورد نظر خود را به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۷۷۸۰ ارسال کنند، به افرادی که بهترین شعارها را پیشنهاد دهند، از سوی معاونت صدای رسانه ملی سفر زیارت مشهد مقدس اهدا خواهد شد و شعار برتر به عنوان شعار رادیو اربعین ۱۴۰۰ انتخاب می‌شودمدیر رادیو اربعین تصریح کرد: مهلت ارسال آثار تا دهم شهریور ماه در نظر گرفته شده است. جواد تشکری در پایان ویژگی‌های شعار انتخابی را بیان کرد و افزود ارتباط قوی و قابل درک با ماموریت رادیو اربعین، ماندگاری سریع در ذهن، کوتاه و گویا بودن، و دارا بودن جنبه‌های احساسی از جمله ویژگی‌هایی است که شعار رادیو اربعین ۱۴۰۰ باید از آن برخوردار باشد.

منبع:شبکه خبر

تلفات انفجار زاغه مهمات قزاق ها افزایش یافت

شمار زخمی‌های انفجار در منطقه نظامی قزاقستان به ۹۰ نفر افزایش یافت.وزارت دفاع قزاقستان اعلام کرد از این تعداد ۴۹ نفر از امدادگران از جمله نیروهای آتش نشان و کارکنان فوریت‌های پزشکی هستند. شب گذشته در منطقه بایزک در استان ژامبول در جنوب قزاقستان انفجار مهیب انبار مهمات در یکی از مراکز نظامی باعث برقراری وضعیت اضطراری در منطقه شد که تمامی ساکنان منطقه تخلیه و همه راه‌های ارتباطی بسته شد.

منبع:شبکه خبر

کشف مرکز استخراج غیر مجاز رمز ارز۵ هزار را رد کرد

سخنگوی صنعت برق گفت: تاکنون پنج هزار مرکز استخراج غیرمجاز رمز ارز کشف شده است.آقای مصطفی رجبی مشهدی افزود: این مرکزهای غیرمجاز مصرف برقی ۶۰۶ مگاواتی داشتند و این مصرف برای ماینرهایی بود که مورد استفاده قرار می‌گرفته اند. کشف ۵ هزار مرکز استخراج غیر مجاز رمز ارزوی ادامه داد: البته مصرف دستگاه‌های سرمایشی که برای این ماینرها مورد استفاده قرارمی گرفته جدا از دستگاه‌ها است، زیرا در این شرایط گرما نیاز به وسایل بیشتری هم داشته اند. مدیر عامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران اضافه کرد: بیش از ۸۰۰ مگاوات نیروگاه جدید می‌بایست ایجاد می‌شد تا نیاز این دستگاه‌ها را تامین می‌کرد. رجبی مشهدی گفت: طبق بررسی‌ها حدود ۲هزار مگاوات دستگاه‌های غیرمجاز استخراج رمز ارز در ایران فعال است. وی ادامه داد: ایران جزو ۵یا ۶ کشور نخست جهان است که استخراج رمز ارز به صورت غیرقانونی در آن صورت می‌گیرد. سخنگوی صنعت برق دلیل این میزان استخراج کنندگان غیرمجاز رمزارز را قیمت یارانه‌ای برق کشورمان دانست که جذابیت زیادی برای فعالان ایجاد کرده است. رجبی مشهدی افزود: افراد سودجو از این مسئله سودهای کلانی به جیب می‌زنند درحالی که شرایط تامین برق در کشور بسیار سخت شده است. وی اضافه کرد: میزان تولید برق حدود ۵۳ هزار مگاوات است درحالی که مصرف بسیار بالاتر بوده و تمام توان همکاران در تامین برق مصرف می‌شود.

منبع:شبکه خبر

واکسیناسیون کرونا هوشمند شد

وزیر بهداشت اعلام کرد: واکسیناسیون را به صورت واکسیناسیون هوشمند پیش می‌بریم، به این معنی که بسیاری از خدمات از جمله گرفتن بلیت‌های مسافرتی با ارائه کارت واکسن انجام شود.دکتر بهرام عین اللهی در حاشیه بازدید از بیمارستان حضرت رسول (ص) افزود: برنامه واکسیناسیون را به صورتی انجام می‌دهیم که همان طوری که سرعت می‌گیرد، بسیاری از خدمات هم با کارت واکسن ارائه شود. او تاکید کرد: این برنامه نوعی قرنطینه هوشمند اطلاق می‌شود. در عین حال برنامه‌های مختلفی داریم که ان شاءالله بتوانیم با کمک مردم و همراهی همه به سرعت انجام دهیم. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در سیل و زلزله با همکاری و همدلی مردم بحران کنترل می‌شود، گفت: کرونا نیز با همدلی مردم و هماهنگی بخش‌های مختلف کنترل می‌شود با این تفاوت که ویروس دیدنی نیست، اما خسارات زیادی درصورت رعایت نکردن شیوه نامه‌های بهداشتی به وجود می‌آید. او افزود: این بحران هم راه حل دارد که مهمترین آن واکسیناسیون است که ریاست جمهور هم شخصا پیگیر آن هستند که با افزایش واردات نیز تا دهه فجر سعی در اتمام واکسیناسیون داریم.

منبع:شبکه خبر

کاظمی سرپرست وزارت آموزش و پرورش شد

رئیس جمهور علیرضا کاظمی را به سرپرستی وزارت آموزش و پرورش منصوب کرد.رئیس جمهور، در حکمی علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش را به عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب کرد. کاظمی تحصیلکرده حوزه و دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان است و پیش از سمت معاونت پرورشی و فرهنگی وزارتخانه، مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی بوده است.

منبع:شبکه خبر

«سوخو» روسیه سقوط کرد

یک فروند جنگنده «سوخو س و-۲۴»، در منطقه پِرم روسیه سقوط کرد. در این ارتباط گفته شده خلبانان این جنگنده موفق به خروج اضطراری شده‌اند و از مرگ جان سالم به در برده‌اند. تاکنون وزارت دفاع روسیه درباره دلیل این رویداد، بیانیه رسمی صادر نکرده است. کمتر از یک ماه پیش نیز رسانه‌های روسیه از سقوط یک فروند جنگنده سوخو ۳۵ این کشور در دریای «آخُتسک» خبر داده بودند. در آن زمان نیز اعلام شد این حادثه حین انجام یک پرواز برنامه‌ریزی شده بر اثر نقض فنی موتور روی داده و خلبان این جنگنده پیش از سقوط موفق به خروج اضطراری شده است.

منبع:مهر

سید حسن نصرالله:

جنگ الجرود جزئی از جنگ جهانی علیه سوریه بود

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان به مناسبت چهارمین سالروز آزادسازی ارتفاعات لبنان از چنگال اشغالگران صهیونیستی لحظاتی اعلام کرد که پیروزی بدست آمده علیه اشغالگران به راحتی به دست نیامد بلکه با فداکاری و صبر و استقامت مردم محقق شد.سید حسن نصرالله ادامه داد: پیروزی ۴ سال پیش الجرود بخشی از جنگ به راه انداخته شده علیه سوریه و تمام منطقه بود. داعش در آن زمان قصد داشت بر تمام سوریه سیطره یاید و لبنان هم بخشی از نقشه (شوم) این گروهک بود.او توضیح داد: داعش سعی داشت تا تدمر و قلمون را به هم وصل کند در صورتی که این اتفاق رخ می‌داد جنگ سخت‌تر و پیچیده‌تر می‌شد. این گروه تروریستی از حمایت‌های بین المللی و منطقه‌ای و تسهیلات ویژه ای برخوردار بود و شمار قابل توجهی از مسلحین را (از سرتاسر جهان) به منطقه گسیل کرد. او بیان کرد: ترامپ و دیگر مقامات عالی رتبه ایالات متحده آمریکا بارها اذعان کرده‌اند که داعش ساخته دست باراک اوباما و هیلاری کلینتون بوده است. فعالیت‌های داعش تهدیدی جدی علیه بیروت و جرود و بقاع و ارتش لبنان بود امری که کاملاً از ویدیوهای ساخت این گروهک نمایان و مسلم بود. دبیرکل حزب الله افزود: کشور در رویارویی با تروریست‌ها و دفاع از شهرها و روستاها و مبارزه با داعش ناکام ماند امری که از فعالیت‌های زیر پوستی سفارت آمریکا در بیروت سرچشمه گرفت این سفارت خانه، دولت را مجبور کرد تا از مقابل داعش کنار رود و این کار را هم از طریق تهدید به قطع کمک‌های آمریکا به ارتش لبنان انجام داد. وی در بخشی دیگر از سخنانش به مناسبت چهارمین سالگرد آزادسازی ارتفاعات شرقی لبنان ادامه داد: میشل عون رئیس جمهور لبنان در مقابل فشار آمریکایی‌ها برای عدم مواجهه با تروریست‌های داعش تسلیم نشد. حزب الله هم به درخواست و اراده مردم لبنان و اهالی جرود که شامل مسیحیان و مسلمانان بودند وارد معرکه شد. سید حسن نصرالله یادآور شد: ورود حزب الله به جنگ علیه تروریست‌ها پس از آن صورت گرفت که دستگاه‌های دولتی از مسئولیت آزاد سازی اراضی تحت اشغال و دفاع از ملت لبنان شانه خالی کردند. مقاومت لبنان قربانیان زیادی را در راه آزادسازی مناطق اشغالی تقدیم کرد. پیروزی هم در نتیجه رشادت‌ها و تقدیم قربانیانی از سوی هر دولت ملت سوریه و لبنان در مسیر مبارزه با تروریست‌ها بدست آمد.

منبع:مهر

سازمان غذا و دارو جایگزین داروی قارچ سیاه را اعلام کرد

حیدر محمدی مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به تامین داروی آمفوتریسین بی تا اوایل هفته آتی، از پزشکان خواست تا تامین این دارو، در نسخ بیماران مبتلا به قارچ سیاه داروهای جایگزین را تجویز کنند. محمدی اظهار کرد: با توجه به افزایش مصرف فرآورده آمفوتریسین بی لیپوزومال در درمان بیماری‌های قارچی، طی ۱۵ روز اخیر، این فرآورده معادل مصرف ۲ ماه کشور توزیع و عرضه شده است. او افزود: این دارو اوایل هفته آتی ترخیص و بلافاصله توزیع خواهد شد، لذا از پزشکان محترم درخواست می‌کنیم که فرآورده‌های جایگزین همانند کسپوفانجین، وریکونازول، فلوکونازول و پوساکونازول در موارد دارای اندیکاسیون به عنوان جایگزین فرآورده آمفوتریسین بی لیپوزومال تجویز کنند.

منبع:خبرنگاران جوان

صفحه مجازی منتسب به حجت الاسلام والمسلمین خطیب تکذیب شد

یک مسئول روابط عمومی وزارت اطلاعات وجود هر گونه صفحه منتسب به حجت الاسلام والمسلمین خطیب در شبکه های مجازی را تکذیب کرد. این مسئول روابط عمومی وزارت اطلاعات اطلاعات افزود که اخیرا در فضای مجازی و برخی از شبکه های اجتماعی مشاهده شده، صفحاتی به اسم حجت الاسلام والمسلمین خطیب وزیر محترم اطلاعات بارگذاری شده است. وی تاکید کرد: هیچ کدام از این صفحات واقعی نیست و جعلی هستند و آقای خطیب هیچ گونه صفحه ای در فضای مجازی ندارند.

منبع:خبرنگاران جوان

نفتکش ایرانی عازم لبنان شد

در حالی که لبنان همچنان با بحران انرژی دست و پنجه نرم می‌کند، یکی از دو نفتکش ایرانی که قرار بود به مقصد این کشور حرکت کنند روز پنجشنبه آب‌های جمهوری اسلامی را ترک کرد. بر اساس اعلام پایگاه اینترنتیTankerTrackers. com، که انتقال محموله‌های نفتی را ردیابی می‌کند، این کشتی ایران حاوی «سوخت برای شبکه برق» است. این پایگاه در توییتر خود اعلام کرد که انتظار می‌رود کشتی دوم ایران «که در حال بارگیری بنزین است» فردا آب‌های این کشور را ترک کند. بر اساس این گزارش، سید حسن نصرالله، دبیر کل جنبش حزب الله لبنان، پنجشنبه گذشته اعلام کرد که قرار است یک تانکر پر از سوخت «طی ساعات آینده» از ایران عازم این کشور شود. روز یکشنبه، وی اظهار داشت که این کشتی اکنون «در دریا» است و نفتکش حامل انرژی دیگری قرار است در روزهای آینده از بندر ایران حرکت کند. این در حالی است که لبنان دچار خاموشی‌های مکرر و کمبود شدید بنزین شده است. پایگاه TankerTrackers. com در پاسخ به سوال یکی از کاربران توییتر تصریح کرد که کشتی روز جمعه (گذشته) از بندر خارج شد، اما پنجشنبه از آب‌های ایران خارج شد. این پایگاه اینترنتی ردیابی نفتکش‌ها همچنین توضیح داد «[علت این امر این است که] خط ساحلی بسیار طولانی است و پروتکل‌های خروجی وجود دارد».بر اساس این گزارش، هنوز مشخص نیست که دومین کشتی روز جمعه از ایران خارج می‌شود یا از بندر آن. در این گزارش آمده است: بحران انرژی و سوخت در لبنان بخشی از یک فاجعه اقتصادی گسترده‌تر برای این کشور است که از سال ۲۰۱۹ آغاز شده است. سطح فقر در حالی افزایش یافته است که پول این کشور تا ماه مارس ۹۰ درصد از ارزش خود را در بازار سیاه از دست داده بود.

منبع:تسنیم

سازمان‌ملل: یک سوم افغان ها گرسنه هستند

سازمان برنامه جهانی غذا (WFP) که یکی از ادارات تابعه سازمان ملل است، گزارش داد که از هر سه افغان یک نفر یا به عبارتی در مجموع ۱۴ میلیون نفر امروز گرسنه هستند و دو میلیون کودک این کشور نیز دچار سوء تغذیه هستند و نیاز فوری به درمان دارند. در عین حال، از ابتدای سال جاری میلادی، درگیری‌ها و ناامنی‌ها بیش از ۵۵۰ هزار نفر از مردم افغانستان را از خانه‌های خود رانده است و حدود ۷۰ هزار نفر از مردم آواره این کشور در پایتخت جمع شده اند. با افزایش هزینه‌های تغذیه در ماه‌های اخیر، جان ایلیف، مدیر منطقه‌ای سازمان برنامه جهانی غذا خاطرنشان کرد که امروز، ۱۴ میلیون نفر در افغانستان برای تهیه غذای خود مشکل دارند. وی همچنین تأکید کرد که قیمت گندم در ماه‌های گذشته ۲۵ درصد افزایش یافته است و بنابراین، با این شرایط اقتصادی و آشفتگی سیاسی… بسیار دشوار است که این کشور در آینده از نظر غذایی ایمن باشد و کودکان دچار سوء تغذیه نباشند. طی ماه جاری میلادی، سازمان برنامه جهانی غذا قرار است محموله‌های آرد گندم، روغن، عدس و نمک را برای تقریباً ۵۰۰۰۰۰ نفر در داخل و اطراف مزار، چهارمین شهر بزرگ افغانستان، تهیه کند. با این حال، از آنجا که ذخایر آرد گندم متعلق به این آژانس سازمان ملل تا ماه اکتبر به پایان می‌رسد، نیاز به کمک‌های فوری اولیه برای حمایت از میلیون‌ها نفر دارد که برای تحویل غذا وابسته هستند. این سازمان تأکید کرد اکنون زمانی است که افغانستان بیشترین نیاز را دارد و ما به جامعه بین المللی نیاز داریم تا از آن‌ها حمایت کنند. برنامه جهانی غذا تأمین مالی نیازهای موجود در افغانستان، ایران، پاکستان و تاجیکستان را ضروری‌ترین مورد توصیف کرد و گفت که برای افغانستان ۲۰۰ میلیون دلار و برای کشورهای همسایه آن ۲۲ میلیون دلار نیاز است.

منبع:تسنیم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha